• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

OSB Keurmerk: Linksom of rechtsom…

Artikelen Schoonmakend Nederland 11 januari 2013

OSB Keurmerk: Linksom of rechtsom...

Het met veel aplomb aangekondigde OSB Keurmerk zou feitelijk per 1 januari 2013 voor de OSB leden verplicht gesteld worden. Keurmerk of anders exit qua lidmaatschap, zo luidde de dreigende boodschap gedurende lange tijd. De in eerste instantie strak gehanteerde deadline is inmiddels opgeschoven naar 1 mei a.s.. Verder uitstel is uitgesloten wat OSB directeur Rob Bongenaar betreft, wetende dat de Algemene Ledenvergadering de finale stem hierin zal hebben. Een update in cijfers en de feiten.    

 

Door Henk Cornelisse, lid redactieteam

 

De nobele missie van het OSB Keurmerk is alom bekend: het door OSB leveren van een belangrijke bijdrage aan het gezond maken van de schoonmaakbranche. Inmiddels draait de PR machine van OSB op volle toeren. Naast volop aandacht in diverse media zijn zelfs ludieke radiospotjes de ether ingegaan om de schoonmaakbedrijven en haar klanten te overtuigen van het OSB Keurmerk. Radiospotjes die op korte termijn herhaald worden.

 

Op de website van OSB stond vorig jaar prominent een grote teller die aftelde naar het uur U: 1 januari 2013. Het vasthouden aan deze datum zou echter een ware Exodus aan OSB leden tot gevolg gehad hebben. Reden waarom tijdens de Algemene Ledenvergadering van OSB in december 2012 besloten werd om de termijn te verschuiven naar 1 mei 2013. Want linksom of rechtsom, het Keurmerk moet, in het belang van de branche, tot een succes gemaakt worden.

 

Update  

Alvorens verder op de materie in te gaan, een kort overzicht van de stand van zaken. Op de feitelijke ingangsdatum 1 januari 2013 werd er volgens het Keurmerkregister van OSB aan in totaal 128 bedrijven het Keurmerk toegekend. Volgens het euforische persbericht van OSB betreft het optimistisch gesteld al nagenoeg 250 bedrijven van de 500 leden.
 
OSB heeft in haar enthousiasme vast een optelling gemaakt van de bedrijven die het Keurmerk daadwerkelijk behaald hebben en de bedrijven die zich gemeld hebben bij de Stichting Normering Arbeid. De website van OSB spreekt overigens echter over 600 leden, hetgeen tot een andere verhouding leidt.
 
Een OSB lid kan bovendien meerdere werkmaatschappijen hebben en kan in het verlengde hiervan beschikken over meerdere registraties. Iedere werkmaatschappij wordt separaat gekeurd. Om het geheel in perspectief te plaatsen: In Nederland zijn  7700 schoonmaakbedrijven en 3200 glazenwasserijbedrijven actief. De OSB leden maken hier qua omzetvolume 80% van uit. Het overgrote deel dus.
 
Voorzienigheid
Het huidig aantal van 128 bedrijven aan wie thans concreet het Keurmerk toegekend werd zou bij het vasthouden aan de oorspronkelijke realisatie datum van 1 januari 2013 de ondergang van OSB geïmpliceerd hebben. Prettige bijkomstigheid voor OSB is het dat feit dat zich nog eens 130 bedrijven bij de Stichting Normering Arbeid (SNA) hebben aangemeld om alsnog in aanmerking te komen voor dit Keurmerk. Zij zullen dit voor 1 mei a.s. moeten omzetten naar het concreet bemachtigen van het Keurmerk. Afhankelijk uiteraard van de audits.
 
Rob Bongenaar (directeur OSB) zegt hierover: “Dit uitstel hebben we vooraf eerlijk gezegd wel voorvoelt. Commerciële aangelegenheden hebben immers bij de meeste bedrijven de prioriteit. Hierdoor zijn de acties om het Keurmerk te behalen in veel gevallen wat laat opgepakt. Bovendien moesten er nog wat details bijgeschaafd worden, zoals het bijstellen van de NEN norm. De NEN 4400-1 was teveel toegeschreven naar de uitzendnormen.”
 
Bongenaar vervolgt: “In de laatste maand van 2012, na de Algemene Ledenvergadering (ALV), ontstond er een enorme toeloop. De certificerende instellingen konden op een gegeven moment zelfs de drukte niet aan. Ook de tijdens de audits geconstateerde minors of majors vergen immers tijd om dit te laten herstellen en vervolgens te herkeuren. Er heeft zich tijdens de audits overigens geen enkele constatering voorgedaan die het royement van een lid tot gevolg heeft. Inmiddels zijn er tientallen inspecteurs door de certificerende instelling ingezet die met man en macht werken om alle audits voor 1 mei 2013 af te ronden. En ja, er is een discrepantie aangaande het aantal leden zoals dit op de website vermeld staat en zoals deze in het persbericht opgegeven wordt. Houdt het maar op 500 leden die 600 bedrijven vertegenwoordigen.”
 
Terughoudendheid
Bongenaar stelt het bemoedigend te vinden dat er nog eens een kleine honderd andere schoonmaakbedrijven belangstelling getoond hebben voor het Keurmerk. “Deze bedrijven hebben zich echter nog niet bij de SNA gemeld maar wat niet is kan nog komen. We benaderen deze bedrijven actief om hen van het belang van het Keurmerk te overtuigen. Meer kunnen wij als OSB niet doen. Wij zijn als branche organisatie immers een uitvoerend orgaan. De besluitvorming ligt bij de leden.”
 
De vraag werpt zich hier op waarom de OSB leden zo terughoudend zijn en bij herhaling overtuigd moeten worden van het belang van het Keurmerk. Zien zij het belang van het Keurmerk niet in? Hebben zij hun zaakjes soms niet helemaal op orde? Zijn de gestelde criteria wellicht te zwaar? Of vormt het kostenaspect, zeker in de huidige economische situatie, een obstakel?
 
Ledenverloop
Er zijn volgens Bongenaar in totaal 60 bedrijven die in 2012 afscheid hebben genomen als lid van OSB. De helft hiervan is te wijten aan de economische situatie, de andere helft omdat deze bedrijven zich de kosten en/of moeite met betrekking tot het OSB Keurmerk niet konden permitteren of niet wilden. OSB heeft in dat zelfde jaar 17 nieuwe leden mogen verwelkomen.
 
Bongenaar: “Jaarlijks verliezen wij ongeveer 20 leden. Dit is normaal. Nagenoeg eenzelfde aantal wordt jaarlijks ook lid. Dit houdt elkaar in evenwicht. Uit de ervaring van onder meer de BOVAG wisten wij dat de introductie van een Keurmerk circa 15% ledenverlies tot gevolg kan hebben. Ik schrik dus niet van het aantal vertrekkende leden. Eigenlijk doen we het best goed. Zeker vermeldenswaardig is het dat vijf bedrijven die voor het OSB lidmaatschap bedankt hadden op hun rassen schreden zijn terug gekeerd. Overtuigd als zij nu zijn over de toegevoegde waarde van het Keurmerk.”
 
Het moet gezegd worden dat op de inspanning en het enthousiasme van Rob Bongenaar niets valt af te dingen. Met een kofferbak vol Keurmerkborden doorkruist hij op dit moment het hele land om deze aan de trotse bedrijven uit te reiken.
 
Zoals bekend hebben zich inmiddels circa 20 oud- OSB leden gemeld bij de MKB brancheorganisatie vereniging Siev! (Schoonmaken is een Vak!). Deze vereniging beschikt over een eigen Keurmerk en waarvan de eisen en het handboek inmiddels online staan. Weliswaar tegen lagere kosten, maar ook tegen volstrekt andere (laagdrempelige) criteria dan OSB deze stelt.
 
To be or not to be
De vraag werpt zich op wat er te gebeuren staat indien, al doemdenkend, het aantal bedrijven dat per 1 mei 2013 beschikt over het Keurmerk, beperkt blijft tot de 128 die het Keurmerk inmiddels verworven hebben plus de 130 die zich momenteel bij de SNA aangemeld hebben. Gezamenlijk 258 van de in totaal 600 op dit moment bij OSB aangesloten bedrijven. Wordt er dan massaal afscheid genomen van OSB leden? Met als gevolg een forse afslanking OSB? Komt er een forse contributie verhoging? Komt er opnieuw uitstel? Of wordt er op gespeculeerd dat er nog vele bedrijven op korte termijn zullen volgen?
 
Bongenaar: “Ik ben niet
zo’n doemdenker. Bij mij leeft de stellige overtuiging dat wij een score gaan bereiken van minimaal 75% van de aangesloten leden die het Keurmerk uiterlijk op 1 mei a.s. bemachtigd hebben. We bezoeken nog steeds veel bedrijven en die reageren in toenemende mate enthousiast. We merken dat onze PR en Communicatie op dit gebied aanslaat, maar we moeten de individuele bedrijven wel achter de vodden zitten. Tja, en blijkt dat het aantal Keurmerkhouders fors achterblijft bij mijn prognose dan vind ik dat wij als OSB de tering naar de nering moeten zetten. Verder uitstel is wat mij betreft uitgesloten. Het is echter niet aan mij om hierover een besluit te nemen. Het zijn de leden die hierover uiteindelijk tijdens een ALV moeten beslissen. Maar nogmaals ik ben ervan overtuigd dat het niet zo ver komt.”
 
Spannende tijden…

Het worden spannende tijden voor OSB zoveel is wel duidelijk. Immers, als er in tegenstelling tot de verwachtingen wèl sprake is van het fors achterblijven van het aantal OSB Keurmerkhouders per 1 mei 2013 dan zal dit concreet van invloed zijn op de omvang van OSB. En in het verlengde hiervan zal dit wellicht ook van invloed zijn op haar prominente rol als branche organisatie. Dit lot ligt in handen van de schoonmaakbedrijven. OSB: Good luck!

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren