• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Microvezeltechnologie: een andere manier van reinigen

Artikelen Microvezel Reinigingsmiddelen 26 maart 2009

Microvezeltechnologie: een andere manier van reinigen
Microvezeldoekjes veroorzaakten in de jaren negentig een ware revolutie in de professionele reinigingswereld. Het waren niet zomaar nieuwe schoonmaakdoekjes, het was een heel andere manier van reinigen. De één begroette het microvezeldoekje met scepsis, een ander bestempelde het al snel als ‘wonderdoekje’.
 
Het Zweedse Advanced Cleaning Technics (ACT), uitvinder van de microvezeltechnologie, bracht in 1992 de eerste schoonmaakproducten op de reinigingsmarkt die gebaseerd waren op de actex-vezel. Deze ultradunne Japanse vezel had slechts een honderdste van de dikte van een mensenhaar en maakte schoon met behulp van uitsluitend water.
 
Pionier
In Nederland was Pro-Am BV in Soesterberg medio jaren negentig één van de eersten die het aandurfde met microvezelreiniging te gaan werken. Het bedrijf werd exclusief importeur voor de Benelux van de producten van ACT. “We zijn importeur van het Zwitserse Pramol chemie en hebben onszelf wel achter de oren gekrabd toen de microvezeltechnologie opkwam”, bekent eigenaar Wim Dijkgraaf van Pro-Am. “Het was natuurlijk kannibalisme voor onze chemieomzet. Maar we zijn er toch mee begonnen, want als je het zelf niet doet, doet de buurman het wel.”
 
Intrede in kappersbranche
Microvezeltechnologie deed in eerste instantie met handdoeken zijn intrede in de kappersbranche, vertelt Dijkgraaf. “Het was toen al duidelijk dat het een product met een enorm absorptievermogen was, waardoor de droogtijd van het haar onder droogkap aanzienlijk verkort kon worden. Maar in de praktijk bleek ook dat vrouwen die hun haar lieten kleuren werden ontdaan van hun kleurspoeling. Toen realiseerde men zich dat microvezel ook een – mechanisch – reinigende werking had. Vervolgens is de eerste lijn als schoonmaaksysteem op basis van microvezel geïntroduceerd.”
 
Zes E’s
De ergonomie is één van de grote voordelen van het reinigen met microvezeldoekjes, stelt Dijkgraaf. “Eén van de grootste verschillen tussen traditioneel reinigen en reinigen met microvezeldoeken is het transportmiddel. Bij traditioneel reinigen moet je met de doek altijd terug in het sopwater. Het water is het transportmiddel. Bij microvezelreiniging hoef je de doek niet terug te brengen in het water en is de doek zelf het transportmiddel. Schoonmakers hoeven geen mops meer uit te persen en niet te bukken, waardoor ze minder snel last krijgen van spier- en gewrichtsklachten.”
Met de ergonomie is één van de zes E’s genoemd waarin de voordelen van microvezeltechnologie zijn onder te brengen, naast Effectief, Efficiënt, Educatief, Ecologisch en Economisch. “De aanschaf van de doekjes is wel iets duurder, maar je doet er veel langer mee”, zegt Dijkgraaf over dit laatste voordeel. “Om de zesde E van Educatie uit te leggen haalt Dijkgraaf de Sinner-cirkel aan. Die bestaat uit de kwadranten chemie (de reinigingsmiddelen), temperatuur (van het water), tijd en mechanische bewerking. Bij traditioneel schoonmaken zijn deze vier kwadranten even groot. “Het verschil tussen traditioneel schoonmaken en reinigen met microvezeltechnologie is dat het kwadrant chemie helemaal of bijna wegvalt, evenals temperatuur en tijd, en de mechaniek bijna driekwart beslaat.”
 
Gewoontes veranderen
“Twee academische ziekenhuizen en een groot aantal regionale ziekenhuizen en clusters van zorginstellingen werken met onze microvezelreinigingsproducten. Eén van onze grootste en oudste afnemers is het UMC in Utrecht”, zegt Dijkgraaf. Werknemers van Pro-Am hadden er een hele klus aan om alle driehonderd schoonmakers in enkele weken op een andere manier te laten gaan schoonmaken. Het moeilijkste was het veranderen van gewoontes, vertelt Dijkgraaf. “Als je twintig jaar in het UMC hebt lopen soppen, ga je dat niet van de ene op de andere dag op een andere manier doen. In het UMC was er één vrouw, Ria, die er erg fel op tegen was. Ze vond het volkomen onzin. Nu is ze onze grootste ambassadrice. Dat is het mooie van dit vak, dat je mensen kunt laten inzien dat het proces van het veranderen van gedrag een uitdaging is.”
 
Ontwikkeling
“Ten aanzien van microvezel systeemontwikkeling zal in de toekomst de kwaliteit beter worden ‘gemonitord’ door in de textielproducten chips in te bouwen. Ook verdere ontwikkelingen op ergonomisch gebied binnen de gereedschappen zijn noodzakelijk. In het Arbo-kader zijn ons gevallen bekend van uitvoerenden die op medische indicatie met microvezel moéten werken” aldus Dijkgraaf.
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren