• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Licht, lucht en helderheid voor klanten en medewerkers

Artikelen 8 juni 2016

Het is vrijdagmiddag 3 juni een drukte van belang aan de Brieltjespolder 38 in het Brabantse Made. Klanten en andere zakenrelaties komen in groten getale kijken naar het nieuwe hoofdkantoor, showroom en servicecenter van Kärcher. Een heel modern en ruim gebouw waarin vooral veel glas is toegepast en waar de straks 95 medewerkers samen aan de nog immer groeiende Nederlandse jaaromzet van € 50 miljoen te werken.

 

Door Leon van den Berg, lid redactie Clean Totaal

 

De openingshandeling wordt verricht door Jean-Paul Christy (Managing Director van Karcher Nederland BV), John van Oosterhout (Wethouder EZ gemeente Drimmelen) en Hartmut Jenner (CEO & Chairman Management Board Alfred Kärcher GmbH & Co. KG), maar pas nadat de drie heren een korte feestrede hebben afgestoken. Christy memoreerr dat Kärcher in 1983 met slechts vijf medewerkers in Nederland begon. Dat was overigens geen zelfstandige vestiging, maar in samenwerking met België. Pas in 2013 wordt de vestiging in Breda zelfstandig. Dat blijkt een goede keuze, want niet alleen de hoeveelheid medewerkers is sindsdien gegroeid, maar ook het aantal klanten en de omzet. Dit jaar verwacht men een omzet van €50 miljoen te passeren en zal het aantal medewerkers groeien van 87 naar 95. Dat laatste levert wel een probleem op, want die kunnen geen fatsoenlijke werkplek vinden in het oude pand in Breda. Daarom wordt omgezien naar een nieuw pand.

 

Dat wordt uiteindelijk gevonden in Made waar een magazijnpand wordt gekocht, dat vervolgens geheel naar een modern en duurzaam kantoor werd getransformeerd. Het pand voldoet aan de internationaal erkende BREEAM-standaard. Made is geen toevallige keuze. De goede bereikbaarheid, de kwaliteit van het pand en de flexibele houding van de gemeente spelen een doorslaggevende rol. De verbouwing is nog niet helemaal voltooid. Christy waarschuwt dat hier en daar de verf nog nat is. Uitgangspunten voor de nieuwbouw zijn een open en transparant pand waarin medewerkers elkaar en de klanten zien, een hoge toegankelijkheid, flexibele werkplekken en veel ontmoetingsplekken om de e-mailcultuur te doorbreken. Daarnaast moet het pand toekomstbestendig zijn -de wereld verandert constant en Kärcher Nederland is daar nu op voorbereid- en passen binnen het budget.

 

Duurzaamheid in groene gemeente

Van Oosterhout houdt een opvallend korte en krachtige presentatie. Hij vindt dat een familiebedrijf actief in zestig landen met meer dan 11.000 medewerkers een aanwinst is voor zijn gemeente. De ondernemende mentaliteit van Kärcher past goed bij die van de gemeente Drimmelen. Ook de duurzaamheid spreekt hem aan: “Als je geel met blauw mengt, krijg je groen en dat past ook goed bij onze gemeente die op twee plaatsen toegang biedt tot het nationale park de Biesbosch”. Hij nodigt de medewerkers uit om daar samen met de gemeente een excursie te doen. Dat zou nog eens een echt welkom zijn!

 

Binnen budget

Hartmut Jenner is ongelooflijk trots op de ontwikkelingen in Nederland en zeker ook op het nieuwe hoofdkantoor dat volgens hem echt de sfeer ademt waarvoor Kärcher staat. Voorzichtigheidshalve informeert hij nog even wel of Christy niet boven het budget van € 4 miljoen was gegaan en krijgt zo de lachers op zijn hand. Hij merkt voorts lachend op dat het nieuwe Kärcher Center weliswaar vlakbij de snelweg is gevestigd, maar dat met per dag 60.000 auto’s er een grote kans is dat je daar in de file terecht komt. Het nieuwe kantoor met compleet uitgerust trainingscenter en regionaal Kärcher Center ligt in lijn met de gewenste ontwikkelingen. De centra werden in 2009 begonnen en er zijn nu zeshonderd. In 2025 moeten dat er duizend zijn. De grote aandacht van het familiebedrijf voor de medewerkers is ook in dit gebouw zichtbaar. Die aandacht zorgt voor een gemiddeld dienstverband van dertien jaar en een gemiddelde leeftijd van medewerkers van 41 jaar. Er zijn dan wel uitschieters naar boven met meer dan dertig of zelfs veertig jaar. Werken bij Kärcher is dan ook niet zozeer ergens in dienst zijn, maar meer een manier van leven. Daarom groeit het bedrijf ook snel. Dit jaar passeert Kärcher Nederland de omzet van €50 miljoen, maar de ambitie is uit te groeien tot €100 miljoen in de komende jaren. Kärcher blijft zeker de komende dertig jaar nog een familiebedrijf. Dat is zo vastgelegd. Vanuit die gedachte, de roots van het bedrijf en de voortdurende focus op aanpassingen aan veranderingen in de markt en de maatschappij, gaat Kärcher volgens Jenner voor de toekomst. Hij sluit af met een cadeau voor de nieuwe vestiging: een miljoenen jaren oude versteende Nautilus die gevonden is in de buurt van het wereldhoofdkantoor in Winnenden.

 

Knippen maar!

Daarna volgt een leuke opening waarbij de drie sprekers met een grote gele heggenschaar de met Kärcher-slangen afgesloten ingang openknippen. Natuurlijk wel met aandacht voor het goede gebruik om daarbij het Kärcher-logo te sparen, zoals Jenner opmerkte. Na de opening is er nog een leuk feestprogramma met als muzikaal intermezzo Johnny and the gangsters of love. Een groep van drie rockmuzikanten die in een mum van tijd een Amerikaanse slee tot podium omtoveren en de sterren van de -overigens strakblauwe- hemel spelen.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
schoonmaker van het jaar
17 jun

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025
16 jun

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol
12 jun

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

reistijd
11 jun

Uitspraak over reistijd tussen werklocaties in schoonmaaksector

Vebego 2024
10 jun

Vebego over 2024: groei, dynamiek en ondernemerschap

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

schoonmaker van het jaar

Schoonmaakbokalen voor Jolanda en Breedweer

Dag van de Schoonmaker 2025

Dag van de Schoonmaker 2025

werkdruk en sociale veiligheid Schiphol

Werkdruk en sociale veiligheidscultuur op Schiphol voor verbetering vatbaar

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand