Als onderdeel van Vebego opereert Hago met diverse werkmaatschappijen op de Nederlandse Schoonmaakmarkt. Ieder onder een eigen naam en eigen entiteit. Dit artikel betreft de reguliere schoonmaak en gaat over het klassieke schoonmaakbedrijf Hago en het innovatieve schoonmaakbedrijf Hago Next.
In haar marketing benadrukt Hago Next het leveren van een eerlijk product tegen een eerlijke prijs, het exact doen wat er beloofd wordt met maximale transparantie. Met als overige kenmerken kort samengevat: het werken op de dag uren en diverse tevredenheidonderzoeken met garanties.
De schoonmaakbranche wordt in zijn algemeenheid echter nog regelmatig geassocieerd met het Laurel & Hardy concept: dun naar binnen dik naar buiten. Vooral de landelijke schoonmaakbedrijven blijft deze kwalificatie achtervolgen en Hago is, zoals bekend, daarbinnen een landelijk top-10 speler.
vername wel circa 80% aan medewerkers over die gewend zijn om op een klassieke wijze te werken. Het omscholen van deze doelgroep kost meer tijd dan voorzien werd. Bovendien heb je soms te maken met een categorie medewerkers die niet voor omscholing naar het nieuwe model open staat. We hebben dan weliswaar Hago als doorstroommogelijkheid voor deze medewerkers, maar ook dit doorstromen is niet 1-2-3 gerealiseerd. De cultuuromslag binnen de grote Hago organisatie vergt tijd. Dit is dan ook mede de reden dat we Hago Next als separate telg in de markt gezet hebben.”
Het heeft er de schijn van dat het kindje Hago Next naar voren is geschoven om met bepaalde innovaties te experimenteren en dat de ouder Hago in de slipstream volgt. Aansprekende en succesvolle onderdelen uit het Hago Next model worden dan ingebed binnen Hago. Marketing technisch gezien een knap staaltje vakmanschap.
Ter Horst: “Dat is teveel eer voor Hago Next. We hebben immers nog geen 5% van de omzet van Hago.”
. Uitgaande van een gemiddeld hoger uurtarief bij Hago Next van 10% impliceert dit nagenoeg geen verschil in de gemiddelde ureninzet per medewerker. Opvallend omdat er in het Hago Next model toch meer gedurende de dag uren gewerkt wordt, waarbij je zou verwachten dat dit een hogere ureninzet per medewerker tot gevolg zou hebben. Dit legt duidelijk het verschil bloot tussen het begrip dag schoonmaak dan wel schoonmaken gedurende de dag uren.
Ter Horst: “Wij kenden de inhoud van de personeelsdossiers niet. Die liggen nog bij de curator. Wel wilden we snel handelen om de medewerkers hun baan na het faillissement van Vehicle te laten behouden. Aangezien we zodoende onvoldoende inzicht hadden over de exacte arbeidsvoorwaarden kozen we er in eerste instantie voor om een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd aan te bieden. Dit corrigeren we binnenkort. Het ontslag binnen de proeftijd was inderdaad onjuist. Wij hebben dit erkend en hersteld.”
The good guys and the bad guys is een klassieker uit 1969. Een soort cowboyfilm. Alle initiatieven om definitief een eind te maken aan cowboypraktijken in Schoonmaakland zijn meer dan welkom.
Wie houdt de RUG recht in Schoonmaakland? Wie is er werkelijk bereid de prijs te betalen voor luid verkondigde principes? De praktijk zal het wederom leren. Hago en Hago Next doen in ieder geval een aantoonbare poging.
Good guys? Let’s hope! To be continued…
Henk Cornelisse (info@facility-specialists.nl) is directeur van Facility Specialists en lid van het redactieteam van Clean Totaal.