Dit jaar was de negentiende editie van de Vakbeurs Facilitair. Vanaf heden niet meer in ’s Hertogenbosch, maar voor het eerst in Utrecht en dat heeft een reden zoals Holapress directeur Ton Rooijakkers vertelt.
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
“Wij hebben jarenlang onze beurs in de Brabanthallen georganiseerd, maar kwamen op een punt dat wij ons moesten beraden over de toekomst, aldus Rooijakkers. De afgelopen vier jaar hebben wij geprobeerd om de beurslocatie te behouden. Het verplaatsen van een beurs houdt immers ook een zeker risico in. Wij wilden zaken veranderen omdat wij toekomstgericht wilden werken en hebben daar met de leiding van de Brabanthallen vaak over gepraat. Op een bepaald moment werd het ons duidelijk, dat zij daar niet in mee kon gaan. Vandaar de keuze voor de Jaarbeurs in Utrecht. Daarvoor hebben wij na de beurs in 2016 besloten. Een van de problemen was dat wij de beurs niet verder konden uitbreiden en dat er ook onvoldoende plaats was om een intensief lezingenprogramma. In de Brabanthallen werden die op twee plekken en feitelijk ook op de beursvloer gehouden. Dat leverde een hoop geluidsoverlast van de beurs eromheen op. In de Jaarbeurs liggen de zalen voor lezingen in een apart deel van het gebouw. Wij hebben nu negen zalen waarin wij een programma van 64 sessies kunnen organiseren.”
Groei
Ook de bereikbaarheid van de oude locatie heeft een rol gespeeld in de verplaatsing. Rooijakkers: “De beurs groeide steeds verder en dat leidde tot een verkeerschaos, vooral ook omdat het aantal parkeerplaatsen uiteindelijk te beperkt werd. Parkeren is in de Jaarbeurs van een geheel andere orde. Het zal niet snel gebeuren dat er geen plek is. Bovendien is de ligging nabij het centraal station ook ideaal. Je zien dan ook dat een flink aantal van onze bezoekers met het OV komt. Deze twee zaken zijn van groot belang omdat de beurs na een aantal jaren van stagnatie weer groeit. Wij hebben niet alleen meer standhouders dan voorheen, maar waarschijnlijk ook behoorlijk wat meer bezoekers. Ik moet even een slag om de arm houden, want wij rekenen met inschrijvingen en zoals bekend is er altijd een aantal mensen dat uiteindelijk om allerlei redenen niet komt. Ook het weer kan daarbij een rol spelen. Als het spekglad is of er veel sneeuw ligt, gaan mensen vaak die reis naar de beurs niet ondernemen. De te verwachten groei is groot. In voorgaande edities hadden wij 14.000 tot 15.000 bezoekers. Nu verwachten wij er zo’n tweeduizend meer. Het lijkt erop dat dit inderdaad gebeurt, want wij hebben al een tweede ingang moeten openen.”
Ander soort event
De beurs Facility for Future heeft nu de plaats van de vakbeurs in Den Bosch ingenomen. Is er sprake van een gat in de programmering van de Brabanthallen dat moest worden ingevuld? Rooijakkers: “Ik weet het niet, maar het zou zomaar kunnen. Overigens is het niet zo dat wij er nu een echte concurrent bij hebben. Wij zijn een vakbeurs, dat is iets anders dan een kennisevent. Wij bieden een veel breder overzicht van wat er nu en in de nabije toekomst op facilitair gebied wordt aangeboden. Dat zullen wij ook steeds verder ontwikkelen. Voor ons is de belangrijkste informatiebron de bezoekersenquête die wij na iedere beurs verzenden. Daarin vragen wij wat bezoekers van de beurs vonden en wat men gemist heeft. Zij bepalen veel meer dan de standhouders hoe onze vakbeurs zich verder ontwikkelt. In ieder geval zullen wij niet thematisch gaan werken. Dat is lastig omdat wij geen grip hebben op hoe standhouders zo’n thema invullen.”
Standhouders over Vakbeurs Facilitair
Verkoopadviseur Frank van Roij van Van Happen Transport Is duidelijk waarom zijn bedrijf voor deze beurs gekozen heeft. “Wij zijn een familiebedrijf dat al tachtig jaar bestaat en een landelijk bereik heeft in containers, transport, opslag en afvalinzameling. Wij nemen jaarlijks aan een aantal beurzen deel op het gebied van bouw, horeca en recreatie. Dit is onze eerste deelname in Utrecht. Wij presenteren ons in de branche als houder van het MVO-certificaat. Onze deelname is geslaagd als bezoekers van onze stand zich ons na afloop van de beurs herinneren en weten dat wij gecertificeerd zijn en welke diensten wij bieden. Natuurlijk is het nog beter als men dat ook omzet in een daadwerkelijke opdracht. Over de nieuwe beurs in Den Bosch heb ik geen mening. Die kennen wij nog niet.”
Product Line Manager Linoleum & Services Piet Looijen van Forbo Flooring geeft aan dat je behoorlijk in deelname moet selecteren. “Het is onmogelijk om overal te staan. Dat kost gewoon te veel in geld en menskracht. Daarom concentreren wij ons op een beperkt aantal beurzen met ook een stand van beperkte omvang. De keuze voor Utrecht is om een aantal redenen. Niet onbelangrijk is de onderwijsvakbeurs NOT die gelijktijdig gehouden wordt en waar een belangrijke doelgroep komt voor onze schoonloopsystemen. Die zijn vaak nog te beperkt van omvang en worden slecht onderhouden waardoor ze slechter presteren. Daarnaast zijn er in scholen vaak harde vloeren en die moeten beter beschermd en onderhouden worden om de levensduur te halen. Zo benadrukken wij de rol van dopjes onder stoel– en tafelpoten.”
“Daarnaast gebruiken wij deze beurs om met name onze segmentverantwoordelijken voor zorg, onderwijs etc. te ontmoeten. Het is praktischer ze hiernaar toe te laten komen, dan iedereen apart in Nederland te ontmoeten. Wij kunnen hen dan ook deel laten nemen aan parallelsessies. Natuurlijk nodigen wij ook bestaande en potentiële klanten op onze stand uit.” De stand zelf is overigens best bijzonder. Modeontwerper Antoine Peters heeft een jurk gemaakt die in de vloer van de stand doorloopt. Het pijltjesmotief geeft aan dat mensen in een werkruimte vaak wel fysiek, maar niet emotioneel verbonden zijn. De pijltjes wijzen in alle richtingen naar anderen in die ruimten.
Directeur Peter Kram van Cantorclean staat op de beurs tussen de bekende kabouters die het schoonmaakwerk ongezien uitvoeren. “Na een aantal jaren onderbreking zijn wij nu weer terug op deze vakbeurs. Dat doen wij omdat wij met name onze cleanroomreiniging onder de aandacht willen brengen. Mensen kennen ons al van de gewone schoonmaak, maar deze niche is nog onvoldoende bekend. Wij reinigen cleanrooms in de Farmachemie, medische sector en techniek. Wij hebben niet voor Facility for Future gekozen omdat wij de Vakbeurs Facilitair voor ons een groter potentieel vinden hebben op het gebied van naamsbekendheid en traffic. Bovendien moeten wij kiezen. Wij staan al op flink wat branche- en regionale beurzen.”
Corporate Communicatie Manager Simone Dekker van Dolmans: “Wij staan hier al bewust voor de vijfde keer. Voor ons is het belangrijk dat wij een goed gevoel aan deelname overhouden. Dit is een beurs voor doe-partijen zoals wij. Ons werk is vooral operationeel. Bovendien hadden wij deelname al toegezegd voordat Facility for Future in beeld kwam en afspraak is bij ons afspraak. Dit jaar presenteren wij hier onze rebranding, onze nieuwe merkbelofte en daarmee samenhangend onze nieuwe huisstijl.”
“Deze beurs is voor ons geslaagd als bezoekers dat herkennen. Onze merkbelofte is juist ook dat goede gevoel, maar dan bij onze klanten. Wij scoren nu gemiddeld een 7,5 tot 8, maar willen dat omhoog brengen naar een 9 of 10. In 2020 willen wij tot de top vijf van de meest klantgerichte bedrijven behoren. Wij willen daadwerkelijk inhoud geven aan de veel gebezigde gemeenplaats dat de klant centraal staat”
Bij Tork/SCA Corporate heeft Patricia Wolleswinkel de plek van Reneé Remijnse overgenomen die nu een internationale functie heeft als Communications Director AfH Professional. Samen met Marcel Kolkman vertelt zij dat ook Tork moet kiezen. “Voor ons is de groei van het bezoekersaantal belangrijk. Daardoor stijgt de kans dat wij afspraken kunnen maken met mensen die er voor ons toe doen: partners en (potentiële) klanten. Je moet kiezen voor de beurs waar je het meeste van verwacht, maar wij evalueren onze keuze natuurlijk wel na afloop.”
“Wij beslissen dan ook per jaar waar wij naar toe gaan. Dit jaar hebben wij wel een seminar over Tork Easy Cube gegeven op Facility for Future. IOT (Internet of Things) wordt steeds belangrijker en wij kiezen voor de beurs die op dit gebied het meest te bieden heeft. Daarnaast wordt de beslissing mede vorm gegeven door het feit waar onze partners staan. Dat is nu hier. Het feit dat onze collega’s hier staan speelt in onze besluitvorming geen rol”.
Wendy Klomp, directeur Sales Nederland bij Alpheios Nederland, juicht het toe dat er nu twee beurzen zijn. “Het is altijd beter om een keuze te hebben, daardoor blijven de beursorganisatoren scherp en innovatief. Naast de internationaal gerichte ISSA/Interclean was er in ons land nog een te beperkt platform voor de branche. Wel is het heel jammer dat ze zo dicht na elkaar plaatsvinden. Bovendien wekt het -onterecht- de indruk dat Facility for Future een gat mag opvullen. In onze beslissing om hier te staan speelt onder meer de goede bereikbaarheid met het OV (duurzaamheid) een rol, bovendien groeit Vakbeurs Facilitair qua bezoekers en stadhouders.”
“Overigens waren wij niet helemaal afwezig bij Facility for Future. Net zoals wij hier samenwerken met partijen uit de Vebego-groep, hebben wij dat daar ook gedaan. Wij kunnen dus goed vergelijken en onze conclusies trekken. Wij weten inmiddels wel dat de vakbeurs een echte relatiebeurs is, terwijl de rol van de nieuwe beurs in Den Bosch nog moet inslijpen. Wat wij wel belangrijk vinden: beide beurzen spelen een rol in de emancipatie van het facilitaire vak. Nu is dat nog ondergewaardeerd, maar tussen nu en tien jaar zal het zijn uitgegroeid tot een belangrijke HR-tool en speelt het een belangrijke rol in het werven en behouden van medewerkers.”
Welke beurs blijft?
De vraag is natuurlijk of het enthousiaste FMN-team van Facility for Future tegen de geoliede machine van beursorganisator Hola Press op kan. Met andere woorden: welke beurs bestaat over tien jaar nog? Na lang nadenken, wikken en wegen, en veel gesprekken denkt onze redacteur dat er voor beide events een plek is. De vakbeurs Facilitair is een traditionele beurs in de oorspronkelijke betekenis van het woord: verkooptentoonstelling. Standhouders presenteren daar met name hun producten en diensten met een verkoopdoel. Niets mis mee, maar ook niet verrassend ook al is het lezingenprogramma nu veel beter dan voorheen.
Facility for Future is in mijn dertigjarige loopbaan als beursbezoeker beslist een van de beste vakgerichte events. Het verkoopdoel is er natuurlijk wel, maar ligt veel meer op de achtergrond ten gunste van innovatie van de branche en het actief meedenken daarover. Dat is voor de branche echt pure winst. Voeg daarbij de uitstekende sfeer en je hebt een succesformule te pakken. Voor dit doel is het ook niet nodig om een uitgebreid aantal hallen met honderden standhouders te hebben. Het is veel meer een -wat wij in communicatiekringen noemen- congresbeurs. De presentaties van de standhouders zijn ondergeschikt aan het bovengemiddeld goede programma.
Hola Press hoeven wij niets meer te leren over het bewerken van de markt. De stroom berichten in vakbladen, de uitgave van het Kenniscentrum Facilitair en e-mails in de aanloop van de beurs getuigen van een haarscherp inzicht in hoe je een beurs in de markt zet en bij de doelgroepen laat leven. Op dat punt faalt het organisatieteam van Facility for Future jammerlijk. Ik heb behalve een inschrijvingsbevestiging met daarin een verwijzing naar het programma nauwelijks iets van dit event vernomen. Dat is zeker een belangrijk aandachtspunt. Het argument dat kwaliteit voor kwantiteit gaat, is gezien het doel best valide. Standhouders vonden het aantal bezoekers echter wel achterblijven bij de verwachtingen. Dat zijn wel de partijen die het event uiteindelijk mogelijk maken. Een goede middenweg vinden zal niet eenvoudig zijn. Tenslotte nog iets over de planning. Beslist niet meer in januari en liefst ook niet in de Brabanthallen. De associatie met de Vakbeurs Facilitair breekt Facility for Future uiteindelijk hoogst waarschijnlijk op.
In de eerstvolgende editie van vakblad Clean Totaal (1 – 2017) aandacht voor beide beurzen! Niets missen? Verzeker uzelf van vakblad Clean Totaal