• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Intrakoop: minder hospitality, meer technische schoonmaak!

Artikelen 16 juni 2015

Intrakoop: minder hospitality

Hygiëne scoort in veel zorginstellingen een onvoldoende. Dat blijkt uit onderzoek door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Hoe dat komt? Inkoopcoöperatie Intrakoop vindt dat veel schoonmaakbedrijven en zorgorganisaties zich te eenzijdig focussen op gastvrijheid en beleving. “Maar 1 procent van de schoonmaakbedrijven in Nederland is in staat de gevraagde kwaliteit in de zorg te leveren.”

 

Door Susanne Hellendoorn, lid redactie Clean Totaal

 

Dat zijn pittige woorden van Sander Hummeling, segmentmanager Facilitair van Intrakoop, een inkoopcoöperatie met 580 zorgorganisaties als lid. “Eigenlijk is het percentage schrikbarend; het gaat hier om een dienstverlening die van invloed kan zijn op leven en dood.” Volgens Hummeling moet de schoonmaakdienstverlening dan ook primair gaan om het voldoen aan de hygiëne-eisen en goede en veilige patiëntenzorg. “Beleving en gastvrijheid mogen meer als schil om de basis heen.”

 

Bezuinigingen

Eén van de grootste oorzaken dat ‘hygiëne’ in het rapport van IGZ een onvoldoende behaalt, zijn de bezuinigingen waar de zorgsector mee te kampen heeft. Volgens Hummeling logisch. “De bezuinigingen in de zorg raken nu eenmaal de kosten van de schoonmaak. Kwaliteit en geld gaan hand in hand. Vaak wordt er bezuinigd op kosten waardoor de kwaliteit terugloopt. Tegelijkertijd wordt de standaard vaak niet aangepast en komt er dus druk op de kwaliteit te liggen.” De Intrakoop-manager is van mening dat ook in tijden van bezuinigingen een bepaalde basis gegarandeerd moet kunnen worden. “Als je dat als organisatie niet meer kunt, moet je jezelf achter de oren krabben. Veilige patiëntzorg is cruciaal.”

 

In de spiegel kijken

Naast schoonmaakbedrijven moeten zorgorganisaties ook zelf in de spiegel kijken als het om schoonmaken en hygiëne gaat. Hummeling: “Veel zorgorganisaties die de schoonmaak in eigen beheer uitvoeren, hebben het ook niet goed voor elkaar. Vaak ontbreekt zelfs visie of beleid op het gebied van hygiëne. Het zijn dus niet alleen de schoonmaakbedrijven, maar juist ook de zorgorganisaties zelf waar de bron van het probleem zit. Bij eigen beheer ligt de verantwoordelijkheid natuurlijk primair bij de zorgorganisaties. Bij uitbesteden is de schoonmaakdienstverlener verantwoordelijk. In dat geval zoekt de zorg naar de benodigde expertise. Voor schoonmaakbedrijven de taak om daarover te beschikken.”

 

Aanbesteden en vakmanschap

Om de kwaliteit van de schoonmaak in de zorg weer te laten stijgen, pleit Intrakoop ervoor dat bij het aanbesteden van schoonmaak, de technische kwaliteit weer bovenaan de agenda komt. Hummeling: “Wij merken dat expertise die nodig is om dit te doen vaak ontbreekt bij schoonmaakdienstverleners, maar ook bij zorgorganisaties die zelf de schoonmaak verzorgen. Daarom is het van groot belang om de juiste kennis en expertise in huis te halen.”

 

Voorbeeld: Schoonmaak bij Beweging 3.0 Amersfoort

Voor alle intramurale locaties van Beweging 3.0 in Amersfoort is de schoonmaak uitbesteed. “Op deze manier kan flexibel worden geanticipeerd op de ontwikkelingen van de cliëntvraag en de organisatie”, legt Jan Jans, manager facilitair bedrijf bij zorgorganisatie Beweging 3.0, uit. Over de kwaliteit van de schoonmaak is hij duidelijk: “Het is niet de reguliere schoonmaak, maar eerder de (zorg)medewerkers binnen de woongroepen/afdelingen die onvoldoende zijn gefocust op de hygiëne-aspecten. Zij moeten hierin beter worden getraind, in samenwerking met het schoonmaakbedrijf.” Of de bezuinigingen in de zorg bij Beweging 3.0 op de kwaliteit van de schoonmaak drukken? “Zorg en schoonmaak zijn voor 90 procent menskracht. De bezuinigingen beperken de in te zetten mankracht, ook die voor de schoonmaak.” De bezuinigingen hebben dus zeker invloed, maar volgens Jans zijn de klanten en cliënten van de zorgorganisatie over het algemeen tevreden over de schoonmaakdienstverlening.

 

Lees het complete artikel, inclusief reacties vanuit de schoonmaakbranche in de komende uitgave van Clean Totaal magazine.

Neem nu een abonnement!

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren