• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Militex: hard bezig met de toekomst

Artikelen Reinigingsmiddelen 18 april 2016

Militex: hard bezig met de toekomst

(Bedrijfsreportage)

ISSA/INTERCLEAN: Stand 03.219

Militex, producent van reinigings- en onderhoudsmiddelen en private labeler, viert over twee jaar haar zeventigste verjaardag. Zover kijkt directeur Fred Homburg echter nog niet vooruit. “Wij werken aan vernieuwingen in producten, processen en bedrijfsinrichting. Ook zijn we onlangs toegelaten als erkend leerbedrijf en druk met de voorbereidingen voor de Interclean.”

 

Door Susanne Hellendoorn, lid redactie Clean Totaal

 

Het spiksplinternieuwe laboratorium is één van de vernieuwingen binnen het bedrijf. De prachtige lab-ruimte blinkt en is van alle gemakken voorzien. Homburg is trots, maar tegelijkertijd is zijn wensenlijstje nog lang. “We kunnen echter niet alles tegelijk aanpakken. De dagelijkse gang van zaken moet gewoon doorgaan.”

 

Partnerschap

Salesmanager Guus Ploeger is het met hem eens. Hij werkt sinds een half jaar bij Militex en is aangetrokken om zich met de verkoop, klantcontacten, prospectie en pr-zaken bezig te houden. “Militex is een modern bedrijf, heeft hart voor zijn klanten en gaat het partnerschap graag met hen aan.” Wat voor middelen het bedrijf precies maakt? “We ontwikkelen, produceren en verpakken vloeibare reinigings- en onderhoudsproducten voor de professionele B2B-markt en zijn al vele jaren een bekende private labeler. Militex levert aan de groothandel en niet aan de eindgebruiker.”

 

Volgens de twee heren zijn de mogelijkheden nagenoeg onbeperkt. Homburg: “We leveren maatwerk, waarbij de klant alle inspraak heeft. Denk aan het toepassingsgebied, concentraat of kant-en-klaar, geur, kleur, viscositeit, schuimvorming, etiketopmaak en ‘groen’ of conventioneel. Dat alles is mogelijk vanaf een van zeer bescheiden ordervolume waardoor iedere klant gebruik kan maken van deze service. Uiteindelijk willen we de klant volledig ontzorgen.”

 

Footprint

“Sinds juli vorig jaar zijn we gecertificeerd door de A.I.S.E., een Europees vrijwillig samenwerkingsverband op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), bekend als het Charter voor Duurzaam Schoonmaken”, vertelt Homburg. Het betreft bijzonder strenge eisen voor onder meer milieu, afval, energie, proceswater, hergebruik van materialen en omgang met personeel. “Op dit certificaat ben ik apetrots”, bekent Homburg. Voordeel voor de klant is dat het A.I.S.E.-logo op de etiketten mag staan. Homburg, die sinds twee jaar directeur is, weet dat de mvo-eisen constant worden aangescherpt. “Het is dus zaak dat we blijven innoveren en door ontwikkelen.” Voor het chemiebedrijf heeft het milieu altijd al een grote rol gespeeld. “De laatste jaren doen we daar echter meer en meer mee” stelt Homburg. “De markt van reinigingsmiddelen is enorm. Je kunt het zo gek niet bedenken of er komen reinigingsmiddelen om de hoek kijken. In Europa alleen al gaan er vele miljoenen liters per dag in om. Wij vinden het onze verantwoordelijkheid om onze footprint in de maatschappij te minimaliseren. Dat zien wij simpelweg als morele verplichting naar de toekomstige generaties.”

 

Microbiologisch pionier

Militex staat tegenwoordig niet alleen meer bekend als producent van conventionele reinigings- en onderhoudsmiddelen, maar ook als pionier op het gebied van microbiologische reinigers. Een groot deel van de productie valt inmiddels al onder deze categorie. “Tot voor kort werd er overigens over ‘probiotische reinigers’ gesproken” zegt Ploeger. “Om spraakverwarring met de bekende yoghurtdrankjes te voorkomen, hebben we het sinds enige tijd over ‘microbiologische reinigers’.” Volgens Ploeger en Homburg heeft dit type product de toekomst. “Het is efficiënt, natuurlijk, herwinbaar en veilig voor materiaal en gebruiker.” Een geluid dat steeds duidelijker in de markt doorklinkt. Zo heeft de Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten (NVZ) recent de werkgroep ‘microbiologische reinigers’ opgezet.

 

Homburg neemt deel aan deze werkgroep. “Ik verwacht daarvan dat we als marktpartijen meer met één stem gaan spreken over de mogelijkheden, zodat het publiek kan rekenen op objectieve informatie over microbiologisch reinigen”, legt Homburg uit. “Ook de potentiële toekomstige mogelijkheden worden meegenomen. Er is nog een wereld te ontdekken.”

Militex-eigenaar en voormalig directeur Erwin van den Eijnde was één van de eerste in Nederland die met microbiologische reinigers begon te experimenteren. “Hij heeft er jarenlang tests meegedaan. Helaas is Van den Eijnde vanwege een gezondheidsprobleem niet langer zakelijk actief”, aldus Homburg. “We zijn er allemaal van doordrongen dat Erwin dé motivator, stimulator en innovator van Militex is geweest. Ook al hebben Guus en ik jarenlange ervaring in de branche, een band zoals Erwin met zijn klanten had, neem je niet zo maar over. Dat kost tijd.”

 

Communicatie

Tijdens de ISSA/Interclean in Amsterdam staan volgens Ploeger en Homburg juist de klantcontacten centraal. Homburg: “Het zal zoals iedere Interclean een feest der herkenning zijn, maar tegelijkertijd gaan we ook op zoek naar nieuwe leads.” De salesmanager vult hem aan: “Wat we doen is heel breed, dat is best lastig communiceren op een beurs. Vooral de buitenlandse bezoekers moeten snel een juiste indruk krijgen over de vele mogelijkheden van Militex.”

 

Militex, tevens veeljarig ISSA-lid, staat op de beurs met een nieuwe Ecolabel-serie. Daarnaast zal het bedrijf een aantal nieuwe kant-en-klaar producten showen en ook een nieuw microbiologisch product ontbreekt niet. Ploeger: “We zien de Interclean voornamelijk als een contactmoment met bestaande relaties en prospects. Daarnaast willen alle bezoekers laten zien dat we aan het vernieuwen en innoveren zijn. Communicatie, daar draait het uiteindelijk allemaal om.”

 

www.militex.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”
28 mrt

Schoonmaker van het Jaar verkiezing 2023: “We doen het!”

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren