• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Van onze partner The Legal Company

Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud in plaats van Werktijdverkorting

Artikelen Coronavirus SieV The Legal Company 18 maart 2020

Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid in plaats van Werktijdverkorting the legal company coronavirus

Breaking news: de Werktijdverkorting regeling vervalt. Er komt een betere regeling om uw omzetdaling en werkloosheid van uw personeel op te vangen! Dit betekent dat vanaf heden, 18 maart 2020 u géén aanvraag meer kunt doen om een vergunning te krijgen voor de werktijdverkorting en de bijbehorende WW-uitkeringen. Maar geen zorgen. Er komt een nieuwe regeling die beter is om economische schade door het coronavirus op te vangen in de vorm van het Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

Door Hella Vercammen, redactielid Clean Totaal – directeur The Legal Company

Waarom is de oude regeling gestopt?

Simpel gezegd: omdat de nieuwe regeling veel beter is toegespitst op de massale aanvraag en situatie van dit moment. Als juristen waren we beland in een doolhof van losse regels. Een lawyers paradise, maar toch, écht liever niet in deze tijden. De oude regeling was bedoeld voor onwerkbaar weer en afgestemd op ongeveer 200 aanvragen per jaar en niet voor 78.000 of meer! Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) kan dat bovendien niet aan. Daarbij was het goed zoeken wat de voorwaarden en uitzonderingen waren aangezien de totale voorziening helemaal versplinterd was in verschillende stukjes wetgeving. Om u even een beeld te geven van verschillende regelingen en voor degene die geïnteresseerd is:

  • Te beginnen met artikel 8 van het BBA 1945 (Bijzondere besluit Arbeidsverhoudingen van 1945) dat nog steeds bestaat!;
  • De SZW beleidsregels voor ontheffing verbod werktijdverkorting uit 2004;
  • De loondoorbetalingsregeling van 7:628 BW lid 9 van 2020;
  • De bijzondere regeling onwerkbaar weer van 2020.

Dat is nogal wat…

Blijven lopende werktijdvergunningen van kracht?

Lopende werktijdverkorting vergunningen blijven van kracht, eventuele verlengingen verlopen via de nieuwe NOW. Al ingediende aanvragen waar nog geen beslissing op is terug gekomen, gelden als aanvragen voor de nieuwe NOW. De aanvullende informatie die nodig is om te beslissen op uw aanvraag conform de NOW, zal binnenkort worden opgevraagd.

Wat weten we nu al over het NOW?

Het is nu wachten op de inwerkingtreding en openstelling van de NOW. Wat we nu al weten is dat het nu niet meer van belang is, en dat de ondernemer dat niet hoeft aan te tonen, dat hij geen werk meer heeft voor zijn personeel. Voldoende is een omzetdaling van meer dan 20% vanwege het Coronavirus. Ook verdwijnt het pas ná zes weken kunnen aanvragen van de WW-uitkeringen per werknemer op basis van de werkelijke urenvermindering. Een ondernemer ontvangt gewoon compensatie voor de loonkosten, gekoppeld aan de omzetdaling. De nieuwe regeling wordt dus praktischer, eenvoudiger en transparanter zodat het óók te doen is voor de winkelier op de hoek.

Wat zijn de verschillen en belangrijkste voorwaarden van het NOW t.o.v. de ingetrokken werktijdverkorting regeling?

  1. De werkgever zal middels een accountantsverklaring (kan zijn dat er een drempel voor wordt ingevoerd wie wel en wie niet) een omzetdaling moeten aantonen. Het gaat dus om omzetdaling en niet om werknemers die hun werkzaamheden niet meer kunnen uitvoeren of waarvan de werkzaamheden inhoudsloos zijn geworden. Bijv. voor een schoonmaker die geen werk meer heeft omdat een opdracht is komen te vervallen, krijgt u geen compensatie als de omzet minder dan 20% is gedaald. Dat is wezenlijk anders dan de oude regeling die uren gerelateerd is;
  2. De werknemer hoeft niet te stoppen of minder te werken gedurende de tegemoetkomingsperiode. De werkgever kan de arbeid zo organiseren zoals dat voor de schoonmaakonderneming en het personeel het meest passend is en nog de meeste kans heeft op omzet;
  3. De werkgever betaalt 100% van het loon door in plaats van minimaal 75%;
  4. Onder de NOW kan er ook compensatie worden gevraagd voor werknemers met een flexibel uren contract, denk aan nul-uren contracten, min-max contracten, oproepcontracten;
  5. Uitzendbedrijven (uiteindelijke regeling voor payrollbedrijven en detacheerders is nog onduidelijk) kunnen ook voor uitzendkrachten die bij hen in dienst zijn een compensatie voor de loonkosten aanvragen;
  6. Het UWV keert een voorschot uit ter hoogte van 80% van de te verwachten loonkosten tegemoetkoming. Achteraf wordt het eventueel gecorrigeerd aan de hand van de werkelijke daling van de omzet;
  7. De periode van de tegemoetkoming bedraagt geen 6 weken maar 3 maanden. Deze kan verlengd worden met nog eens 3 maanden, eventueel onder andere voorwaarden;
  8. Achteraf gaat de Belastingdienst de omzetdaling zoals voorspelt in de accountantscontrole of door de aanvrager zelf, controleren. Heeft de werkgever minder omzetdaling dan is aangegeven bij de aanvraag, dan zal hij looncompensatie moeten terugbetalen. Is er meer omzetdaling dan krijgt de werkgever waarschijnlijk nog een suppletie;
  9. De tegemoetkoming gaat niet pas in vanaf de dag van aanvraag, maar geldt, afhankelijk van verminderde omzet, per 1 maart 2020;
  10. Last but not least: De werkgever mag gedurende de periode van tegemoetkoming geen aanvraag voor bedrijfseconomisch ontslag indienen. Reeds ingediende ontslagaanvragen blijven wel van kracht.

Rekenvoorbeelden hoogte NOW compensatie

Verlies van omzet Tegemoetkoming loonsom aan werkgever Voorschot op de loonsom van het UWV
100% 90% 72%
50% 45% 36%
25% 22,5% 18%

 
Momenteel (18-3-2020) wordt overleg gevoerd met UWV, de Belastingdienst en de SRA en NBA (accountant beroepsorganisaties) over de uitvoering van deze regeling. Aanvraag is dus nog niet mogelijk, maar kan waarschijnlijk binnen nu en een week gedaan worden. Bedoeling van de nieuwe regeling is om werkgevers meer en sneller financieel tegemoet te komen.

Deze nieuwe regeling roept wel nieuwe vragen op

Deze regeling roept uiteraard wel weer nieuwe vragen op zoals deze: Wat als contractspartners (in duurovereenkomsten) gewoon stoppen met betalen vanwege Corona en eenzijdig het contract met de leverancier opschorten en beëindigen. Dat is in principe contractueel niet mogelijk, ook niet bij Corona. Immers, een ondernemer kan ook niet zomaar een vijfjarig huurcontract of een energiecontract tussentijds opzeggen omdat hij minder of geen inkomsten heeft. Overmacht of onvoorziene omstandigheden bieden in deze situatie geen soelaas.
De leverancier zal daarom nakoming blijven vragen en de gebruikelijke facturen blijven sturen. Liever immers omzet dan loonkosten compensatie aangezien dat laatste slechts kostendekkend is voor het personeel. Er zijn echter ook nog een hoop andere rekeningen te betalen, zoals de huur, telefonie, gas, water en licht, leaseauto’s, etc. Dit zorgt er dan weer voor dat er géén omzetdaling zichtbaar wordt hetgeen in principe vooraf wordt gemeten aan de hand van de te verwachten facturen. Een te verwachten flink hogere (dubieuze) debiteuren stand levert geen omzetdaling op. Hoe gaat een accountant hierover verklaren bij de aanvraag om te zorgen dat de Belastingdienst straks geen verwijten gaat maken?

Gekleurde pietenspel

Het “gekleurde” pietenspel is begonnen. Niet alleen tussen de accountants en de Belastingdienst maar ook tussen de contractspartijen onderling waarbij het “eigen” bedrijfsrisico via contractbreuk afgewenteld wordt op de wederpartij. In arbeidsintensieve sectoren zoals in de facilitaire branches waar men met veel personeel en duurovereenkomsten werkt, zoals in de schoonmaak, de catering en beveiligingsdiensten, ontstaan deze problemen nu op grote schaal. Uiteraard heeft de ondernemer liever omzet dan loonkosten. Het voorschot op loonkosten kan de ondernemer op zich wel aanvragen maar grote kans dat deze dat dan weer moet terug betalen na drie maanden. Terwijl de contractspartijen dan nog steeds niet betaald hebben, maar ondertussen het loon wel 100% moet worden doorbetaald. Wat dan te doen?

Vragen of advies?

The Legal Company, arbeidsrecht experts, zijn gespecialiseerd in het arbeidsrecht voor de schoonmaak branche. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande vragen hebben of juridisch advies willen? Neem dan contact met op door dit contactformulier in te vullen.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Niet melden van nevenwerkzaamheden: not done-

Van onze partner The Legal Company

Niet melden van nevenwerkzaamheden: not done!

Legal ontbijtsessie: Ontslag op staande voet: valkuilen en lessen!

Van onze partner The Legal Company

Legal ontbijtsessie: ‘Ontslag op staande voet: de valkuilen en lessen!’

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren