• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

OSB: van reageren naar proactief acteren

Artikelen Schoonmakend Nederland 7 december 2015

OSB: van reageren naar proactief acteren

Op 3 december jl. organiseerde OSB haar Algemene Jaarvergadering in Amersfoort. Zo’n 80 schoonmaakondernemers togen naar Het Oude Magazijn om de laatste stand van zaken rondom OSB op te snuiven. 

 

Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal

 

Voorzitter Piet Adema opende de vergadering met het gebruikelijke welkom en zette meteen de toon door te stellen dat OSB niet mee moet gaan in de waan van de dag maar de focus moet leggen op een ‘hoger’ doel: het overtuigen van de politiek en lobby organisaties van het grote sociaal maatschappelijke belang van de schoonmaaksector. In dit kader sprak de voorzitter in een interview met Clean Totaal al eerder over de stip op de horizon voor 2020. Cruciaal is het in zijn beleving dat OSB zelf de agenda gaat bepalen en niet langer reageert en ageert, hoe goed bedoeld ook, maar proactief acteert.

 

Solide

Na de nodige plichtplegingen waaronder goedkeuren van het verslag van de vorige ALV was het de beurt aan penningmeester Gerrie Westenbrink om financieel verslag te doen. We beperken ons hier met het melden dat de OSB inkomsten weer stijgen door ledenaanwas en dat de vereniging “as solid as a rock” is.

 

Strategische koers OSB 

Daarna volgde een betoog van Ivan Pouwels van Van Spaendonck BrancheAdvies, het organisatiebureau dat OSB ter hand heeft genomen om de vereniging tot in de haarvaten door te lichten en de juiste koers te bepalen voor de toekomst. Centrale vraag is hierbij: ’wat kan OSB voor u en uw onderneming doen?’ Oftewel, hoe vertaalt OSB de contributiebijdrage in toegevoegde waarde voor de leden.

 

Van Spaendonck heeft de leden op allerlei manieren om input gevraagd. De adviseurs signaleren dat het afgelopen cao proces veel leden nog immer zwaar op de maag ligt. Het vertrouwen in de vakbonden mag flinterdun genoemd worden. Hier moet aan gewerkt worden. Want een cao moet wel blijven, zonder is het risico te groot, aldus een meerderheid van de leden. Partijen zijn derhalve veroordeeld tot elkaar. Zonder een cao met Algemeen Verbindend Verklaring dreigt chaos voor de branche. Voor het idee van differentiatie binnen de cao is bij de leden overigens ook onvoldoende draagvlak.

Lees ook: Artikel 38 overboord? De meningen gepeild

 

Keurmerk

Het keurmerk is uiteraard het kroonjuweel van OSB. Dit keurmerk blijft dé lidmaatschapsdrempel. Geen keurmerk, geen lid. OSB wil het eigen keurmerk nog veel prominenter onder de aandacht brengen bij opdrachtgevers. Daar zijn nog slagen te maken. Communicatie zal in z’n geheel naar een hoger plan getrokken worden. Leden zullen ook zelf de handschoen op moeten pakken om het keurmerk actief te promoten.  Het moment dat de branche negatief in het nieuws komt  door malversaties van malafide bedrijven zal onmiddellijk het OSB geluid moeten klinken in de media.

 

AWOG

Na uitleg over de strategische koers was het de beurt aan Karin van Elten van OSB-segment AWOG om verslag te doen van de specifieke problemen en uitdagingen waar de glazenwassers zich voor gesteld zien. Naast een krimpende markt en prijsdruk merkt Van Elten op dat in haar sector de Code met voeten getreden wordt en de cao beklemmend werkt. Een glazenwasser is per uur duurder dan een schoonmaker maar dit betaald zich helaas niet uit.

 

Bestuurswisseling

Bert Wernke heeft zijn bestuursfunctie binnen OSB opgezegd en wordt vervangen door Marlies van der Meulen van Polygon, een bedrijf dat zich onder andere bezighoudt met herstel na water- en brandschade. Na jarenlange omzwervingen bij Nationale Nederlanden en ING vond Van der Meulen het tijd de baken te verzetten. Een verfrissend geluid van een clevere dame waar OSB nog veel profijt van kan hebben! 

 

100.000 banenplan

Als laatste item voor de pauze was Aart van der Gaag, ambassadeur boegbeeld van het 100.000 banen plan, aan de beurt om de aanwezige schoonmaakondernemers te enthousiasmeren mensen met een arbeidsbeperking gesubsidieerd in dienst te nemen. Dat kan nu nog vrijwillig.

 

Alle werkgevers in Nederland hebben gezamenlijk beloofd te zorgen voor 100.000 werkplekken voor mensen met een arbeidsbeperking, de zogenoemde banenafspraak. In 2015 moeten 6.000 banen gerealiseerd zijn en dat gaat ruim lukken, zo stelt Van der Gaag. Maar om 100.000 banen te realiseren in 2026 is nog even andere koek. Vandaar dat van der Gaag met zijn boodschap het land doortrekt om werkgevers uitleg te geven. Voorlopig is er geen verplichting maar worden de quota’s niet gehaald dan zullen er van overheidswege ongetwijfeld passende sancties volgen.

 

De overheid geeft het goede voorbeeld en heeft beloofd 25.000 mensen met een arbeidsbeperking aan een baan te helpen. En hier wringt een andere schoen voor de schoonmaakbranche. Locale overheden hebben namelijk weinig laag opgeleid personeel in dienst en zullen snel geneigd zijn dan maar de schoonmaak in te besteden om toch aan het zelf opgelegde quota te voldoen. Een bedreiging voor de sector. Voorzitter Adema oppert het idee om de overheid van deze taak te verschonen en een 125.000 banenplan te lanceren voor werkgevers. Een proefballonnetje?   

 

Afscheid nemen

Na mogelijkheden voor het volgen van diverse workshop was de uitsmijter van de middag uiteraard het afscheid van Rob Bongenaar. Bongenaar heeft ontegenzeggelijk, samen met de reeds vertrokken ex-voorzitter Hans Simons OSB nadrukkelijk op de kaart gezet. Zowel Code als OSB-Keurmerk zagen onder hun bewind het levenslicht. Een prestatie van formaat.

 

Boodschap 

Nu de tandem Simons-Bongenaar definitief is uitgezwaaid mogen we vaststellen dat OSB, als vereniging, hiermee ook een bewogen hoofdstuk uit haar eigen bestaan heeft afgesloten. Aan voorzitter Adema de schone taak om het volgende te schrijven dat daar niet voor mag onder doen. Een hoofdstuk waarin sowieso het OSB Keurmerk daadwerkelijk maatschappelijk moet doorbreken en meerwaarde in klinkende munt moet uitbetalen aan leden.         

 

En om even in het vergelijk te blijven, Adema heeft ontegenzeggelijk een andere stijl van schrijven dan voorganger Simons. In zijn voorwoord heeft hij na vandaag laten optekenen dat OSB zelf de agenda gaat bepalen. De bonden krijgen een ander OSB aan tafel. Niet meer reageren maar proactief acteren. Het centrale thema wordt het benadrukken van het grote sociaal maatschappelijke belang van de schoonmaaksector. Een boodschap die moet galmen in Den Haag en wijde omstreken. Wie oren heeft die hore…

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren