• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Hago Next: Nog etappes te gaan…

Artikelen 9 november 2013

Hago Next: Nog etappes te gaan…

In een recent verschenen persbericht stelt Hago Next het bewijs te leveren dat een vernieuwende aanpak loont. Dat je als schoonmaakbedrijf kunt groeien in tijden van een krimpende markt. Door middel van open communicatie en het aanleveren van real-time managementinformatie hoeft de schoonmaak niet langer meer een hoofdpijndossier te zijn voor opdrachtgevers. Deze opdrachtgevers kijken verder dan alleen de prijs en mogen de hoogst mogelijke schoonmaakkwaliteit verwachten die passend is binnen hun MVO beleid. Mede of vooral door de switch naar dagschoonmaak en het creëren van een meer aanvaardbare werkdruk. Kortom: een formule die zijn weerga niet kent, zo lijkt het. En waarbij de bomen weer tot in de hemel kunnen groeien? 

 

Door Henk Cornelisse, lid redactieteam Clean Totaal

 

Stukje voorgeschiedenis

Het concept Hago Next is als reactie op de langdurige stakingen in de schoonmaaksector wat versneld in de markt gezet. Al eerder schreven wij dat het concept bij de introductie niet volledig uitgediept was, maar de actualiteit maakte een versnelde intrede mogelijk en wenselijk. Marketing technisch gezien een hoogstandje, waarbij ook applaus vanuit de vakbeweging geoogst werd.

 

Tegelijkertijd was het een signaal naar grote zustermaatschappij Hago en alle overige schoonmaakbedrijven die volgens de traditionele manier hun werkzaamheden uitvoeren: “Wij doen wat jullie feitelijk al jaren beloven! De opdrachtgevers gegarandeerd te leveren waarvoor er betaald wordt.” Het blijft een bijzonder fenomeen dat klanten met betrekking tot de schoonmaak het onderscheidend vinden om te krijgen wat beloofd is en waarvoor zij het schoonmaakbedrijf – al jarenlang- betalen.

 

Wat cijfers

Hago Next is in januari 2011 gestart met twee opdrachtgevers, te weten Hay Group en Coca Cola. Een maand later schaarde ook MVO Nederland zich achter Hago Next. Deze klanten vertegenwoordigden niet een enorme omzetvolume, maar ze zetten Hago Next aan de basis wel op de kaart.

 

Inmiddels zijn we ruim 2,5 jaar verder en is de klantenkring uitgebreid naar in totaal 22 waaronder enkele aansprekende namen, dat moet gezegd worden. In 2011 en 2012 zijn er in totaal 11 opdrachten opgestart en in 2013 de volgende 11.

 

Ruim twee jaar na de opstart wordt er door Hago Next een omzet gerealiseerd van zo’n 6,5 miljoen euro. De omzetvolumes per opdrachtgever variëren, maar doorgerekend is er bij de opdrachtgevers sprake van een gemiddelde omzetvolume van Euro 250.000,- per opdrachtgever. Echter dit gemiddelde wordt met name opgekrikt door één forse uitschieter naar boven.

 

De omzetgroei wordt mede veroorzaakt door het feit dat er sprake is van een goed klantenbehoud. Er valt geen omzet weg. Het lijkt voor klanten ook moeilijker om afscheid te nemen van dit model. Immers, als je kiest voor een schoonmaakbedrijf dat naadloos past binnen je MVO beleid, dan is het moeilijk uit te leggen waarom je van een dergelijk schoonmaakbedrijf weer afscheid wenst te nemen. Trouwens, als je als nieuwe (innovatieve) speler op de markt, zeker in de beginjaren, geen groeicijfers kunt laten zien kun je maar beter gelijk de deur sluiten…

 

 Overstap

In de relatief korte periode dat Hago Next bestaat is er één opdrachtgever overgestapt van Hago Next naar Hago. Reden hiervoor was dat dagschoonmaak bij deze opdrachtgever niet genoeg draagvlak had bij de eindgebruikers. Hier staat tegenover dat een veelvoud aan opdrachtgevers voor de omgekeerde weg kozen, een overstap van Hago naar Hago Next.

 

Conclusie

Hoezeer we iedere ontwikkeling voor meer respect en betere arbeidsvoorwaarden voor schoonmakers toejuichen, hoezeer we iedere verbetering voor optimalisatie van het imago van de schoonmaakbranche ook omarmen, hoezeer we ieder initiatief, waaronder beslist ook Hago Next, dat bijdraagt aan verbeteringen in de branche ook ondersteunen…

 

…willen we dit model nog niet meteen zien als het bewijs dat een vernieuwende aanpak loont. Daarvoor is naar onze mening de historie van Hago Next nog te kort en valt de groei van dit nieuwe bedrijf, hoe fraai dan ook, niet als extreem te kwalificeren.

Wij kunnen ons best voorstellen dat het management van Hago Next trots is op de ontwikkelingen. Maar het gezegde luidt: ”Kampioen worden is leuk, kampioen blijven is moeilijker”, of uit eigen keuken “Met het winnen van een touretappe, heb je de Tour de France nog niet gewonnen”. We wensen Hago Next daarbij veel succes, dat zeker.

 

Lees ook: Hago Next en Hago: The good guy and the bad guy?  

 

 

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren