• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Opleider SVS zet extra zeilen bij op woelige baren

Artikelen 17 september 2015

Opleider SVS zet extra zeilen bij op woelige baren

De redactie van Clean Totaal bereikte diverse signalen dat het niet goed zou gaan met opleider SVS. Er zouden medewerkers ontslagen worden en SVS zou slecht bij kas zitten. Voldoende reden om, geruggensteund met enige KvK informatie, directeur Charles Scholte om opheldering te vragen. Tijd voor Scholte om een andere job te zoeken en het zinkende opleidingsschip te verlaten? Ten onder gegaan aan eigen succes? Of is het allemaal storm in een glas water?

 

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal  

 

Volgens de publicatiecijfers 2014, zoals gedeponeerd bij de KvK, boekte SVS over het jaar 2013 een positief resultaat van € 306.775,- wat in 2014 plaats maakte voor een negatief resultaat van € 53.524,-. Een fors verval. Het aantal vaste medewerkers groeide daarentegen van gemiddeld 18 werknemers in 2013 naar 20 in 2014. Bovendien blijkt uit de publicatiejaarcijfers dat aan 100% aandeelhouder RAS een dividenduitkering is gedaan van € 400.000,-. Een forse aanslag op de vermogenspositie van SVS die echter ook riant was.

 

Vol stadion de Kuip

SVS directeur Scholte begint gedreven aan zijn betoog zaken te verklaren: “Voor de start van de vernieuwde SVS in 2009 is het personeelsbestand van SVS drastisch terug gebracht. Dat was nodig om vanuit een commerciële setting tot een gezonde bedrijfsvoering te komen. Vanaf dat moment bieden we onze opleidingen immers in concurrentie aan. Echter, als gevolg van de enorme opleidingsvolumes die we de afgelopen jaren verwerkt hebben, is het aantal vaste medewerkers in de tussenliggende jaren weer flink toegenomen. In 2014 hadden we hierdoor meer medewerkers in dienst dan ooit tevoren. Trouwens, met de door ons opgeleide cursisten aan het eind van dit jaar kun je zo’n beetje alle zitplaatsen in de Kuip bezetten!”

 

Profiteren

Scholte maakt er geen geheim van dat SVS natuurlijk ook flink geprofiteerd heeft van het feit dat de RAS de afgelopen jaren grote budgetten voor opleiden heeft vrijgemaakt. Mede door de verplichtingen vanuit de cao (medewerkers zonder opleidingen zijn niet langer overnameplichtig) werden er in de schoonmaakbranche vanaf 2013 enorme aantallen medewerkers opgeleid. Scholte: “In dat jaar kregen wij een enorme golf aanmeldingen te verwerken waardoor het ook in financieel opzicht een buitengewoon goed jaar was. Een dividenduitkering aan de aandeelhouder lag voor de hand omdat SVS een financieel gezond bedrijf is dat beschikt over voldoende weerstandvermogen. Voor alle duidelijk, het dividend vloeit terug naar de schoonmaaksector.”  

 

Keerpunt

In 2014 heeft SVS de opleidingspiek van ruim 9100 cursisten in 2013 niet gehaald. Het aantal bleef in 2014 steken op 8500. Gelijktijdig werd er echter wel vol geïnvesteerd in productontwikkeling, machines, materialen, het SVS Landelijk Opleidingscentrum Specialistische Reiniging in Arnhem en een eigen nieuw e-learningplatform.

Scholte: “Mede omdat we bij SVS de systematiek toepassen om alle lasten qua productontwikkeling en e-learning in één jaar in het resultaat op te nemen, en niet over meerdere jaren af te schrijven, ontstond het negatieve resultaat in 2014. Dit negatieve resultaat was dan ook door ons voorzien.”

 

Ontslag

SVS heeft er de afgelopen jaren in geïnvesteerd om al haar bedrijfsprocessen ‘lean’ in te richten, te digitaliseren en systemen te koppelen. Met als doel hetzelfde werk te verzetten met minder medewerkers.

Scholte: “We hebben als gevolg hiervan een vijftal vaste medewerkers een correcte vertrekregeling aangeboden die ze allemaal geaccepteerd hebben. Daarnaast zijn wij de afgelopen jaren diverse van onze activiteiten via een flexibele schil van externe vakspecialisten gaan invullen. Denk hierbij aan productontwikkeling, fotografie, automatisering, e-learning etc.. Flexibilisering van arbeid is een maatschappelijke ontwikkeling die ook aan SVS niet voorbij gaat.”

Scholte zoemt nog even in op de gebruikte lesmaterialen: “Onze lesmaterialen zijn actueel, toegankelijk en flexibel en alle content is digitaal beschikbaar. Lesmateriaal kan naar wens samengesteld worden en, indien gewenst, bedrijfsspecifiek, gepersonaliseerd en multimediaal aangeboden worden. Alle administratieve processen blijven  overigens door eigen SVS medewerkers uitgevoerd worden. Van oudsher zaten de docenten, trainers en examinatoren al in de flexibele schil.”

 

 Lagere kosten

“Een bijkomend voordeel van de genomen maatregelen is dat lagere kosten zich vertalen in een aantrekkelijke cursusprijs”, zo stelt Scholte.

Dit najaar biedt SVS voor bedrijfsgroepen voor het eerst een drietal keuzepakketten aan voor wat betreft de Basisopleiding Schoonmaken: 1) een Garantpakket – met dit pakket kunnen opdrachtgevers financiële risico’s, zoals kosten herexamens, zoveel mogelijk beperken;  2) een Comfortpakket  – hierin wordt de klant ook volledig ontzorgd, alleen verzekert de klant zich niet tegen het risico dat de deelnemer niet slaagt en 3) een Basispakket  – klanten kopen alleen bij SVS wat zij echt nodig hebben. Bij afname van dit pakket zorgen opdrachtgevers zelf voor locatie en benodigde oefenmaterialen).

Hoe meer service het pakket bevat des te hoger de prijs uiteraard.

 

 Concurrentie

Speelt de toenemende concurrentie in Opleidersland geen rol bij deze veranderde situatie? Scholte is hier duidelijk over: “Natuurlijk kijkt ook SVS om zich heen. We leven in een transparante markt met inmiddels zo'n 40 opleidingsinstituten in onze branche. Kwaliteit van de opleider en slagingspercentage zijn heel belangrijk, maar de klant wil ook een goede marktconforme prijs.” Volgens Scholte ontkomt SVS hier sedert 2009 ook niet meer aan. Immers, tot 2009 was SVS de enige brancheopleider, daarna ontstond er een concurrentiepositie waarbij het de klanten vrij stond om naar een andere aanbieder te gaan. Gedwongen winkelnering maakte plaats voor vrije keuzes.

Scholte: “In dit veranderde  concurrentieveld  blijven we onze eigen koers varen. We gaan primair uit van onze eigen kracht en drive om een uitstekende kwaliteit tegen de juiste prijs leveren.”

 

Alive and kicking

Scholte benadrukt dat SVS in een financieel gezonde conditie verkeert en beslist geen zinkend schip waarvan de kapitein op zoek is naar een reddingsvlot: “Zeker niet, SVS is een financieel gezonde opleider en heeft de ambitie om zich nadrukkelijk te blijven profileren als marktleider en als innovatief, toonaangevend opleidingsinstituut voor de schoonmaak- en glazenwassersbranche en de facilitaire dienstverlening. Wij proberen steeds te doen wat daarvoor nodig is en doen dat nog steeds elke dag met héél veel plezier. Wij zijn alive and kicking en we zien tal van aantrekkelijke kansen in het binnen- en buitenland.”

 

RAS

Wij vroegen aan enig aandeelhouder RAS wat de reden is van het verlagen van de vergoeding van de opleidingskosten aan de schoonmaakbedrijven  en of RAS zich zorgen maakt over het verlies van SVS in 2014. Bestaat er een verband tussen verlaging van de vergoeding en het negatieve resultaat van SVS, zoals sommige tongen beweren?

RAS directeur Marianne Neuteboom rekent snel af met dit soort veronderstellingen: “Absoluut geen enkel verband! Het één heeft niets met het ander te maken. De vergoedingen zijn aangepast aangezien wij in het kader van het Sectorplan meerdere opleidingen financieel ondersteunen. Denk aan taaltrajecten en opleidingen leidinggevenden. De beschikbare gelden worden over meerdere potjes verdeeld. Het dividend dat uitgekeerd is onderstreept dat SVS geen noodlijdend bedrijf is. Integendeel. Dit dividend vloeit weer terug naar de sector.  De verdergaande digitalisering van opleidingsmogelijkheden in samenhang met andere maatregelen die getroffen zijn sterken mij in het vertrouwen dat dit negatieve resultaat bij SVS eenmalig is.”

 

Reddingsvesten aan?

We kunnen uiteraard niet uitgebreid in de boeken kijken bij SVS maar hebben, geruggensteund door de KvK informatie, geen reden te twijfelen aan de woorden van Scholte. Er is afscheid genomen van een vijftal medewerkers en de flexibele schil is aangepast aan veranderende omstandigheden. Om boekhoudkundige redenen drukken veel investeringskosten op het resultaat van 2014. Het niveau van de opleidingspiek uit 2013 is niet meer gehaald en het concurrentieveld neemt onmiskenbaar toe met als gevolg druk op de prijzen. Andersoortige producten worden in de markt gezet. Wie meer zelf regelt betaalt minder, wie meer wil betalen wordt meer ontzorgd.

 

Alive and kicking of niet, de kunst blijft om de komende jaren in woelige baren goed op koers te blijven. SVS: houdt het roer recht en voor alle zekerheid altijd het reddingsvest binnen handbereik!

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren