• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

OSB op koers met Nieuw Elan

Artikelen Schoonmakend Nederland 24 juni 2010

Vertrekkend OSB voorzitter Hans Simons blikt terug
Donderdag 17 juni vond in DeFabrique te Utrecht de Algemene Ledenvergadering van OSB plaats. Een kleine 100 leden togen naar de tot conferentieoord omgebouwde oude mengvoederfabriek om te horen hoe voorzitter Hans Simons en directeur Rob Bongenaar een vervolg gaan geven aan de vorig jaar ingezette koers van nieuw elan.
 
Er waaien frisse winden door de OSB en nieuwe bezems vegen altijd schoon. Maar hoe hoog is het oude wijn in nieuwe zakken gehalte bij het ambitieuze tweetal? Het programma liet in ieder geval niets te wensen over hoewel er wel een aanslag gedaan werd op het zitvlees.  
 
Sopstage
Na de opening van voorzitter Hans Simons en een aantal formele plichtplegingen kregen de aanwezige leden een video voorgeschoteld waarop te zien was hoe Simons en Bongenaar een dagje “sopstage” liepen bij schoonmaakbedrijf “De Toekomst” op diverse locatie in regio Den Bosch. Simons kreeg complimenten voor zijn uitwringtechniek van de voorvrouw en Bongenaar zag er erg professioneel uit achter de stofzuiger. Gelukkig, onze bestuurders weten nu waar ze over praten…
Ad interim penningmeester Frie van Hulten deed kort en helder verslag van het financiële reilen en zeilen van OSB. De ware accountant verloochent zichzelf natuurlijk nooit. Vervolgens presenteerde Gerrie Westenbrink, directeur van Fonville, zich als nieuw bestuurslid OSB. Hij gaat met name de MKB-belangen behartigen en dat lijkt mij wel toevertrouwd aan deze potige Drent.  
 
Beloftes inluiden 
Na deze intermezzo’s kon het echte werk beginnen. Bongenaar trapte af met een wervelend betoog over de beloftes die hij driekwart jaar geleden gedaan had om het OSB schip op de gewilde “Nieuw Elan” koers te brengen. Het betoog spitste zich toe op een 4-tal thema’s:
 
1 – een betere samenwerking met de CAO-partners
Wat dit punt betreft is Bongenaar dit jaar op zijn wenken bediend en gelijk in het diepe gegooid met de langste staking in Nederland sinds 1932. De winst is in ieder geval dat partijen elkaar, na zoveel ontmoetingen aan de onderhandelingstafel, inmiddels door en door kennen en ongetwijfeld tutoyerend door het leven gaan. Van groot belang is dat er rond 1 juli een commissie gaat starten die handen en voeten gaat geven aan het convenant “Goed Opdrachtgeverschap”, een alliantie tussen werkgevers, werknemers en opdrachtgevers. Terecht dat hier veel van verwacht wordt. Hier kan de basis gelegd worden voor een structureel andere koers binnen de branche.
 
2 – kwaliteitsverbetering
Bongenaar wil dat OSB een soort van BOVAG garantiekeurmerk gaat introduceren waarmee voor eens en voor altijd het kaf van het koren gescheiden kan worden en schoonmaakboeven geen kans meer krijgen. Vanuit de zaal klonk enig scepsis omdat OSB al iets dergelijks heeft met haar OSB+ certificaat. En dat is waar, echter, dit is volgens Bongenaar door OSB naar de opdrachtgevers nooit duidelijk gecommuniceerd c.q. op de goede manier uitgebuit. En daarmee raken we een achilleshiel bij OSB namelijk de interne en externe communicatie. Hiervoor worden de komende jaren extra budgetten vrijgemaakt. Hierover meer in punt 4. OSB is tevens druk doende een hygiënetool te ontwikkelen op basis waarvan objectief de schoonmaakinspanning gemeten kan worden. Deze tool, exclusief voor OSB-leden, is deels gebaseerd op bestaande methodieken van de VSR en wordt samen ontwikkeld met TU Eindhoven. Een pilot start na de vakantie op diverse basisscholen in de regio Eindhoven.
 
3 – dienstverlening naar leden
De kwaliteit van dienstverlening richting leden moet omhoog! Leden worden inmiddels actief opgezocht in den lande en er worden diverse drukbezochte themabijeenkomsten georganiseerd. Daarnaast komt er het reeds veelbesproken MKB-platform en zelfs een platform HORECA. Ook wil OSB een actievere rol gaan spelen bij conflictbemiddeling.
 
4 – communicatie
Bongenaar stelt dat interne en externe communicatie, om het zacht uit te drukken, niet altijd het sterkste punt is geweest van OSB. Maar daar gaat verandering in komen, de spreekwoordelijke beuk gaat erin. Meer intern maar vooral ook extern communiceren richting opdrachtgevers. Er is voldoende munitie: een pracht bedrijfstak, een OSB-keurmerk en een Convenant Goed Opdrachtgeverschap dat binnenkort handen en voeten gaat krijgen.
 
Opleiding
De nieuwe schoonmaak CAO bepaalt dat werkgevers verplicht zijn werknemers waar nodig binnen 3 maanden na indiensttreding een taaltraject moeten aanbieden. Budgetten hiervoor zijn te vinden binnen diverse locale overheden en bijvoorbeeld ROC’s. Het is de bedoeling dat de RAS het centrale loket gaat worden om deze voor de branche ongetwijfeld ondoorzichtige vraag & aanbod problematiek te stroomlijnen. In ieder geval is er een vergoeding beschikbaar van Euro 750,– per werknemer die succesvol een taaltraject doorloopt. Ook blijft de verplichting dat werkgevers werknemers binnen 6 maanden de basiscursus schoonmaak aan moeten bieden. De vergoeding hiervoor is verhoogd naar Euro 500,–. Meer informatie vindt u op de site van OSB. 
 
Beter dan we zelf denken    
De meeste aanwezigen begonnen al aardig op de stoel te draaien toen beleidsmedewerker Nico Koch de resultaten van een onderzoek naar tevredenheid onder opdrachtgevers kort en krachtig presenteerde. Opmerkelijke conclusie is dat opdrachtgevers meer tevreden zijn over de uitvoering van de schoonmaak dan de schoonmaakbedrijven zelf denken.
Marketing expert Paul Postma is het klapstuk van de middag. Postma is auteur van makkelijk verteerbare marketingliteratuur. Hij legde uit hoe ons brein werkt en verklaart de uitkomst van het onderzoek van Koch wetenschappelijk omkleedt met enige grappige metaforen en anekdotes.    
 
Lest Best

We naderen de afronding. Even doorbijten voor een aantal stevige workshops, daarna terug in de zaal waar cabaratier Marcel Stevens op een geweldige manier de juiste snaar wist te raken met dat juiste vleugje zelfspot dat een ieder van ons nodig heeft om overeind te blijven. Marcel, bedankt, het was werkelijk waar top wat je presenteerde. Wat restte was de welverdiende eindedag borrel en een goede hap eten met ongelimiteerde porties.

 

OSB, de lat ligt hoog maar het gepresenteerde geeft vertrouwen richting de toekomst!

 

Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal     

Foto’s: via OSB.

 

www.osb.nl

 

Update 16-07-10 – Code Goed Opdrachtgeverschap” van start! 

Update 16-11-10 – Interview Rob Bongenaar: OSB: Okee of weg ermee!?

 

 

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren