• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Jury Golden Service Awards geeft er de brui aan

Artikelen 7 april 2015

Jury Golden Service Awards geeft er de brui aan

Na ruim een jaar rust komt er dit jaar een editie ‘nieuwe stijl’ van de Golden Service Awards. De organisatie is vernieuwd en ook de uitvoer is in een ander jasje gekomen. Achter de knoppen zit nu, naast Bureau Broekman, Vakmedianet (o.a. uitgever van Service Mamangement). De Nederlandse en Belgische juryleden van de Golden Service Awards hebben echter voor de eer bedankt om nog langer hun medewerking te verlenen aan het evenement. Commercie voert de boventoon en  de onpartijdigheid is in het geding, aldus de vertrekkende jury. Gaat de verkiezing 2015 nog wel door?

 

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

 

De Golden Service Awards is een initiatief van Kimberly-Clark Professional. De awards bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaakbranche en willen een bijdrage leveren aan kwaliteitsbewustzijn en imago. Naast een award voor het best schoongemaakte object is de verkiezing van schoonmaker van het jaar het onbetwiste hoogtepunt. De uitreiking vond in Nederland voor het eerst plaats in 2002. In oktober 2013 kondigde de initiatiefnemer een jaar pauze aan om tijd te nemen voor vernieuwing van het evenement. Onder deze vernieuwing noemde de initiatiefnemer destijds ook het aanscherpen van de jurering. Hoe bizar.

 

Juryleden

De Belgische jury bestaat uit Els Nijs, Marcel Lion, Frans van Akelijen en Cor van der Velden. De Nederlandse juryleden zijn Stijn Krol, Pieter van Leijen, Patrick Stoffer, Mees Weststrate, Coen Verhoeven, Rob Reitsma en eveneens Cor van der Velden.

 

Deze juryleden  hebben in een door hen gezamenlijk ondertekende brief op niet mis te verstane wijze hun bezwaren geuit tegen de gang van zaken rondom de Golden Service Awards editie 2015. De juryleden adresseerden hun bezwaren richting organisatoren Vakmedianet en Bureau Broekman. Een ongeïnteresseerde reactie – in de ogen van de juryleden niet meer dan ‘vaststelling van een constatering’ – was de druppel die de emmer voor de voltallige jury deed overlopen. Zij besloot zich en masse zowel uit de jury als uit de organisatie terug te trekken.

 

Bezwaren

De bezwaren van de jury zijn samengevat:

  • Zeer gebrekkige  communicatie;
  • Onduidelijkheid over deelnemers stichting bestuur;
  • Duidelijke deelname van schoonmaakbedrijven (partijtijdigheid);
  • Switch van ideële beweging naar vercommercialisering van dit fenomeen.

Deze onderbouwde argumenten laten niets aan duidelijk te wensen over. De organisatie lijkt er, ter eer en glorie van de eigen portemonnee, een commercieel feestje van te willen maken. Dat pikt de jury dus niet.

Uiteraard vroegen we Vakmedianet (Service Management) en Kimberly-Clark Professional om een reactie.

 

Kimberly-Clark Professional

De woordvoerder van Kimberly-Clark Professional, Ingrid Das, bleek van de kwestie niets af te weten en liet weten dat de jury nog in tact was en het evenement gewoon doorgang zou vinden. Na toelichting van uw redacteur liet zij weten het één en ander nader intern te onderzoeken en ons terug te bellen. Haar reactie bleef echter uit.

 

Na nog een aantal pogingen van onze kant kwamen we uit bij Geoffrey Fimmers (Kimberly-Clark Professional België). Hij bleek inmiddels door zijn Nederlandse collega op de hoogte gebracht te zijn. Fimmers: “Het klopt dat de jury is opgestapt. Wij betreuren dit, maar kunnen nu eenmaal niet iedereen te vriend houden of tevreden stellen. Er zal wel een nieuwe jury benoemd worden, daar zijn we positief over. Verder willen we niet te diep op de materie in gaan. We hebben het traject immers niet voor niets uitbesteed aan Vakmedianet in samenwerking met Bureau Broekman. Wel kan ik zeggen dat we er kort op zullen blijven zitten. We hebben  dan ook alle vertrouwen in een goede afloop.”

 

Reactie Vakmedianet en Bureau Broekman

Aan onze gewaardeerde collega Ronald Bruins van Service Management verzochten wij ook om te reageren op de bezwaren van de juryleden. Of moesten we deze vraag maar voorleggen aan uitgever Vakmedianet?

De reactie ontvingen we echter van Wim Broekman, reputation and corporate communication consultant van Bureau Broekman. Broekman is, samen met collegadirecteur Cecile Janssen, al vele jaren betrokken bij de Golden Service Awards. Broekman bekommert zich nu met name om het ingezette vernieuwingstraject. Voorts is hij voorzitter van de Stichting Golden Service Awards i.o. Janssen is al 20 jaar communicatie adviseur van Kimberly-Clark Professional.

 

Broekman: “De bestaande jury van de Golden Service Awards haakt af bij de nieuwe opzet. Dit is  recent aan de organisatie kenbaar gemaakt. The Golden Service Awards zijn vanaf dit jaar verzelfstandigd om zo ook een breder platform in de branche te kunnen creëren. Het hele operationele traject van de Golden Service Awards is ondergebracht bij Vakmedianet. Via het vakblad Service Management is deze uitgeverij al sinds het prille begin, zo’n 15 jaar geleden, bij de uitreiking betrokken. Zij hebben de awards mede groot gemaakt. Nu in de vernieuwde opzet zal, zeker de eerste jaren, fors geïnvesteerd moeten worden. Er komen gedurende het hele jaar verschillende activiteiten. Onderwerpen als MVO en Innovatie staan naast de ‘Schoonmaker van het Jaar’ in de schijnwerpers. Opzet was dat de bestaande juryleden hierin een rol zouden blijven spelen, maar dat blijkt dus niet te lukken. Dat is buitengewoon jammer en wordt door de organisatie betreurd.”

 

Broekman gaat inhoudelijk niet in op de toch niet malse onderbouwing van de juryleden waarom zij tot het drastisch besluit van collectief aftreden zijn gekomen. Gewoon een paar andere juryleden benoemen en klaar is Kees? Of juist werk aan de winkel voor een andere Kees? (Kees Blokland van de Code Commissie wel te verstaan). Hier lijkt het wel op want Broekman besluit met: “De organisatie staat nu voor de uitdaging een nieuw jury team te formeren. De onafhankelijkheid en deskundigheid staan hierbij, zoals altijd, onmiskenbaar hoog in het vaandel.”

 

Te mooi om waar te zijn?

Het initiatief Golden Service Awards is iets moois.

De  woorden die de organisatie laat horen klinken weliswaar mooi maar gaan inhoudelijk niet in op de bezwaren van de vertrekkende jury.

Die vertrekkende jury zegt iets moois: ”Wij, als juryleden hebben het al die jaren met plezier en in oprechtheid gedaan en blijven in diverse hoedanigheden warmte koesteren voor deze mooie branche.”

Er ligt, na het voltallige vertrek van de jury, een smet op de toekenning van de Golden Service Awards. En dat is niet zo mooi.

Is een dergelijk uitverkiezing anno 2015 dan te mooi om waar te zijn?

De redactie kijkt uit naar uw mening.

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren