• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Hago: Binnen enkele dagen nieuwe schoonmaak cao!

Artikelen 23 mei 2014

Hago: Binnen enkele dagen nieuwe schoonmaak cao!

Er is een doorbraak in de gesprekken over een schoonmaak-cao, zegt Ron Meyer van FNV Bondgenoten voor de microfoon van Business News Radio (BNR). De  indruk wordt gewekt dat de bond direct met Hago gaat praten  en daarmee OSB passeert.

 

Door de redactie

 

Deze (vermeende) doorbraak komt voort uit een toespraak van Hago directeur Ruud Danklof. Hij sprak donderdag stakende FNV schoonmakers toe en zou gezegd hebben voor dinsdag een akkoord te verwachten, omdat het gat tussen de verschillende partijen 'te overbruggen' is.

 

“Dat is hele andere taal dan de taal die we van OSB hebben gehoord.”, zegt Meyer tegen BNR. “Van OSB lag er een eindbod en dat blokkeerde eigenlijk iedere vorm van het vinden van een oplossing. Daar gaat Hago omheen. Dat is een signaal dat ons als muziek in de oren klinkt, dus we gaan in op het initiatief van Hago om los van de OSB te onderhandelen.”

 

FNV roept andere schoonmaakbedrijven op zich aan te sluiten bij dit initiatief. “Ik kan me niet voorstellen dat andere bedrijven dat niet willen. Leg maar eens uit aan Amsterdam Centraal Station dat het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland wel een oplossing wil vinden en dat jij dat niet wil.”

 

Voorbarig?

Ons (Clean Totaal) klinkt één en ander nogal voorbarig. Dreigt er met een dergelijk initiatief een scheuring binnen OSB?  Bijvoorbeeld ISS weigerde eerder al een dergelijke afspraak met FNV te maken. Reden om Hago nader aan de tand voelden.

 

Nanneke Zelle (directeur marketing):  “Wij willen een branche brede cao, omdat we niet willen concurreren op arbeidsvoorwaarden. Wel stellen we dat we nu op zeer korte termijn tot een cao akkoord moeten komen. Dat betekent stoppen met de impasse van een eindbod over en weer en nu terug aan tafel. Het conflict heeft lang genoeg geduurd. Daar moet nu vlug een oplossing voor komen. Daarvoor moeten de bonden wat bewegen, maar wij als werkgevers ook. Partijen liggen al heel dichtbij elkaar, en er is niet veel meer voor nodig om het rond te krijgen. Wij hebben in het verleden met alle werkgevers vaak genoeg goede afspraken met de bonden kunnen maken, dat moet ook nu kunnen lukken.

 

Zelle vervolgt: “Wij gaan alle energie in dit proces steken (en desgevraagd: Wij vinden dat we er voor dinsdag uit zouden moeten zijn). Als dat niet lukt, zullen we alternatieven moeten overwegen, omdat we deze situatie geen weken meer willen laten voortduren. Dat verdienen onze mensen niet, en onze opdrachtgevers en klanten ook niet. Daarin moeten we met elkaar nu allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Overigens zijn wij niet zelf aan het onderhandelen met de FNV, die weergave is niet juist. We willen onderhandelen onder de vleugels van de OSB. De branche is niet gebaat bij een scheuring van de OSB.”

 

Deja vu

Bij het lezen en horen van dit alles krijgen we een sterk deja vu gevoel en denken terug aan de manifestatie van FNV bij Hago in februari 2012. Ook daar sprak Hago directeur Ruud Danklof woorden van soortgelijke strekking.  Dit leidde destijds overigens niet tot afspraken op bedrijfsniveau.

Overigens hebben zowel CNV als FNV  al eerder duidelijk een voorkeur uit gesproken voor een branche brede cao.

 

OSB

Vanzelfsprekend spraken we ook met Rob Bongenaar ( directeur OSB) : “Primair geldt dat we een prima bod hebben neergelegd, laat hierover geen misverstand bestaan. Verder is er geen sprake van een scheuring binnen OSB. De gelederen zijn gesloten en we staan schouder aan schouder. We laten ons niet uit elkaar drijven.  Op diverse  plekken wordt er achter de schermen druk overleg gevoerd. Uiteindelijk willen wij als OSB ook graag een branche brede cao. Maar wel een die recht doet aan de mogelijkheden.”

 

Verschillen klein, emoties groter

De verschillen zijn relatief nog klein, zoveel is duidelijk.  De emotionele verschillen zijn groter.  Fasering van het afschaffen van wachtdagen lijkt voor alle betrokken partijen bespreekbaar. Al eerder lieten de bonden weten dat financiële consequenties hiervan gecompenseerd kunnen worden. Dit biedt ruimte aangaande het percentage loonstijging.

 

De koppeling afschaffen wachtdagen in ruil voor verlaging uitkeringspercentage bij ziekte is het voornaamste pijnpunt.  Ook hiervoor zijn naar de mening van Clean Totaal echter alternatieven voor te bedenken. Eerder als schreven wij dat ego’s niet tellen in dit conflict.

 

Het gevaar ligt op de loer dat opdrachtgevers de hele situatie meer dan zat (beginnen te) worden en met claims richting de schoonmaakbedrijven gaan dreigen.  Onder een dergelijke dreiging komen de schoonmaakbedrijven in een lastig pakket. Onder een dergelijke dreiging tot alternatieve overwegingen te komen is denkbaar, maar niet gewenst!

 

De redactie

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren