• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Nieuwe eigenaar heeft grootse plannen met IPC concern

Artikelen SieV 30 april 2015

Nieuwe eigenaar heeft grootse plannen met IPC concern

In juli 2014 is het Italiaanse IP Cleaning (IPC), producent van een breed scala producten voor de schoonmaakbranche, overgenomen door Ambienta, een eveneens uit Italië afkomstige investeringsgroep. Met deze overname lijkt een einde te zijn gekomen aan een periode van onzekerheid en geruchten over de toekomst van IPC. De nieuwe eigenaar heeft grootse plannen en wil fors investeren in nieuwe producten. Clean Totaal reisde af naar de IPC fabrieken in Noord Italië om de faciliteiten met eigen ogen te aanschouwen en tevens de nieuwe eigenaar een paar vragen te stellen.

 

Door de redactie   

 

Nieuwe eigenaar Ambienta, opgericht in 2007, is actief in heel Europa. Het noemt zichzelf ‘dedicated to industrial growth investment into environmental business’. Vrij vertaald: Ambienta focust op excellerende bedrijven in nichemarkten waar zorg om het milieu, het efficiënt omgaan met grondstoffen en het beheersen van afvalstromen met hoofdletters geschreven wordt. Uiteraard gecombineerd met een winnaars mentaliteit, bewezen professionalisme, internationale expansiemogelijkheden en meer investors retoriek.

 

Kapitaalinjectie en ambities

Uit het feit dat Ambienta het IPC concern heeft ingelijfd zouden we mogen afleiden dat het concern aan bovengenoemde criteria heeft voldaan. Onze Ambienta gesprekspartners reageren hier bevestigend op. IPC is volgens hen een typisch voorbeeld van een innovatief excellerend Italiaans bedrijf, met een sterk internationaal karakter en enorme potentie. De focus is op energie efficiency en het terugdringen van de impact van detergenten. En dus inderdaad, het past binnen het kader, zo stelt men.  

 

Volgens de nieuwe eigenaar is IPC de nummer 3 speler in de Europese professionele schoonmaakmarkt. Het concern beschikt over zes productiefaciliteiten in Noord Italië en heeft circa 1000 medewerkers in dienst. 90% van de productie wordt geëxporteerd naar meer dan 100 landen.

 

Met een kapitaalsinjectie wil Ambienta een boost geven aan productontwikkeling en beter management. Daarnaast moet er meer integratie binnen de IPC bedrijven onderling tot stand komen. De commerciële boodschap gaat agressiever verkocht worden en er komt meer focus op binnenhalen van key accounts.

 

De ambities liegen er in ieder geval niet om. We zullen nauwlettend voor u volgen hoe snel de eerste vruchten hiervan doorsijpelen naar de Nederlandse markt. Importeur DiBO zal er ongetwijfeld halsreikend naar uit kijken. Wat vindt DiBO overigens van de overname?

 

Nederlandse markt

DiBO importeert exclusief binnen de Benelux het volledige programma IPC Gansow producten voor wat betreft de veegmachines en de schrobzuigers. Daarnaast voert DiBO een groot deel van het IPC Portotecnica assortiment hogedrukreinigers als aanvulling op de eigen DiBO hogedrukreinigers. Het bedrijf verkoopt deze producten onder de DiBO naam maar maakt er geen geheim van dat het een IPC product is.           

 

Heeft DiBO hinder ondervonden van het feit dat in de markt geruchten gingen dat  IPC te koop stond, al dan niet aangewakkerd door concurrenten?

Managing director Sven Stuyven reageert spontaan: “Uiteraard, geruchten geven vaak een negatieve bijklank. Vooral in crisistijd is een gerucht omtrent een bedrijf dat te koop staat en waarvan de eigenaar een investeringsgroep is, niet direct ideaal. En dat een concullega bij onderhandelingen met een klant hieromtrent gebruik c.q. misbruik maakt om DiBO/IPC in een bepaald daglicht te stellen juichen wij zeker niet toe. Maar we beseffen ook dat dit helaas vaak onderdeel van het spel is. Daarbij komt dat hoe langer een bedrijf te koop staat, en een effectieve verkoop uitblijft, des te meer twijfel en onrust er gezaaid wordt. Gelukkig is daar nu een einde aan gekomen. Alle twijfels en onrust kunnen van tafel worden geveegd. Er is door de overname door Ambienta voor jaren een verzekering van stabiliteit met alle positieve gevolgen van dien. Tenslotte is praktisch elk bedrijf te koop en dit is de normaalste zaak in business land, zou ik willen zeggen. Maar jammer genoeg wordt hier vaak misbruik van gemaakt.” 

 

Wat gaat de nieuwe IPC eigenaar DiBO en de Nederlandse markt brengen?

Stuyven: “Een frisse wind met focus op innovatie, verbetering en groei. Er zijn nieuwe ideeën en financiële middelen om het strategisch plan tot een succesvolle uitvoering te brengen. Met Ambienta hebben we een investeerder die niet stil  wil blijven staan, maar wil investeren in de toekomst. En zo ook in de verdere samenwerking met ons als exclusieve importeur voor de ‘groene’ reinigingsmachines van IPC Gansow en IPC Portotecnica in de Benelux.”  

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren