Peter Maljers (info@fairclean.nl) is eigenaar van Fairclean, een gespecialiseerd administratie- en adviesbureau in de schoonmaakbranche.
Het grootste kenmerk van een soap is dat er vaak het tegenovergestelde of in overdreven mate gebeurt van wat er in de normale werkelijkheid zou gebeuren. U hebt toch ook wel eens dat u even stil blijft staan en denkt; “gebeurt dit nu echt?” Vooral de overheid en grote organisaties kunnen dit gevoel, alsof je in een soap zit, als geen ander opwekken. Sinds 1 januari vorig jaar is er voor de schoonmaakbranche een nieuwe inspiratiebron voor soapschrijvers: Cordares, ons bedrijfstak pensioenfonds. Ik heb alvast vijf afleveringen voor u geschreven…
Zoals gezegd ziet Cordares u waarschijnlijk niet als klant. De enige klant van Cordares is het pensioenbestuur en zolang ze die niet horen…
reactie van één van de pensioenbestuurders (CNV Vakmensen, zie hieronder) dat een deel van de klachten kennelijk onderkend wordt, alleen jammer dat dit vervolgens niet gecommuniceerd wordt. Ook hebben de problemen niets te maken met welk software pakket dan ook. Als je handmatig op de site zaken in moet geven loop je grotendeels tegen dezelfde problemen aan.
Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl
Volg de discussie in de Clean Totaalgroep op
Reacties:
Cordares
CNV Vakmensen – Jan Kampherbeek (via LinkedIn)
r is het incassotraject op afgestemd. De premie wordt dan nog betaald door het UWV. We doen er als bestuur alles aan om nette werkgevers zoveel mogelijk te helpen. Gaat er wat fout meld het dan. Aanpassen aan persoonlijke ideeën gaan we niet doen. Het bestuur eist inderdaad perfectie ( de belastingdienst ook) daarmee wordt voorkomen dat de goede onder de slechte lijden.
Maurice Rutgrink – Schoonmaakondernemer
Het verhaal is naar mijn mening nog netjes verwoord, want ik maak dezelfde puinhoop mee. Ik kreeg in een week 12 credit betaling terug gestort zonder enig idee te hebben waar de betalingen aan refereerde. Bedragen van € 2,63! Interpolis was erg, maar deze jongens maken er echt niets van. En als je een nota niet betaald, krijg je binnen 2 dagen de aanmaning met 4 euro kosten. Betaal je die nota zonder die 4 euro, wachten zij rustig af tot de eerstvolgende creditering om nog even te verrekenen zodat je bij naspeuringen er helemaal niet meer aan uit komt omdat de bedragen dan helemaal niet meer kloppen. En ik vind het heel erg dat ik verplicht ben aangesloten bij de firma’s!
Monique van Gulik – Schoonmaakonderneemster
Ik herken hier wel iets in en dan met name de onvriendelijkheid van Cordares. Verder vind ik het wel een hele verbetering dat er per maand wordt afgerekend. Bij interpolis was dit een drama. Voorlopige nota’s, correcties op voorlopige nota’s, definitieve nota’s en hier weer correcties op etc. etc.. En ook daar waar ze bepaald niet vriendelijk. De overgang is inderdaad niet goed verlopen,ook wij kregen de plicht opgelegd om vanaf 2003 even alles opnieuw aan te leveren, zo niet dan zou ik een gigantische nota opgelegd krijgen. Op mijn vraag hoe het kon dat er jarenlang definitieve nota’s zijn gestuurd en betaald met daarop de juiste jaarlonen (hoe komen ze anders aan deze gegevens) werd op geantwoord: “u heeft gewoon te doen wat wij zeggen”!!. Het stoom komt dan uit je oren en dan is het heel moeilijk om nog vriendelijk te blijven. Kortom, ik vind Cordares heel klantonvriendelijk maar wel een verbetering tov Interpolis en nog erger Relan. Wat ik wel heel vreemd vond is dat bij de overgang gelijk even is besloten om over overwerk ook pensioenpremie te heffen. Zonder overleg of gedegen communicatie kregen veel bedrijven die regelmatig overwerk/toeslagen uitbetaalden te maken met een flinke lastenverhoging.
ARCO Bedrijven, Aldo Kolenbrander
Wat een herkenbaar verhaal van de heer Maljers over Cordares. Ook wij hebben vanaf het begin eigenlijk alleen maar problemen met Cordares.
GCA, Ron Kronenburg, directeur
Prima artikel van de heer Maljers. Wij sluiten ons aan bij de kritiek op Cordares, echter wij mogen niet het gilde boeventuig van Vesting Finance vergeten. Deze incasso-organisatie is werkelijk van God los.
Ik herken het door dhr. Maljers geschreven artikel volledig. Maar ook ik zou willen opmerken dat naast de werkwijze van cordares de “incasso terreur” van vesting finance werkelijk alle redelijkheid te boven gaat en vraag me zelf af of hun handelen juridisch niet aanvechtbaar is.