• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Kopen of leasen?

Artikelen 28 april 2015

Kopen of leasen?

Wat doe je als je als schoonmaakbedrijf geen kapitaalgoederen op de balans wilt hebben, maar wel optimale flexibiliteit tegen zo laag mogelijke kosten? Dan ga je leasen of huren. Hoe spelen groothandels daar op in? Clean Totaal vroeg het aan Groveko, Boma, Weska en Exclusiva.    

 

Door Leon van den berg, lid redactie Clean Totaal  

 

Groveko: sterk in opkomst

Groveko profileert zich nadrukkelijk op de leasemarkt. Directeur Rob Stokkel: “Binnen de schoonmaakbranche lag de nadruk vooral op aankoop mét onderhoudscontract maar lease is sterk in opkomst. Nog hoofdzakelijk financial lease, waarbij opvalt dat de leasemaatschappijen de ondergrens steeds verder naar beneden bijstellen. In de praktijk gaat het vooral om kapitaalgoederen met een aanschafprijs vanaf € 4.000,- en dat is zo’n 8-10% van onze machine-omzet. Ik zie wel dat de aandacht langzamerhand verschuift naar full operational lease, waarbij het eigendom bij ons blijft en schoonmaakbedrijven gemak en flexibiliteit zoeken. Die omzet is bij ons snel gestegen van 2 naar 5%. Ik denk dat dit nog wel verder doorgroeit.”

 

Stokkel noemt de volgende voordelen van full operational lease: “Geen investeringen, een fiscaal interessante kostenpost, een all-in prijs zonder verborgen kosten en grote flexibiliteit. Normaal duurt een leaseperiode 12 tot 48 maanden  maar een paar weken of maanden kan ook. Een contract loopt bij ons net zo lang als de duur van het contract tussen een schoonmaakbedrijf en diens klant. Tussentijds switchen van machine kan ook.”

 

Boma: groeimarkt

Ook Boma ziet een snelle groei van leaseconstructies. Stef Van Laerhoven, Manager Technical Services en Marco Gielen, Concept Development Manager: “Operational lease is zeker een groeimarkt, gezien de korte looptijd van schoonmaakcontracten. De afgelopen jaren was het aandeel lease in de totale afzet van machines niet zo groot, maar met de juiste formule denken wij dat dit kan oplopen tot een 40 à 50%. We hebben het dan vooral over ons Rent-All Concept. Bij dit concept krijgt de klant een machine die 0-600 uur op de teller heeft staan en die niet ouder is dan twee jaar. We factureren de machine per bedrijfsuur. Dat is all-in, dus inclusief zaken die slijten zoals rubbers, borstels, zuigmotor, dichtingen en batterijen. Na 150 uur vindt een grote servicebeurt plaats. Na 300 uur wordt de machine ingenomen en krijgt onze klant een andere jonge en gereviseerde machine met niet meer dan 600 uur op de teller. De oude machine gaat via een opkoper naar de verkoop en kopers kunnen daar nog lang mee vooruit.”

 

Boma promoot operational leasing heel bewust. “Schoonmaakbedrijven  hebben de mogelijkheid om machines te huren voor de duur van een kortlopend contract. Na zes maanden is het contract met een maand opzegtermijn te beëindigen. Bovendien heeft men zonder eigen investeringen en afschrijvingen altijd een goed onderhouden jonge machine in gebruik met een hoge bedrijfszekerheid. Bovendien is de vaste uurprijs een interessant gegeven bij het maken van offertes of het doorberekenen van kosten aan opdrachtgevers. We hanteren wel een minimumbedrag voor machines bij het leasen, namelijk € 2800,-. Overigens zijn het niet alleen schoonmaakbedrijven die van dit flexibele leaseconcept gebruik maken. Steeds vaker zie je dat ook bedrijven en organisaties in de gezondheidszorg met eigen diensten dit een interessante optie vinden.”

 

Weska: voordelen onvoldoende meegewogen    

Weska directeur Johan Willems vindt het aantal leasecontracten eigenlijk nogal tegenvallen. “In onze machine-omzet maakt lease minder dan vijf procent uit. Vreemd, want er zitten voor alle partijen voordelen aan en we presenteren de leasemogelijkheid nadrukkelijk in alle offertes. Ik zie met name bij bedrijven die in Amerikaanse handen zijn lease als interessante optie gezien wordt. Die willen zich concentreren op hun primaire proces en investeringen in bedrijfsmiddelen zoals schoonmaakmachines off balance houden. Je ziet echter dat het mkb vaak negatieve ervaringen uit het (particuliere) verleden als maatstaf gebruikt of lease interessant is. Men realiseert zich heel goed dat men duurder uit is vanwege de rente. Daarom wordt vaak gekozen voor financiering uit eigen middelen, wat een invloed heeft op de liquiditeit. In wezen ligt de oorzaak voor het beperkte aantal leasecontracten eerder in het feit dat mkb-ers te klein denken en in de keuze voor koop of lease de voordelen onvoldoende meewegen.”

 

Die voordelen zijn er wel degelijk volgens Willems. “Denk bijvoorbeeld aan het niet zelf hoeven investeren en meteen een groot bedrag op tafel leggen. Daarnaast is er een vast maandbedrag waardoor calculatie, offertes en facturering eenvoudiger worden. En bij operationele lease speelt bedrijfszekerheid een rol in contracten waarin het onderhoud is meegenomen. Wij doen vooral financial lease en voor ons is het verschil met gewone verkoop daardoor niet zo groot. Wij werken met Lease Factory en krijgen van hen het totale aankoopbedrag binnen twee weken binnen. Het contract zelf wordt door hen uitgevoerd en onze klant least van hun. Wij zijn goed in het adviseren van de juiste reinigingsoplossing, Lease Factoy is goed in het aanbieden van het juiste leasecontract voor onze klanten. Ons minimumbedrag is € 2.500,-, maar een klant hoeft zich niet tot machines te beperken. Het is bijvoorbeeld ook denkbaar om ter waarde van minimaal € 2.500,- werkwagens te leasen. We  zetten overigens ook in op operational lease om een extra meerwaarde te bieden. Hiermee werkt onze klant met vaste kosten voor de totale levensduur van de machine.”

 

Exclusiva: stijgende belangstelling  

Bij Exclusiva lopen er op moment van schrijven 419 leasecontracten. Directeur Simon van Dijk vindt dat nog wel meevallen maar merkt een stijgende belangstelling. “Wij doen nu zo’n tien jaar aan lease en je ziet wel dat de laatste jaren de belangstelling stijgt. Langzamerhand groeien wij naar 10% van de machineomzet. Dat is verklaarbaar, want voor veel bedrijven is het een goede optie om ondanks mindere tijden toch over de juiste apparatuur te blijven beschikken. Het is ook aantrekkelijk vanwege de lage rente. Daarbij komt nog dat wij de leasecontracten volledig zelf beheren. Daardoor kunnen wij een laag percentage rekenen. Voor € 23,-/week lease je bijvoorbeeld  al een eenvoudige schrobzuiger met een werkbreedte van 50 centimeter. Wij bieden ook een redelijke ondergrens voor het te leasen object aan. In de praktijk zie je meestal lease bij apparaten vanaf € 1.500,-, maar ook bij meer apparaten onder die grens is leasen mogelijk.”

 

Is die eigen voorfinanciering geen groot risico? Van Dijk: “Er zit altijd wel een zeker risico aan, maar het behoort bij onze positie in de keten. Wij zien het dragen van dit risico in het leaseconcept als toegevoegde waarde voor onze klanten. Wij doen natuurlijk wel goed vooronderzoek of iemand de verplichting kan dragen en daarnaast gebruiken wij automatische incasso om slordige betaling te voorkomen. Onze investering moet je niet overtrekken in belang. Wij betalen alle machines vooraf bij de assemblage. Die kosten maken wij dus sowieso. Ik heb dan liever dat ze bij onze klanten in lease worden gebruikt, dan dat ze hier werkeloos op de plank staan. Dan rendeert een investering absoluut niet.”

 

Is er nog een bepaalde tendens in het leasecontract? Van Dijk: “Nee, wij bieden alle mogelijkheden die de klant wenst. Leasen is voor beide partijen interessant. Het is ook een vorm van klantenbinding. Een klant waarvan je merkt dat hij een bepaalde machine wil, maar de investering niet kan opbrengen, is met leasen geholpen. Die klant blijft daardoor wel klant bij ons.”

 

Conclusie

Alle door ons ondervraagde schoonmaakgroothandels geven aan dat er een stijgende interesse is voor leaseconstructies. De voordelen zijn evident: geen beslag op liquiditeit, flexibiliteit, ontzorging, weten waar je aan toe bent en eenvoudig calculeren. De groothandels gaan ver in het bedenken van de juiste constructies en proberen daarmee klanten te binden. Leasen is misschien zo gek nog niet…

   

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren