• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Microvezel: disposable breidt met rasse schreden uit

Artikelen Microvezel 23 augustus 2016

Microvezel: disposable breidt met rasse schreden uit

Microvezel blijft hot in schoonmaakland. Fabrikanten innoveren continu, concepten worden bedacht en doorontwikkeld en nieuwe producten worden geïntroduceerd. Vooral op het gebied van disposable (wegwerp) worden veel nieuwe producten op de markt gebracht. Clean Totaal zet de laatste ontwikkelingen op dit gebied voor u op een rij. Daarnaast hebben we het microvezel aanbod van de meest belangrijke fabrikanten zo uitgebreid mogelijk voor u op een rijtje gezet.  
Door Susanne Hellendoorn, redactielid Clean Totaal
We hadden in eerdere artikelen reeds geconcludeerd dat het assortiment disposable microvezeldoeken en -moppen door de diverse fabrikanten met rasse schreden uitgebreid wordt.
Zo ook die van Alpheios. Productspecialist verbruiksmaterialen Birgitte Engelen: “We zien dat de disposable vlakmoppen steeds meer terrein winnen binnen de schoonmaakwereld vanwege gebruiksgemak, hygiëne en logistieke voordelen. Dus daar blijven we ook in de toekomst verder op innoveren.”
Ook Wecoline heeft een aantal disposables aan haar assortiment toegevoegd. “Tijdens de Interclean presenteerden we een aantal nieuwe producten binnen ons ‘Clean ‘n Easy Superior Single Use-pakket’ die gericht zijn op reiniging van zogenaamde sleutelpandjes”, legt marketing coördinator Margo Heusdens van Wecovi uit. “Dit assortiment omvat onder andere hoogwaardige single use vloermoppen en doeken met microvezel.”
Vileda Professional presenteerde eerder dit jaar onder andere het recent gelanceerde MicroOne Single Use microvezelassortiment. “Een uitgebreid assortiment microvezelmoppen en -werkdoeken voor toepassing met praktisch alle schoonmaaksystemen in de markt”, weet business development manager Paul Harleman te vertellen. De Vileda MicroOne Single Use range onderscheidt zich volgens Harleman door de klant een oplossing te kunnen bieden voor zowel de ‘single use’-schoonmaakbehoeften (moppen van één ruimte waarna de mop wordt weggegooid) als ook een ‘single day use’-mogelijkheid (moppen van meerdere ruimtes met een uitspoelbare single-day-use-mop waarna de mop aan het einde van de taak wordt weggegooid). Daarnaast introduceerde het bedrijf twee nieuwe non-woven microvezeldoeken die zijn gemaakt op basis van de nieuwste en gepatenteerde microvezeltechnologieën.
Diversey Care  heeft haar range aan producten kortgeleden ook uitgebreid met de disposable microvezeldoek. “Het is een nieuwe innovatie die voor specifieke groepen grote mogelijkheden biedt. Zo zijn er veel locaties waar men niet beschikt over professionele wasfaciliteiten of waar vanwege complexe logistiek of economische motieven, disposable een ideale oplossing is”, vertelt productmarketing manager Hans van Dam. Hij verwacht dan ook veel van disposable microvezel. “Er zijn locaties zoals ziekenhuizen waar hoge hygiënemaatstaven worden gehanteerd. Het gebruik van disposable is daarbij ideaal. Het eenmalig gebruik van doeken en moppen reduceert de kans op kruisbesmetting en zorgt voor verhoogde productiviteit.” Hij vertelt verder: “Onze investeringen in R&D – en samenwerking met leveranciers – hebben ertoe geleid dat we in staat zijn microvezels toe te passen die licht in gebruik zijn en toch goed kunnen reinigen; twee kenmerken die niet eenvoudig te verenigen zijn in één product.” We geloven het graag.
Flash levert al vele jaren disposable microvezelproducten. De fabrikant heeft een nieuwe lijn producten: Spray2Go moppen en doeken die worden gebruikt met een spray-apparaat en Wet2Go moppen met een preparation bag. Daarin kunnen moppen op een snelle en eenvoudige manier worden geprepareerd voor gebruik. Marketing manager Harrie Dekkers somt een aantal nadelen van de re-usable in vergelijking met de disposable op. “Re-usables hebben een langere voorbereidingstijd nodig, brengen hogere transport- en waskosten met zich mee, zijn minder hygiënisch (kans op kruisbesmettingen is aanwezig), bij gebruik is er een grotere kans op systeemfouten en de aanschafkosten zijn hoger. Kort samengevat: per saldo is re-usable vaak duurder in gebruik dan de disposables.” Kanttekening die Dekkers plaatst, is het feit dat met een wasmachine op locatie bovenstaande rekensom niet altijd opgaat. Zijn er dan geen nadelen van de disposable? “Jazeker wel. Het absorptievermogen is doorgaans minder, ze zijn minder geschikt voor grote oppervlaktes en hebben een slechter imago op het gebied van milieuvriendelijkheid. De werkelijkheid met betrekking tot dat laatste aspect ligt echter veel genuanceerder. Er wordt bespaard op logistiek en nadelige effecten van het wassen.”
Biofriends, importeur van het Finse Reflex, is één van de weinige leveranciers die zich niet bijzonder focust op disposable. “Ons concept met ultra microvezeldoeken in een simpele houder kan zowel als vloertrekker, stofwisser, grofvuilbezem en mop dienen met alle voordelen van dien.” De kwaliteit van schoonmaak ligt volgens van Triest aantoonbaar hoger dan met disposable systemen. Disposable microvezeldoeken en -moppen heeft Biofriends wel, maar volgens Van Triest is het terugverdienmodel van het Reflex-concept veel korter. Het gebruik van een kleine wasmachine in combinatie met re-usable ultra microvezeldoeken is volgens de Reflex importeur dé oplossing in sleutelpandjes in plaats van disposabledoeken.
Dat de microvezelbranche zich volop doorontwikkelt, daar is van Triest zeker van. “De markt ziet er over tien jaar geheel anders uit, mede door toepassing van eenvoudige recyclebare hulpmaterialen.”
Opvallend in het microvezelproducten-overzicht is dat fabrikant Vermop als enige nog geen disposable microvezelproducten heeft. Salesmanager Cor Voogd legt uit: “Uiteraard zien we de verschuiving richting het gebruik van disposable. Vermop zit niet stil. Op dit moment zijn we een disposable-variant aan het ontwikkelen in Duitsland. Ik kan nu nog niet veel zeggen over wat we gaan doen, hoe we het aanpakken en welk prijsniveau Vermop gaat hanteren. We zullen ons in ieder geval focussen op de droge reinigingsmethode. Het komt er zonder meer. Voorwaarde voor Vermop is echter wel dat de disposable doek en mop op de bestaande systemen kunnen aansluiten.”
Een andere pionier op het gebied van microvezel is Greenspeed. De vele producten en concepten van de onderneming in Rijswijk zijn bijna niet in een totaaloverzicht samen te vatten. Misschien wel iets teveel van het goede. Volgens key-account manager Damian Armitage is de ontwikkeling in microvezelland nog lang niet voorbij. “Greenspeed kan nog veel doen op het gebied van duurzaamheid, zoals samenwerking met internationale laundry services en met vuilverwerkers op het gebied van recycling.”
Greenspeed introduceerde een vernieuwd ecologische schoonmaakconcept maar daar wil men bij het ter perse gaan van dit nummer nog niets over kwijt. Wij durven te voorspellen dat de toevoeging van enige hoeveelheid Ecover Professional reinigingsmiddel, voorzien van Cradle to Cradle Gold certificaat hier onderdeel van uit zal maken. Het zal überhaupt interessant zijn om te zien hoe Greenspeed, na de Ecover Professional overname, voor het eerst op een internationaal podium de integratie van chemie in haar microvezelevangelie gaat beargumenteren. Voorlopig stelt Greenspeed dat de overname van Ecover Professional een strategische is en verwijst men naar het bestaande microvezel ABC van VSR.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren