• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

OSB: Geen rondjes draaien maar stevig op koers

Artikelen Schoonmakend Nederland SieV 16 december 2013

OSB: Geen rondjes draaien maar stevig op koers

Donderdag 12 december jl. kwamen de OSB leden bijeen voor een Algemene Ledenvergadering. Plaats van handeling was het Velodrome, de overdekte houten wielerbaan  te Amsterdam, waar de cyclisten schier eindeloos rondjes draaiden. Dat deed OSB niet. Het doorhakken van de touwtjes met 52 onwillige leden was daar een goed voorbeeld van. 

 

Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal

 

Directeur Rob Bongenaar heette de grote schare aanwezigen welkom waarna ze getrakteerd werden op een cursus “baanwielrennen”. Terwijl de OSB leden zich vergaapten aan de cyclisten galmde een paar kilometer verderop het “Actie! Actie! Actie!” door de Amsterdamse Stopera. Het FNV Schoonmakersparlement was aldaar bijeen voor een strategisch debat.       

 

Maar waarschijnlijk hadden verreweg de meeste OSB-leden daar geen weet van. Zij werden opgeslokt door een vlammend betoog van marketing goeroe Paul Moers over het belang van dienstbaarheid en hoe dit toe te passen binnen de schoonmaakbranche. “Wie zit de klant nog staan?” vroeg de spreker zich af? De focus op prijs alleen is in ieder geval een onhoudbare strategie. Er is immers altijd iemand die lager kan gaan. En social media is killing, er is geen ruimte meer om er een potje van te maken. Echte dienstbaarheid is de mentale instelling altijd iemand te willen helpen en klanten niet meer te zien als “muppets” zoals bij zakenbank Golman Sachs deze gekscherend genoemd werden.  

 

Moers waarschuwde de schoonmaakondernemers voor het gevaar, dat de ongetwijfeld aanwezige wil om meer dienstbaar te zijn bij loze woorden blijft, in directiekamers blijft hangen en niet uitgedragen wordt binnen de organisatie. Het is dan ook een moeilijk proces dat sowieso in alle lagen van de organisatie gedragen moet worden. Ook intern moet er een houding van dienstbaarheid aanwezig zijn ten opzichte van elkaar. Als het intern niet goed zit gaat het naar buiten toe zeker niet lukken. Aldus Moers.

 

Bedrijven die in Nederland bovenmatig presteren stellen allemaal de klant centraal, aldus de marketing goeroe. Internetbedrijf Coolblue wil “de mondhoekjes omhoog hebben” en heeft  zelfs een directeur Tevreden Klanten. Het einde van het betoog was filosofische van inslag. “We moeten op zoek naar een hoger doel om body, mind en soul te vullen, er is meer dan geld”, zo stelt Moers. 

Goed om te weten in tijden dat marges onder druk staan.        

 

Inbesteding

Voorzitter Hans Simons betrad het Velodrome iets later in verband met een gesprek met minister Stef Blok over de inbestedingsplannen van de Rijksoverheid. Heet van de naald deed Simons verslag van het op zich positieve overleg. OSB heeft haar standpunten nogmaals duidelijk gemaakt en hoopt uiteraard op revisie van de plannen.

 

Of er inderdaad andere plannen uit de koker van Blok gaan komen is afwachten. De procedure is dat de minister de zaak zal (her)overwegen en de Tweede Kamer tweede helft december een brief zal sturen. Daar zal vervolgens begin volgend jaar over gedebatteerd gaan worden. Tot dan is het credo lobbyen en duimen draaien.

 

CAO

In een duopresentatie met specialist Jan Kerstens deed Simons verslag van de in een zeer vroeg stadium geklapte cao-onderhandelingen. OSB eist steun van FNV en CNV in de strijd tegen de inbestedingsplannen van Blok maar krijgt deze niet. We hebben daar op onze site al uitvoerig over geïnformeerd. De politiek zal deze kwestie eerst moeten uitkauwen alvorens partijen weer aan tafel gaan zitten.

 

Andere horde die nog opdoemt is het RAS rapport naar de effecten naar het afschaffen van de wachtdagen die er dus niet zijn. Kerstens stelde dat de resultaten van het rapport slechts intern bekend zijn maar wij vragen ons ernstig af of hij de afgelopen tijd niet onder een steen gelegen heeft want de uitkomsten prijken al ruim twee weken op onze site.

 

Waardering is er voor de cao standpunten van het CNV die Simons “kwalitatief” noemt en waar OSB antwoorden op moet bedenken. Daarmee mogen we ervan uitgaan dat OSB de FNV standpunten als “minder kwalitatief” interpreteert. 9,5% loonsverhoging eisen over twee jaar zijn ook inderdaad forse stappen.

 

Koers 2014

Plichtplegingen die ook plaats moet vinden is de goedkeuring van het verslag van de vorige ALV en goedkeuring van de begroting. Penningmeester Gerrie Westenbrink gaf op geheel eigen en kordate wijze een korte uitleg over de plannen voor 2014. OSB zet ook voor 2014 sterk in op de ingeslagen weg om het OSB Keurmerk verder te positioneren en op de kaart te zetten in de media. Al met al blijft OSB een zeer solide vereniging die een flinke stoot kan hebben.

 

Een moment van stilte viel toen de namen van de 52 leden over de aanwezige schermen rolden waar OSB afscheid van neemt. Deze vergadering betekent ook het officiële royement. De 52 hebben zich niet kunnen vinden in de Keurmerk route van OSB. Helaas, maar het is niet anders. Gelukkig heeft OSB 13 nieuwe leden mogen begroeten en 24 zitten in de “procedure”.

 

Schoonmaak Keurmerk Krant

Mede naar aanleiding van de door Bongenaar en Simons zeer sucesvolle genoemde Schoonmaak Keurmerk Krant hebben nog eens 25 belangstellende bedrijven zich gemeld bij OSB.

 

Deze krant, een uitgave van Clean Totaal, is recent verzonden aan 20.000 opdrachtgevers in Nederland en geeft informatie over het OSB Keurmerk, de Code maar ook het SieV Keurmerk. De krant wordt ook ingestoken bij de komende Clean Totaal (decembernummer). 

 

Ontvangt u Clean Totaal niet maar wilt u toch de krant ontvangen? Stuur dan een mail naar redactie@www.cleantotaal.nl

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren