• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

OSB-AWOG over social media en digitaliseren

Artikelen Glasbewassing Schoonmakend Nederland 19 april 2012

OSB-AWOG over social media en digitaliseren

Het is altijd leuk om de bijeenkomsten van het OSB-segment AWOG te bezoeken, zo ook die van 16 april jl. Een keur aan interessante onderwerpen en levendige discussies met de aanwezigen staan garant voor een bijeenkomst die in snel tempo de branche weer op de hoogte brengt van de nieuwste ontwikkelingen.

 
Door Leon van den Berg, lid redactieteam Clean Totaal
 
Arie de Zeeuw van Authentic Communication spreekt over de inzet van social media in het onder de aandacht brengen van de specialismen van individuele bedrijven. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: als je niet weet van waaruit je vertrekt, hoef je niet eens te beginnen aan welke vorm van communicatie dan ook. Als je daarnaast niet weet waar je naar toe gaat, is iedere richting goed. Om met het eerste te beginnen: een oud spreekwoord zegt “Ken uzelve” en dat is een waarheid als een koe, maar wel een waarheid die maar weinig ondernemers goed gebruiken. Belangrijk is dat de ondernemers zelf de voornaamste bron zijn van het bedrijfsimago, maar dat men zich daarvan nog weinig bewust is. Bijna alle noodzakelijke informatie is allang in het bedrijf bekend. Het speelveld van een bedrijf wordt namelijk bepaald door bekende factoren zoals klanten, de markt, de maatschappij, de economie, de politiek en concurrentie. Iets minder helder is de filosofie van waaruit gehandeld wordt. De ondernemer is daarin de gids. Hij bepaalt immers hoe het gedrag van mensen in de organisatie moet zijn en welke (sociale) vaardigheden medewerkers en hijzelf moeten hebben. Alles wordt bepaald vanuit handelen naar waarden en principes, tezamen met de wezenlijke kenmerken van een bedrijf, de identiteit. Al deze zaken vormen het vertrekpunt van communicatie en belangrijk is daarbij de centrale vraag: wat wil ik en waarom?
 
Glazenwasser: de raamverzorger
Pas als je antwoord hebt gegeven op wat je bent en waarom, komt een bedrijf toe aan het opbouwen van een imago en daarvoor zijn middelen nodig die bij de ondernemer en diens bedrijf passen. Social media zijn gewoon een middel waarmee een ondernemer contacten onderhoudt met de buitenwacht. Belangrijk is wel dat de ondernemer zich bewust is van de mogelijkheden en de gevaren van deze media én van zijn eigen beperkingen. In social media zijn er geen regels, maar wel wat principes. Ze zijn een gemakkelijke methode om meer over potentiële klanten te weten te komen, maar het omgekeerde geldt net zo goed. Belangrijk is dus dat wat de ondernemer beweert in de bedrijfscommunicatie overeenkomt met de werkelijkheid. Zo niet, dan wordt een bedrijf in social media keihard onderuit gehaald. Met andere woorden, de passie die de directeur heeft voor zijn bedrijf , moet overduidelijk uit alles blijken wat zowel zakelijk als privé wordt gedaan. Als een ondernemer aangeeft een dynamisch bedrijf te hebben, maar in Facebook vertelt het liefst thuis voor de tv op de bank te hangen, is er een probleem. De persoon van de ondernemer is niet in overeenstemming met het (gewenste) imago van het bedrijf. Daardoor vervalt de belangrijkste basis bij klantencontact: vertrouwen.
 
Wat past bij je?
Moet iedereen op alle social media? Nee, iedereen moet dingen doen die bij hem of haar passen. Dus misschien wel op Linkedin of Facebook, maar niet twitteren, of juist wel. Overigens ontstaat nog een korte discussie over het nut van slogans in communicatie. De Zeeuw stelt dat deze wel nuttig kunnen zijn, maar dat je dan wel waar moet kunnen maken wat je beweert. Stelt een ondernemer zijn bedrijf voor als de optimale raamverzorger, maar laten de medewerkers streperige ramen achter, dan keert een slogan zich tegen het bedrijf.
 
Digitale RI&E
De meeste bezoekers zijn naar Nieuwegein gereisd omdat ze benieuwd zijn naar de digitale RI&E glas- en gevelreiniging. Fredy Verkuijlen van AaRiverside belicht kort de achtergronden en geeft vervolgens een demonstratie. Het moet gezegd worden, deze digitale RI&E is een meer dan volwaardige vervanger van de huidige papieren versie. Er wordt uitgegaan van gekoppelde velden en eigenlijk kan er bij het invullen niet mis gaan omdat men pas verder kan gaan met de volgende stap als de voorgaande goed is afgesloten. Veel eerder opgeslagen informatie kan in een nieuw digitaal formulier in een keer worden opgenomen omdat deze is opgeslagen en toegankelijk wordt via een zoekmodule. Ook kan de invuller precies aangeven welke checklisten moeten worden doorlopen en welke brochures in het rapport moeten worden meegenomen. Het invullen van deze zaken leidt automatisch tot een plan van aanpak. Dat komt vervolgens allemaal – eventueel met foto’s – in een pdf-rapport dat via Internet verstuurd kan worden. Aandachtspunt is om de pdf-converter op het eigen systeem goed in te stellen omdat anders de bestanden snel erg groot worden.
 
Wisbeveiliging?
Er zijn een tweetal zwakke punten. Gegevens moeten na het invullen handmatig worden opgeslagen. Vergeet men dat, dan gaat alle invoer verloren. Vreemd dat er geen waarschuwing is ingebouwd of de R!&E echt moet worden afgesloten. Daarnaast verliest de ondernemer toegang tot het invulformulier als hij de geschiedenis en cookies van de computer wist. Iedere netwerkbeheerder in een bedrijf zal dat regelmatig doen omdat anders de computer volloopt. Dit kan wel worden ondervangen door het aanschaffen van een database bij OSB, maar als men lokaal wil blijven werken, dus op het eigen netwerk of de eigen computer, is verlies van het invoerblad een probleem. Tenslotte is er nog het feit dat soms met corresponderende kleuren wordt gewerkt voor het ophalen van gegevens. Nu is tien procent van de mannen kleurenblind dus dat zou een probleem kunnen zijn. Doordat met elkaar corresponderende kleuren echter op één deel van het beeldscherm geconcentreerd zijn, lijken vergissingen uitgesloten.
 
HBA en Keurmerk
Eind van het jaar houden de hoofdbedrijfschappen op te bestaan, dus ook het voor onze branche belangrijke HBA. Daarom zijn er prioriteiten gesteld aan wat nog wordt aangepakt. Nico Koch vertelt over het OSB-keurmerk dat eraan komt. Hij nodigt de leden uit om er kennis van te nemen via de roadshows en brochure. De vraag is of het keurmerk Glas & Gevel daarnaast nog moet blijven bestaan. Daaraan blijkt toch behoefte. Op de volgende Algemene Ledenvergadering komt een werkgroep met een voorstel hierover.
 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

OSB AWOG op Twitter.

OSB AWOG homepage.

 

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd
2 jun

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland
1 jun

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Clean Totaal - Vebego blikt terug op een goed 2022
1 jun

Vebego blikt terug op een goed 2022

1 jun

Marcel Rotteveel nieuwe CFO Facilicom Group

30 mei

SIEV op Vakbeurs Facilitair: "We zijn een luisterend oor"

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Legal ontbijtsessie: Ontslag op staande voet: valkuilen en lessen!

Van onze partner The Legal Company

Legal ontbijtsessie: ‘Ontslag op staande voet: de valkuilen en lessen!’

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Uitvindingen in 17 landen tegelijk met unitair octrooi beschermd

Clean Totaal - CSU levert schoonmaak- en hoteldiensten oudste ziekenhuis Nederland

CSU levert voor het eerst schoonmaak- en hoteldiensten in oudste ziekenhuis Nederland

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren