• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Inbesteden of uitbesteden?

Artikelen 5 juli 2010

Inbesteden of uitbesteden?
Alles in eigen beheer houden omdat eigen schoonmaakmedewerkers meer betrokken zijn bij ziekenhuis en patiënten of juist omwille van de continuïteit en de aanwezige expertise kiezen voor een extern schoonmaakbedrijf? Ziekenhuizen maken verschillende keuzes als het gaat om het al dan niet uitbesteden van de schoonmaak. Drie van hen lichten deze toe.
 
Het Groene Hart Ziekenhuis in Gouda heeft de schoonmaak volledig in eigen beheer. Die beslissing is vier jaar geleden genomen, vertelt Jeroen Mulder, hoofd Bedrijfshygiëne en Logistiek. “We hadden in die tijd een situatie waarin we twee derde van het schoonmaakwerk uitbesteedden en één derde in eigen beheer deden. Omdat we één richting op wilden, hebben we toen verschillende opties overwogen. Bijvoorbeeld een joint venture, maar omdat toen niet zeker was of er btw moest worden afgedragen, hebben we daar niet voor gekozen.”
Naast het kostenaspect speelde ook een belangrijke rol dat de betrokkenheid van de schoonmakers bij het ziekenhuis groter is bij schoonmaken in eigen beheer, zegt Mulder. “Het Groene Hart Ziekenhuis is een begrip in de regio. Mensen zijn er trots op dat ze hier mogen werken. Door die betrokkenheid is het aantrekken van personeel voor ons relatief eenvoudig. Daarnaast zijn de schoonmakers ook ambassadeurs van het ziekenhuis. Hun trots stralen ze uit, ook in hun contact met patiënten.” Een ander voordeel is volgens Mulder dat je innovaties gemakkelijker kunt implementeren. “Zo is er recent voor gekozen de schoonmakers ook alle apparatuur op de OK’s te laten reinigen. Dat is toch een grote stap, maar doordat onze schoonmakers onderdeel zijn van het ziekenhuis durfde de OK deze sneller te zetten dan bij een extern schoonmaakbedrijf.” (meer hierover in Clean Totaal nummer 2 van dit jaar)
 
Middenweg
Het Albert Schweitzer ziekenhuis met vier locaties in de Drechtsteden, kiest wat de schoonmaak betreft voor een middenweg. De patiëntgebonden ruimtes worden in eigen beheer schoongemaakt, de reiniging van niet-patiëntengebonden ruimtes is uitbesteed aan Hago. “In de oorspronkelijke situatie hadden we veel schoonmakers in eigen dienst, die we bij volledig uitbesteden allemaal zouden moeten onderbrengen binnen een externe organisatie”, vertelt Cees Peters, productgroepmanager Logistiek en Hotel. “Daar kwam bij dat onze schoonmakers contact hebben met patiënten en ik het belangrijk vind dat zij ook oog voor hen hebben. Als een patiënt om een glaasje water vraagt, moet de schoonmaker dat kunnen geven. Bij het uitbesteden van de schoonmaak wordt vaak heel scherp ingeschreven om de kosten te drukken, waardoor de winst gehaald moet worden uit het maken van veel meters per uur en er weinig ruimte is voor die extra aandacht.” Achteraf is Peters erg blij met de keuze die bijna tien jaar geleden gemaakt is. “We zijn namelijk anderhalf jaar geleden begonnen met een pilot waarbij de taken van de voedingsassistent, interieurverzorger en afdelingsassistent in één functie, de zogenaamde Assist-medewerker, gecombineerd zijn. Voor de medewerkers heeft deze gecombineerde functie goed uitgepakt, maar ook voor de patiënt is het prettig. Waar hij eerst tien verschillende gezichten aan zijn bed zag, zijn dat er nu maar twee of drie. Zonder dat we erop voorbereid waren, hebben we dus jaren geleden al een keuze gemaakt die nu goed uitpakt. Deze manier van werken wordt dit jaar over het hele ziekenhuis uitgerold.”
 
Expertise
Het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam heeft de schoonmaak volledig uitbesteed aan Gom. Voor Ineke van Zetten, afdelingsmanager Hotel & Services, zijn er meerdere beweegredenen om voor een externe partij te kiezen. “Het is goed voor de continuïteit, je hebt één aanspreekpunt en bovendien is schoonmaken geen core business van een ziekenhuis. De expertise van een schoonmaakbedrijf is vele malen groter dan onze deskundigheid op dit gebied. Door de vaste prijsafspraken weet je ook precies waar je aan toe bent.”

In 2008 is de schoonmaak in het Sint Franciscus Gasthuis opnieuw aanbesteed. Niet alleen de prijs, maar zeker ook kwaliteit en de houding van de medewerkers waren daarbij aandachtspunten, vertelt Van Zetten. “Aandacht voor patiënten is daar absoluut een onderdeel in geweest. Wij vinden het van groot belang dat de schoonmaakmedewerkers vriendelijk zijn voor de patiënt en bijvoorbeeld desgewenst uitleggen hoe ze schoonmaken.

 

Veel aandacht voor opleiding  

Ons huidige schoonmaakbedrijf besteedt veel aandacht aan het opleiden van haar medewerkers en organiseert voor hen onder meer gastvrijheidtrainingen. Verder verwachten we dat het schoonmaakbedrijf expertise in huis heeft voor het schoonmaken van bijvoorbeeld de OK en de apotheek, waar strenge eisen gelden.” Over de samenwerking met Gom is Van Zetten erg tevreden. “Ze luisteren goed naar ons, en als we ergens ontevreden over zijn, wordt daar goed op ingespeeld. In onderling overleg is bijvoorbeeld een plan opgesteld om de beleving van schoonmaak te verhogen voor zowel de patiënten als de medewerkers. Gom heeft op eigen initiatief voor onze eigen medewerkers een informatiebulletin opgesteld en ze plaatsen clean desk kaartjes op bureaus om aan te geven dat deze goed opgeruimd moeten zijn om ze schoon te kunnen maken. Maar wat niet onderschat moet worden, is de energie die je er als uitbestedende organisatie aan moet blijven besteden vanuit de regiefunctie.”

 

Rimke de Groot, redacteur Clean Totaal

 

Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl

 

 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren