• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

HRM in 2025: Toekomstscenario’s voor de SW-branche

Artikelen 2 oktober 2012

HRM in 2025: Toekomstscenario’s voor de SW-branche

 

Het lijkt nog wat ver weg, maar over 13 jaar is het 2025. De SW_branche heeft een verkenning gedaan naar de toekomst, met het jaar 2025 als vergezicht. Op een bijeenkomst op 26 september gingen Cedris en OSB in op vier mogelijke toekomstscenario’s voor de SW-branche en de relatie met de schoonmaakbranche

 
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
 
Cedris is de brancheorganisatie voor sociale werkgelegenheid en arbeidsintegratie. Samen met het bureau De Ruijter hebben zij gekeken hoe de toekomst van de sociale werkgelegenheid eruit kan zien. OSB heeft de relatie gelegd met de schoonmaakbranche. Het scenario-denken is afkomstig van Arie de Geus, voormalig hoofd van Group Planning van Shell. Uitgangspunt is dat je de toekomst niet kunt voorspellen, maar dat je wel binnen bepaalde parameters een aantal toekomstmogelijkheden kunt schetsen. Op basis daarvan kan een bedrijf strategieën ontwikkelen om aan deze uitdagingen het hoofd te bieden. In dit geval waren er vier scenario’s bewegend van een hoge overheidsbemoeienis en een open markt voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt tot het doemscenario dat het beste kan worden omschreven als ‘ieder voor zich’. Daarbij doen de overheid en de markt niets voor deze groep.

 

Vier wegen
De toekomstscenario’s zijn het resultaat van een studie uitgevoerd door De Ruijter, en bureau gespecialiseerd in denken over de toekomst aan de hand van strategieën. Renate Kenter van dit bedrijf presenteert een assenkruis waarin de vier mogelijke toekomstbeelden ondergebracht zijn. Daarna licht ze deze kort toe.
 
1) Iedereen doet mee.
Schoonmaakbedrijven krijgen quota van mensen met een arbeidshandicap binnen het bedrijf opgelegd door de overheid. De overheidsbemoeienis groot, maar de schoonmaakbedrijven bieden graag mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek.
 
2) Grijp je kans.
Klanten eisen maatschappelijke betrokkenheid. Doe je als schoonmaakbedrijf niet mee, dan verlies je werk. Dit komt bijvoorbeeld terug in “social return” bij aanbesteden. De druk op de bedrijven is dus groot. De overheid draagt financieel niet bij.
 
3) Verschuilen in verzuiling.

De bemoeienis van de overheid groot, maar schoonmaakbedrijven willen nauwelijks mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen. Ze worden daartoe echter gedwongen door grote druk van maatschappelijke en politieke organisaties. Er ontstaat een cliëntsysteem waarbij mensen uit dezelfde sociale groep elkaar aan werk helpen. Daarnaast ervaart de branche grote concurrentie in de markt van publieke overheidsbedrijven.

 

4) Survival of the fittest.
Schoonmaakbedrijven bieden nauwelijks werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Er is geen druk vanuit de overheid. Er zijn genoeg andere goedkopere arbeidskrachten uit binnen- en buitenland en er is geen geld voor de noodzakelijke extra begeleiding. Schoonmaakbedrijven krijgen concurrentie op de markt van de informele economie (zwart werk).
 
Ondernemen moet
Na de presentatie worden de aanwezigen verdeeld over vier groepen om de verschillende scenario’s te bespreken. De groepen staan onder leiding van Joram de Does en Jenny den Hertog van Cedris, Jolanda van Heinningen van De Ruiter en Evelyne Simons van OSB. Uiteindelijk leidt dit tot een aantal tips. Opvallend is dat er ondanks de grote verschillen in de scenario’s, veel overeenkomsten zijn in de geopperde aanbevelingen. Belangrijk is dat de rol van de overheid liever niet groter moet worden. Die wordt nu al als te groot ervaren. Letterlijke opmerking: “Als de overheid alles bepaalt, ben je geen ondernemer meer”. Ook is er een grote overeenstemming over de rol van de huidige sociale werkvoorzieningsbedrijven. De meeste deelnemers vinden dat die moeten worden opgeheven in huidige vorm. Over de mate waarin ze nog werkzaam moeten zijn voor de ongeveer dertig procent niet plaatsbare mensen verschillen de meningen. Men ziet wel een rol voor deze bedrijven weggelegd in de arbeidsbemiddeling en in de training van leidinggevenden van schoonmaakbedrijven in vaardigheden hoe om te gaan met mensen met een arbeidshandicap. Overigens is men zich erg bewust van het falen van schoonmaakbedrijven op dit gebied. Gepleit wordt dan ook voor de opname van een spw-module in de schoonmaakopleiding. Aan de andere kant denkt men ook aan uitbesteden hiervan, want men wil zich toch het liefst tot de corebusiness beperken. De vraag is echter of dat in de toekomst het schoonmaakvak of het werkgeverschap zal zijn.
 
Wie betaalt de kosten?
Ook is er veel aandacht voor wie al deze extra inzet van de schoonmaakbranche moet betalen. Niet alleen het in dienst nemen van mensen met een beperking kost geld, maar wat doe je bij uitval door langdurige ziekte en hoe kom je aan geld voor voldoende begeleiding? De algemene mening is dat de schoonmaakbedrijven dit wel zelf kunnen regelen, bijvoorbeeld door een coöperatieve arbeidspool op te richten en een landelijk sociaal fonds, maar dat het uiteindelijk de klanten zijn die moeten (mee)betalen. De huidige fixatie van klanten op de laagste prijs per m2 zal mede daarom in de nabije toekomst onhoudbaar blijken. Toch is men niet erg positief over de rol van klanten, letterlijk: “zodra MVO zich in extra uitgaven vertaalt, bijvoorbeeld voor de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, is de inzet van bedrijven en overheden ver te zoeken.”
 
Kritische noot
Denken over de toekomst is nuttig, je erop voorbereiden nog nuttiger. Dat is deel van het ondernemerschap. Opvallend is dan wel dat zeker een derde van het aantal ingeschreven deelnemers niet is komen opdagen. Misschien wel tekenend voor de korte termijnvisie van schoonmaakbedrijven als het om personeelsbeleid gaat. Een gebrekkige visie die de branche waarschijnlijk nog eens lelijk gaat opbreken. Op het gevaar af roepende in de woestijn te zijn, toch maar een oproep aan onze lezers om uit de huidige comfortzone te stappen en eens verder te kijken dan de komende twee jaar als het om personeelsbeleid gaat. De wereld verandert echt en als je niet proactief bent als schoonmaakbedrijf, zal overleven in de toekomst een probleem worden. Om straks voldoende schoonmakers te hebben, lijkt het onwaarschijnlijk dat het grote reservoir van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt niet moet worden aangesproken.
 
Survival of the fittest?
In eerdere artikelen schreven we al over demografische ontwikkelingen die wat het betreft personeelstekort een teken aan de wand zijn. De concurrentie uit andere branches voor met name ‘handjes’ in de schoonmaak zal ook alleen maar groter worden. Tenslotte: welk van de vier geschetste toekomstbeelden is het meest waarschijnlijk? Waarschijnlijk geen van alle. Je kunt allereerst de toekomst niet voorspellen, maar het ligt wel voor de hand dat elementen uit alle scenario’s de stand van zaken in 2025 zullen bepalen. Op de vraag welke van de vier scenario’s het meest realistisch zou zijn voor 2025, kreeg het scenario ‘Survival of the fittest’ helaas wel de meeste stemmen. Een somber toekomstbeeld waarbij we maar naar de VS hoeven te kijken om te zien hoe dat uitpakt. Daar is een kleine groep superrijken en een hele grote groep mensen die onder de armoedegrens leeft omdat ze geen toegang tot de arbeidsmarkt hebben. Wordt dit scenario werkelijkheid, dan glijdt Nederland feitelijk af van eerste- naar tweede- of derde wereld. Zo’n toekomst moet je als samenleving niet willen.
 
Meer informatie over de vier scenario’s vindt u in een film op de cedris-site: https://www.cedris.nl/web/Pages/video_vier_scenarios.as
px
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren