Het Nederlands Normalisatie-instituut NEN vond een tiental bedrijven in verschillende branches die de nieuwe ISO 26000 norm willen toepassen in hun gehele organisatie. CSU is daar één van. Clean Totaal toog naar NEN in Delft om zich voor te laten lichten over deze norm op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ingeborg Boon stond ons te woord.
Allereerst een taalkundige les. De gemiddelde Nederlandse volksmond heeft het over ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’, maar de officiële Nederlandse definitie van de internationale richtlijn luidt: Maatschappelijke Verantwoordelijkheid voor Organisaties. Hetzelfde, maar net even anders. Daar draait het ook om in dit verhaal. Ieder bedrijf is al actief met MVO, maar door je te confirmeren aan de ISO-richtlijn, beleef je het net even anders. ‘Zet goede bedoelingen om in goede acties’. “Een belangrijk winstpunt van de norm is dat we nu wereldwijd met elkaar hebben bepaald wat we onder MVO dienen te verstaan. De norm biedt wat dat betreft een gemeenschappelijke taal en een level playing field”.
Normcommissie
“Toen de vraag om een wereldwijde norm voor MVO kwam, hebben we een normcommissie geformeerd met belangengroeperingen uit verschillende onderdelen van de maatschappij. Iedereen heeft inspraak gehad. Die normcommissie stelt vervolgens de Nederlandse mitsen, maren, eisen, aanvullingen en vragen samen en die breng ik dan weer in bij ISO in Genève. Als normcommissie hebben we namens Nederland een stem kunnen uitbrengen op ISO 26000.”
Zelfverklaring
Van meet af aan is gewerkt aan de nieuwe standaard vanuit het idee dat hij niet certificeerbaar zal zijn. “Het is een ondersteunende richtlijn, geen eisen-stellend document. Dit betekent dat aan ISO 26000 geen certificering is gekoppeld. Certificering druist ook in tegen het MVO-principe. Daarnaast is de normcommissie van mening dat MVO vanuit jezelf moet komen en niet omdat het moet. MVO is maatwerk.” Maar bedrijven willen wel kunnen laten zien dat ze MVO-verantwoord bezig zijn. “Men wil erkenning. We zijn daarom bezig met het concept van zelfverklaringen, waarin bedrijven op een A4 kunnen aangeven met ISO 26000 bezig te zijn. Wat dan wel belangrijk is, is dat ze ook vertellen hoe en waarom ze ermee bezig zijn en dat ze een onderbouwing geven.”
Imago
Hoe kan een belanghebbende (stakeholder) een bedrijf aanspreken op MVO-principes, als er geen bindende voorwaarden zijn? Boon: “Dat kan wel degelijk. Het levert toch imagoschade voor zo’n organisatie op als bekend wordt dat ze bijvoorbeeld zakendoen met bedrijven die het niet zo nauw nemen met sommige regels. Daarom is het als bedrijf ook belangrijk om in dialoog te gaan met je belanghebbenden. Door bijvoorbeeld een enquête te houden over bepaalde gevoelige zaken. Zo betrek je ze bij het proces.”
Handvatten
In ISO 26000 staan een aantal handvatten voor geïnteresseerde bedrijven. “Daarin geven we aan hoe je MVO kunt integreren in je organisatie. Selecteer je MVO-kernthema’s en -onderwerpen en doe dat op basis van relevantie, significantie en prioritering. Welke kernthema’s zijn écht belangrijk voor je organisatie of branche? En maak dat kenbaar, wees transparant. Zowel naar je klanten als naar je personeel en de andere stakeholders.”
ISO 26000 in een notendop
De 7 MVO-principes:
• Rekenschap afleggen
• Transparant zijn
• Ethisch gedrag
• Respect voor de belangen van stakeholders
• Respect voor wetgeving
• Respect voor internationale gedragsnormen
• Respect voor mensenrechten
De 7 MVO-kernthema’s:
Organisaties moeten in het kader van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid aandacht besteden aan:
• Bestuur van de organisatie
• Mensenrechten
• Arbeidspraktijk
• Milieu
• Eerlijk zakendoen
• Consumentenaangelegenheden
• Betrokkenheid bij en ontwikkeling van de gemeenschap
ISO 26000 geeft praktische richtlijnen voor:
• De principes van MVO
• Het herkennen en erkennen van maatschappelijke verantwoordelijkheid
• Het identificeren en betrekken van stakeholders
• De belangrijkste thema’s en onderwerpen van MVO
• Het integreren van MVO in de strategie en dagelijkse bedrijfvoering
• Het vergroten van geloofwaardigheid van MVO-claims en communicatie over MVO
NEN
Het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN) vertegenwoordigt Nederland binnen Organization for Standardization (ISO). ISO (met een hoofdvestiging in Genève) ontwikkelt officiële, vrijwillige, internationale normen en richtlijnen die bijdragen aan het efficiënter, veiliger en duurzamer maken van processen en producten. Vakexperts, belanghebbenden en ervaringsdeskundigen stellen de concepten op waarna ze in stemmings- en commentaarronden uiteindelijk tot norm worden verheven. De normen zelf worden om de drie tot vijf jaar tegen het licht gehouden en waar nodig aangepast aan nieuwe inzichten en de actualiteit
“We zijn al vanaf 2008 bezig met het implementeren van de ISO 26000-norm in ons bedrijfsproces”, vertelt Erwin Vos, marketing manager van CSU, die wij vroegen naar de ervaringen tot nu toe. “Daarmee waren we naar mijn weten het eerste bedrijf in Nederland. Al waren we ook daarvoor natuurlijk al met MVO bezig.” Om optimaal van de ISO-richtlijnen te profiteren, adviseert CSU om ze te filteren. “Kijk naar wat voor jouw bedrijf het belangrijkste is. Schoonmaakwerk is mensenwerk, in alle facetten. Dus wij hebben vooral gekeken naar de kernthema’s (zie kader, red) Mensenrechten en met name Arbeidsomstandigheden. De normen zijn natuurlijk heel erg algemeen opgesteld, zodat ze voor ieder bedrijf toepasbaar zijn.”
CSU publiceerde een MVO-jaarverslag. “En daarnaast zijn we bezig met een bewustwordingscampagne. Zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers. Dan kun je denken aan dagschoonmaak. Dat kan voor de klant voordelig zijn, maar natuurlijk ook voor onze mensen. Die hoeven dan niet ‘s avonds te werken.” Om de eigen mensen op MVO te wijzen, doet CSU verschillende dingen. “In het personeelsblad besteden we bijvoorbeeld veel aandacht aan MVO. En wat blijkt uit lezersonderzoek? Het zijn de best-gelezen pagina’s! Het leeft dus. Ook sturen we onze medewerkers met grote regelmaat kleine cadeautjes op. Dat doen we bewust op het huisadres, om ook de familieleden erbij te betrekken. We proberen het grote klein te maken. Het gaat om het gedrag. Zo hebben we al eens een douchecoach – een zandloper waarmee je de tijd dat je doucht kunt meten – en een koelkastthermometer gestuurd.”
“De hoop is dat wij als tien Championship-deelnemers als vliegwiel fungeren voor andere bedrijven, zodat zij ook met MVO bezig gaan. En wij hopen als CSU oprecht dat meer organisaties in de schoonmaakindustrie ons voorbeeld zullen gaan volgen.”
De tien deelnemers aan het MVO Championship Programma
Wij en gebruiken cookies en andere trackingtechnologieën om uw ervaring op onze website te verbeteren. Wij kunnen informatie op een apparaat opslaan en/of inzien en persoonlijke gegevens verwerken, zoals uw IP-adres en browsegegevens, voor gepersonaliseerde advertenties en content, het meten van advertenties en content, publieksonderzoek en de ontwikkeling van diensten. Daarnaast kunnen we gebruik maken van nauwkeurige geolocatiegegevens en identificatie door het scannen van apparaten.
Merk op dat uw toestemming geldig is voor al onze subdomeinen. U kunt op elk moment uw toestemming veranderen of intrekken door te klikken op de knop ‘Toestemmingvoorkeuren’ onderaan uw scherm. We respecteren uw keuzes en streven ernaar u een transparante en veilige browse-ervaring te bieden.
Pas hieronder uw toestemmingsvoorkeuren aan voor cookiecategorieën en voorkeuren voor advertentietracking voor doeleinden en functies en leveranciers. U kunt granulaire toestemming geven voor elke en . De meeste leveranciers vereisen expliciete toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens, terwijl sommige een legitiem belang claimen. U hebt echter het recht om bezwaar te maken tegen hun claim van legitiem belang.
Voorkeurscookies zorgen ervoor dat onze website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van uw voorkeur of de regio waar u woont.
Marketingcookies maken het mogelijk om uw bezoek aan onze website te personaliseren en advertenties aan te bieden die aansluiten bij uw interesses. We plaatsen deze cookies alleen met uw expliciete toestemming en u kunt uw toestemming op elk moment intrekken via de cookie-instellingen op onze website. Informatie die via marketingcookies wordt verzameld, kan worden gedeeld met derden zoals adverteerders.
Cookies, apparaat- of soortgelijke online-identificatoren (bijv. login-identificatiemiddelen, willekeurig toegewezen identificatiemiddelen, netwerk-gebaseerde identificatiemiddelen) samen met andere informatie (bijv. browsertype en informatie, taal, schermgrootte, ondersteunde technologieën enz.) kunnen op uw apparaat worden opgeslagen of gelezen om dat apparaat telkens wanneer het verbinding maakt met een app of met een website te herkennen, voor een of meer van de hier gepresenteerde doeleinden.
De meeste doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, zijn van de opslag of toegang afhankelijk van informatie vanaf uw apparaat wanneer u een app gebruikt of een website bezoekt. Een leverancier of uitgever moet bijvoorbeeld mogelijk een cookie op uw apparaat opslaan tijdens uw eerste bezoek aan een website, om uw apparaat te kunnen herkennen tijdens uw volgende bezoeken (door elke keer toegang te krijgen tot deze cookie).
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een advertentie aan u getoond wordt te beperken).
Een autofabrikant wil zijn elektrische voertuigen na kantooruren bij milieubewuste gebruikers promoten die in de stad wonen. De advertentie wordt na 18.30 uur getoond op een pagina met gerelateerde content (zoals een artikel over maatregelen ter bestrijding van de klimaatverandering) aan gebruikers van wie de niet-precieze locatie suggereert dat ze zich in een stedelijke omgeving bevinden.
Een grote producent van aquarelverf wil een online reclamecampagne uitvoeren in verband met zijn nieuwste aquarelassortiment, waarbij zijn publiek wordt gediversifieerd om zoveel mogelijk amateur- en professionele kunstenaars te bereiken en de advertentie niet naast niet-overeenkomende content (bijvoorbeeld artikelen over hoe u uw huis kunt schilderen) wordt getoond. Het aantal keren dat de advertentie aan u is getoond, wordt gedetecteerd en is beperkt, om te voorkomen dat deze te vaak getoond wordt.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (zoals formulieren die u indient, content die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere informatie over u (bijvoorbeeld informatie uit uw eerdere activiteit op deze dienst en andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) door deze en andere rechtspersonen worden gebruikt om advertenties te tonen die relevanter lijken te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses.
Als u verschillende artikelen leest over de beste fietsaccessoires om te kopen, kan deze informatie worden gebruikt om een profiel te creëren over uw interesse in fietsaccessoires. Een dergelijk profiel kan later worden gebruikt of verbeterd, op dezelfde of een andere website of app, om u advertenties te tonen voor een bepaald merk fietsaccessoires. Als u ook naar een voertuigconfigurator kijkt op de website van een fabrikant van luxe auto’s, kan deze informatie worden gecombineerd met uw interesse in fietsen om uw profiel te verfijnen en tot de aanname te komen dat u in luxe fietsartikelen geïnteresseerd bent.
Een kledingbedrijf wil zijn nieuwe lijn hoogwaardige babykleding promoten. Het bedrijf neemt contact op met een bureau dat een netwerk van cliënten heeft met klanten met een hoog inkomen (zoals high-end supermarkten) en vraagt het bureau om profielen te maken van jonge ouders of koppels die mogen worden verondersteld vermogend te zijn en in verwachting te zijn van een nieuw kind, zodat deze later kunnen worden gebruikt om binnen partner-apps op basis van die profielen advertenties te tonen.
Advertenties die u op deze dienst worden aangeboden, kunnen gebaseerd zijn op uw advertentieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze dienst of andere websites of apps (zoals de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen.
Een online verkoper wil reclame maken voor een beperkte uitverkoop van hardloopschoenen. De verkoper wil advertenties richten op gebruikers die op hun mobiele app eerder naar hardloopschoenen hebben gekeken. Trackingtechnologieën kunnen worden gebruikt om te herkennen dat u de mobiele app eerder hebt gebruikt om hardloopschoenen te bekijken, zodat u in de app de bijbehorende advertentie te zien krijgt.
Een profiel dat is aangemaakt ten behoeve van gepersonaliseerde advertenties met betrekking tot een persoon die op een website naar fietsaccessoires heeft gezocht, kan worden gebruikt om de desbetreffende advertentie voor fietsaccessoires in een mobiele app van een andere organisatie te tonen.
Informatie over uw activiteit op deze dienst (bijvoorbeeld formulieren die u indient, non-advertentiecontent die u bekijkt) kan worden opgeslagen en gecombineerd met andere gegevens over u (zoals uw eerdere activiteit op deze dienst of andere websites of apps) of soortgelijke gebruikers. Deze wordt vervolgens gebruikt om een profiel over u aan te maken of te verbeteren (met daarin bijvoorbeeld mogelijke interesses en persoonlijke aspecten). Uw profiel kan (ook later) worden gebruikt om content te tonen die relevanter lijkt te zijn uitgaande van uw mogelijke interesses, zoals door de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om content te vinden die overeenkomt met uw interesses.
U leest verschillende artikelen over het bouwen van een boomhut op een socialemediaplatform. Deze informatie kan worden toegevoegd aan een profiel om uw interesse in bepaalde content met betrekking tot buitenactiviteiten en doe-het-zelven aan te geven (met als doel de personalisatie van content mogelijk te maken, zodat u in de toekomst bijvoorbeeld meer blogberichten en artikelen over boomhutten en boshutten te zien krijgt).
U hebt op verschillende tv-apps drie video’s over ontdekkingsreizen in de ruimte bekeken. Een niet-gerelateerd nieuwsplatform waarmee u geen contact hebt gehad, maakt een profiel aan op basis van dat kijkgedrag, met als gevolg dat ontdekkingsreizen in de ruimte als onderwerp wordt aangemerkt dat mogelijk een interessant uitgangspunt is bij het tonen van andere video’s.
Content die u op deze dienst wordt aangeboden, kan gebaseerd zijn op uw contentpersonalisatieprofielen, die mogelijk uw activiteit op deze of andere diensten (bijvoorbeeld de formulieren die u indient, content die u bekijkt), mogelijke interesses en/of persoonlijke aspecten weerspiegelen. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt om de volgorde aan te passen waarin content aan u wordt getoond, zodat het voor u nog gemakkelijker is om (non-advertentie-) content te vinden die overeenkomt met uw interesses.”
U leest artikelen over vegetarisch eten op een socialemediaplatform en gebruikt vervolgens de kookapp van een niet-gerelateerd bedrijf. Het profiel dat over u is aangemaakt op het socialemediaplatform wordt gebruikt om u vegetarische recepten te tonen op het welkomstscherm van de kookapp.
U hebt drie video’s over roeien op verschillende websites bekeken. Een niet-gerelateerd platform voor het delen van video’s zal vijf andere video’s over roeien aanbevelen die mogelijk voor u interessant zijn wanneer u uw tv-app gebruikt, uitgaande van een profiel dat over u is aangemaakt toen u die verschillende websites bezocht om online video’s te bekijken.
Informatie over welke advertentie er aan u wordt getoond en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen hoe goed een advertentie in relatie tot u of andere gebruikers heeft gewerkt en of de doelen van de advertentie zijn bereikt. Bijvoorbeeld of u een advertentie hebt gezien, of u erop hebt geklikt, of de advertentie u ertoe heeft gebracht om een product te kopen of een website te bezoeken enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van reclamecampagnes in kaart te brengen.
U hebt op een advertentie geklikt over een “Black Friday”-korting die door een online winkel op de website van een uitgever wordt aangeboden en een product gekocht. Uw klik wordt gekoppeld aan deze aankoop. Uw interactie en die van andere gebruikers wordt gemeten om te weten hoeveel klikken op de advertentie tot een aankoop hebben geleid.
U bent een van de weinigen die op een advertentie in verband met een korting in verband met een “internationale waarderingsdag” hebt geklikt die wordt aangeboden door een online cadeauwinkel in de app van een uitgever. De uitgever wil rapporten hebben om te begrijpen hoe vaak een specifieke advertentieplaatsing binnen de app, en met name de advertentie over de korting in verband met de “internationale waarderingsdag”, is bekeken of aangeklikt door u en andere gebruikers, om de uitgever en zijn partners (zoals bureaus) te helpen bij het optimaliseren van advertentieplaatsingen.
Informatie over welke content er aan u wordt gepresenteerd en hoe u erop reageert, kan worden gebruikt om te bepalen of de (non-advertentie)-content bijvoorbeeld het beoogde publiek heeft bereikt en met uw interesses overeenkomt. Bijvoorbeeld of u een artikel leest, een video bekijkt, naar een podcast luistert of een productbeschrijving bekijkt, hoeveel tijd u aan deze dienst hebt besteed en de webpagina’s die u bezoekt enz. Dit is zeer nuttig om de relevantie van (non-advertentie)-content in kaart te brengen. die aan u wordt getoond.
U hebt in een mobiele app van een uitgever een blogbericht gelezen over wandelen en een link gevolgd naar een aanbevolen en gerelateerd bericht. Uw interacties zullen worden vastgelegd om aan te tonen dat het eerste bericht over wandelen voor u relevant was en dat het bericht erin is geslaagd om voor het gerelateerde bericht uw interesse te wekken. Dit wordt gemeten om te weten of er in de toekomst meer berichten over wandelen moeten worden geplaatst en waar deze op het startscherm van de mobiele app zouden moeten worden geplaatst.
U kreeg een video te zien over modetrends, maar u en verschillende andere gebruikers stopten na 30 seconden met kijken. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt om de juiste lengte van toekomstige video’s over modetrends te evalueren.
Rapporten kunnen worden gegenereerd op basis van een combinatie van gegevenssets (zoals gebruikersprofielen, statistieken, marktonderzoek, analysegegevens) met betrekking tot uw interacties en die van andere gebruikers met advertenties of (non-advertentie)-content om gemeenschappelijke kenmerken te identificeren (bijvoorbeeld om te bepalen welke doelgroepen meer ontvankelijk zijn voor een advertentiecampagne of voor bepaalde content).
De eigenaar van een online boekwinkel wil een commerciële rapportage met het percentage bezoekers dat zijn site heeft geraadpleegd en verlaten zonder te kopen, of dat de laatste autobiografie van een beroemdheid van die maand heeft geraadpleegd en gekocht, evenals de gemiddelde leeftijd en de man/vrouw-verdeling voor elke categorie. Gegevens met betrekking tot uw navigatie op de website en uw persoonlijke kenmerken worden vervolgens gebruikt en met andere dergelijke gegevens gecombineerd om deze statistieken te produceren.
Een adverteerder wil meer inzicht krijgen in het soort publiek dat op zijn advertenties reageert. De adverteerder neemt een onderzoeksinstituut in de arm om de kenmerken van gebruikers die op de advertentie hebben gereageerd te vergelijken met typische kenmerken van gebruikers van vergelijkbare platforms, op verschillende apparaten. Uit deze vergelijking blijkt dat het advertentiepubliek van de adverteerder voornamelijk toegang heeft tot de advertenties via mobiele apparaten en waarschijnlijk een leeftijd van tussen de 45 en 60 jaar heeft.
Informatie over uw activiteit op deze dienst, zoals uw interactie met advertenties of content, kan zeer nuttig zijn bij het verbeteren van producten en diensten en de creatie van nieuwe producten en diensten op basis van gebruikersinteracties, het type publiek enz. Dit specifieke doeleinde heeft geen betrekking op de ontwikkeling of verbetering van gebruikersprofielen en identificatoren.
Een technologieplatform dat samenwerkt met een aanbieder van sociale media neemt een groei waar in het aantal gebruikers van mobiele apps en ziet op basis van hun profielen dat velen van hen verbinding maken via mobiele verbindingen. Het platform maakt gebruik van een nieuwe technologie om advertenties aan te bieden die zijn geformatteerd voor mobiele apparaten en die een lage bandbreedte hebben, met als doel zijn prestaties te verbeteren.
Een adverteerder is op zoek naar een manier om advertenties weer te geven op een nieuw type consumentenapparaat. De adverteerder verzamelt informatie over de manier waarop gebruikers omgaan met dit nieuwe type apparaat om te bepalen of hij een nieuw mechanisme kan creëren voor het weergeven van advertenties op dit type apparaat.
Content die u op deze dienst worden aangeboden, kan gebaseerd zijn op beperkte gegevens, zoals de website of app die u gebruikt, uw niet-precieze locatie, uw apparaattype of welke content u gebruikt of hebt gebruikt, (bijvoorbeeld om het aantal keren dat een video of artikel aan u getoond wordt te beperken).
Een reismagazine heeft op zijn website een artikel gepubliceerd over de nieuwe online cursussen die door een talencursussenaanbieder worden aangeboden om de reiservaring in het buitenland te verbeteren. De blogberichten van de aanbieder worden direct onderaan de pagina ingevoegd en geselecteerd op basis van uw niet-precieze locatie (bijvoorbeeld blogberichten waarin het cursuscurriculum wordt uitgelegd voor andere talen dan de taal van het land waarin u zich bevindt).
Een mobiele app voor sportnieuws is begonnen met een nieuw artikelgedeelte over de meest recente voetbalwedstrijden. Elk artikel bevat video’s die worden gehost door een afzonderlijk streamingplatform met de hoogtepunten van elke wedstrijd. Als u snel vooruitspoelt door een video, kan deze informatie worden gebruikt om als volgende af te spelen video een kortere video te selecteren.
Uw gegevens kunnen worden gebruikt om ongebruikelijke en mogelijk frauduleuze activiteiten te monitoren en te voorkomen (bijvoorbeeld, waar het gaat om advertenties, klikken op advertenties door bots) en ervoor te zorgen dat systemen en processen goed en veilig werken. Uw gegevens kunnen ook worden gebruikt om eventuele problemen te corrigeren die u, de uitgever of de adverteerder kunnen tegenkomen bij het leveren van content en advertenties en bij uw interactie met hen.
Een reclame-intermediair levert advertenties van verschillende adverteerders aan zijn netwerk van partnerwebsites. De intermediair merkt dat er sprake is van een grote toename van het aantal klikken op advertenties met betrekking tot één adverteerder en gebruikt gegevens over de bron van de klikken om vast te stellen dat 80% van de klikken afkomstig is van bots in plaats van mensen.
Bepaalde gegevens (zoals een IP-adres of de capaciteiten van een apparaat) worden gebruikt om de technische compatibiliteit van de content of advertenties te garanderen en om de overdracht van de content of advertentie naar uw apparaat te vergemakkelijken.
Als u op een link in een artikel klikt, wordt u normaal gesproken naar een andere pagina of een deel van het artikel doorgestuurd. Om ervoor te zorgen dat dat gebeurt 1) verstuurt uw browser een verzoek naar een server die is gekoppeld aan de website en 2) antwoordt de server op dat verzoek (“hier is het artikel dat u hebt opgevraagd”), met behulp van technische informatie die automatisch is opgenomen in het verzoek dat door uw apparaat is verzonden, zodat de informatie/afbeeldingen die deel uitmaken van het artikel dat u hebt gevraagd correct worden weergegeven. Technisch gezien is een dergelijke uitwisseling van informatie noodzakelijk om de content te leveren die op uw scherm verschijnt.
De keuzes die u maakt met betrekking tot de doeleinden en organisaties die in dit bericht worden vermeld, worden opgeslagen en beschikbaar gesteld aan die organisaties in de vorm van digitale signalen (zoals een reeks tekens). Dit is nodig om zowel deze dienst als die organisaties in staat te stellen uw keuzes te respecteren.
Wanneer u een website bezoekt waar de keuze wordt geboden tussen het instemmen of niet instemmen met het gebruik van profielen voor gepersonaliseerde advertenties, wordt de keuze die u maakt opgeslagen en gedeeld met leveranciers van advertenties, zodat de aan u getoonde advertenties in overeenstemming zijn met die keuze.
Informatie over uw activiteit op deze dienst kan worden gekoppeld en gecombineerd met andere informatie die op u betrekking heeft en afkomstig is uit verschillende bronnen (bijvoorbeeld uw activiteit op een afzonderlijke online dienst, uw gebruik van een klantenkaart in de winkel of uw antwoorden op een enquête), ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd, kan uw apparaat worden beschouwd als waarschijnlijk gekoppeld aan andere apparaten die aan u of uw huishouden toebehoren (bijvoorbeeld omdat u bent ingelogd op dezelfde service op zowel uw telefoon als uw computer, of omdat u mogelijk dezelfde internetverbinding op beide apparaten gebruikt).
Uw apparaat kan van andere apparaten worden onderscheiden op grond van informatie die het automatisch verzendt bij verkrijging van toegang tot het internet (bijvoorbeeld het IP-adres van uw internetverbinding of het type browser dat u gebruikt) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden vermeld.
Als u daarmee akkoord gaat, kan uw precieze locatie (binnen een straal van minder dan 500 meter) worden gebruikt ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.
Als u daarmee akkoord gaat, kunnen bepaalde kenmerken die specifiek zijn voor uw apparaat worden opgevraagd en gebruikt om het van andere apparaten te onderscheiden (zoals de geïnstalleerde lettertypen of plug-ins, de resolutie van uw scherm) ter ondersteuning van de doeleinden die in deze kennisgeving worden uitgelegd.