• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

ISSA Benelux op zoek naar juiste formule

Artikelen 7 november 2012

ISSA Benelux op zoek naar juiste formule

Dinsdag 6 oktober waren meer dan 30 leden van ISSA Benelux bij elkaar om te brainstormen over de verdere concrete invulling van dit nog verse initiatief. Plaats van handeling was de skybox van Schoonmaakbedrijf Vrolijk in het Kyocera stadion, thuisbasis van voetbalploeg ADO Den Haag. De middag stond onder de bezielende leiding van de immer enthousiaste voorzitter Michel de Bruin.  

 
Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal
 

ISSA Benelux is eigenlijk een buitenbeentje binnen het grote mondiale ISSA lichaam. Voor de meesten van u zal ISSA bekendheid oproepen als organisator van Interclean Amsterdam, ’s werelds grootste schoonmaakbeurs, die om het jaar georganiseerd wordt samen met partner RAI. Daarnaast organiseert deze “worldwide cleaning association” nog een aantal locale en regionale beurzen.

 

Dienstenpallet

Het mag voor zich spreken dat het mondiaal samenbrengen van vraag en aanbod in de schoonmaak op deze methode en schaal een lucratieve zaak is voor zowel ISSA als RAI. Een taak die beide organisaties overigens met verve uitvoeren en naar volle tevredeneid van de inmiddels meer dan 6.000 aangesloten ISSA leden, voornamelijk fabrikanten en wederverkopers.  

Maar daarna wordt het snel stiller als de Benelux-leden concreet gevraagd wordt naar  activiteiten die ISSA voor hen ontplooit als wederdienst voor het jaarlijks overmaken van de membershipfee. Of is het de kwestie dat ISSA wel van alles ontplooit maar de leden zich er niet van bewust zijn?

 

Kiem 

In ieder geval ligt hier wel de kiem voor het ontstaan van de ISSA Benelux werkgroep. Het platform heeft als diepste drive de Benelux schoonmaakindustrie met haar innovatieve karakter pontificaal op de maatschappelijke kaart te zetten. Het zoeken is echter nog even naar de juiste formule. Een luxe positie in mijn beleving. Want als ISSA Benelux erin slaagt buiten de platgetreden wollige paden te blijven die verenigingen (te) vaak kenmerken, niet verzand in navelstaren, de agenda goed gerangschikt krijgt en doorpakt met concrete initiatieven is succes slechts een kwestie van tijd.  

 

Krachtig promoten 

Na ontvangst met koffie en koek trapte voorzitter Michel de Bruin het programma af met een korte inleiding over ISSA. Daarna zoemde hij in op ISSA Benelux. De Bruin hamerde nogmaals op de doelstellingen van zijn initiatief te weten een verbetering van de uitstraling van de schoonmaakbranche, innovaties op de werkvloer krijgen en het opereren als een kennis- en netwerkplatform. “De markt moet krachtig geïnformeerd worden over kennis en trends”, aldus de Bruin. Daarna volgde een korte opsomming van de activiteiten sinds de kick-off meeting in januari waarvan de belangrijkste ongetwijfeld een recente rondetafelbijeenkomst was met OSB, VMS en VSR. De Bruin stelde het toch wel verbazend te vinden dat de organisaties onderling zo weinig van elkaar af weten. Waarvan akte!
Een aantal initiatieven die ISSA Benelux in de toekomst graag zou willen ontplooien zijn volgens de Bruin een Benelux Schoonmaakmarkt, trade-visits naar het buitenland maar ook buitenlandse (gelieerde) organisaties hier uitnodigen om kennis te delen. Een andere gekoesterde wens van de Bruin is een jaarlijks kenniscongres.
Laurens Metternich (Spectro) liet vervolgens in een korte presentatie zien dat van de ISSA Innovation Award winnaars over de afgelopen tien jaar een niet onaanzienlijk deel uit de Benelux afkomstig was. Wetgeving, te plegen investeringen, marketing en marktacceptatie (waarvan vooral het laatste!) waren de voornaamste redenen waarom we van deze winnaars en/of hun innovaties weinig tot niets meer gehoord hebben. Of lag het aan de deskundigheid van de jury?                        

 

Koppelverkoop 

Een in mijn beleving te groot deel van het programma werd gevuld door een presentatie van de aanstaande ISSA/Interclean CEE 2013 beurs in Warschau. De ongetwijfeld goedbedoelde presentatie was een aaneenschakeling van taarten en grafieken om het succes van deze beurs aan te tonen. Klap op de vuurpijl was een kortingsaanbieding voor de aanwezige leden op de m2 prijs bij afname van een stand. Al dan niet in het gemeenschappelijke ISSA Benelux paviljoen. Uw uitgever had even het gevoel in een verkoopfuik terecht te zijn gekomen. Blijft het feit dat het een prima initiatief is gezamenlijk op te trekken in het buitenland om nieuwe markten aan te boren en dat ISSA/Interclean CEE 2013 hiervoor een prima middel kan zijn.      

 

Rusland en het Oosten

De uit de Ukraine afkomstige Maksym Chupsis sloot het officiële deel van de middag af met een boeiend betoog hoe zaken te doen in Rusland en de voormalige Oostbloklanden. Doordrenkt met praktische informatie en handige tips. Welke gaan we u hier natuurlijk niet vertellen, dat is voorbehouden aan de leden. De aanwezige toehoorders hingen in ieder geval aan zijn lippen. Hier schoot ISSA Benelux duidelijk raak. Er is behoefte aan down-to-earth informatie.   

 

Agenda  

Wat restte was de rondleiding door het Kyocera stadion en de borrel met hapjes waar het gezelligheid troef was. Dit was een geslaagde meeting. Er is veel enthousiasme onder de tifosi van ISSA Benelux en de voorzitter vervult zijn rol met passie. ISSA heeft global reach, ISSA Benelux de broodnodige local touch. Nu de rest van de agenda nog.

 

Voor meer informatie: micheldebruin@greenspeed.info

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren