• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Groep Code ondertekenaars blijft groeien

Artikelen Code Schoonmaak 25 maart 2013

Groep Code ondertekenaars blijft groeien

Op woensdag 20 maart ondertekenden 22 organisaties de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwasserbranche op een regionale ondertekeningbijeenkomst bij GeoFort in Herwijnen. Onder hen vervoerder Connexxion en een flink aantal MKB schoonmaakbedrijven.

Ook intermediair Masterkey Plus tekende, het bedrijf dat samen met FNV en CNV al in januari 2010 op de proppen kwam met een convenant dat moest leiden tot socialer aanbesteden in Schoonmaakland. Ook toen was er al voldoende reuring over dit onderwerp.        

 

Door de redactie            

 
Voor alle volledigheid de namen van de ondertekenaars: 
A3 bedrijfsdiensten, Accurate Cleaning Partners, AaRiverside, Albeda College, Alclean BV, Boran Facilitaire Diensten BV, Connexxion, E. Pieters Schoonmaakbedrijf B.V., Geofort, Glazenwasserij Rinie, Graffiti-ex, Handy-Clean schoonmaak & bedrijfsdiensten, Huub van Helden Schoonmaakdiensten BV, Instituut Fysieke Veiligheid, Kamphuis Schoonmaak- & Bedrijfsdiensten, Masterkey-Plus, Oost Flevoland Woondiensten, P4S Bedrijfsdiensten, Saadhoff schoonmaakorganisatie, Schoonmaakbedrijf Wilms, Variant Schoonmaak Service BV, Westrom-Risse Facilitair.
 
Een korte bloemlezing van reacties van ondertekenaars:
 
Opdrachtgevers:  
  • “Wij lazen hierover in de vakbladen en wilden op basis hiervan onze betrokkenheid bij de schoonmaak verhogen. Zorg voor de medewerkers en transparantie zijn de belangrijkste issues.” 
  • “We deden qua bus schoonmaak zaken met een bedrijf welke de Code niet ondertekend had. De gevolgen van deze samenwerking zijn bekend. Nu hebben we dit beter geregeld. De prijs blijft voor ons, uit concurrentie overwegingen in ons segment, desalniettemin een zeer belangrijk criterium. Bovendien kunnen wij niet controleren of een schoonmaakbedrijf de CAO naleeft.” 
  • “Wij willen te boek staan als goed opdrachtgever en zijn door onze intermediair op de Code attent gemaakt. Het heeft geleid tot een duurzame opdracht op basis van partnerschap.”
MKB Schoonmaakbedrijven:
  • “Wij tekenen de Code omdat dit aansluit bij de bedrijfsvoering zoals wij dit al jaren voeren.”
  •  “Feitelijk wil ik niet tekenen. Waarom formaliseren wat al jaren gebruikelijk is binnen mijn bedrijf? Ik moet echter wel anders krijg ik het Keurmerk niet.”
  •  “Wij willen niet gezien worden als schoonmaakbedrijf De Wringer uit het OSB spotje.”
  •  “Ik wil onze medewerkers niet overvragen en het ziekteverzuim terug dringen.”
Intermediair:
  • “Eigenlijk teken ik op een te laat moment. Ik realiseer mij dit ik dit eerder had moeten doen. De criteria inzake de verhouding kwaliteit/prijs hanteren wij nu op basis van 65%/35%.”
Lastig verhaal
De aanwezige Peter Specker (Category Manager overheid) stond nog even stil bij het voornemen in het regeerakkoord tot inbesteden van onder andere de schoonmaak: “De politiek hecht sterke waarde aan de belangen van de mens achter het product. Zij zijn sommige handelswijzen spuugzat en willen de processen in eigen beheer nemen. Dit wordt nog een lastig verhaal”, aldus Specker.
 
Aanspreken op schending van de Code

Naar aanleiding van een dialoog over de gunningscriteria als Emvi en laagste prijs, stelt een aantal schoonmaakbedrijven vast dat gunning op laagste prijs nog steeds voorkomt. Er gingen stemmen op om de organisatie die gunnen op laagste prijs strikt aan te spreken en aan te pakken. “Dat doen we ook”, aldus commissievoorzitter Blokland. “Ongeacht of het nu ondertekenaars zijn of niet. We gaan een gesprek met ze aan en als dat niet het gewenste resultaat oplevert, gaan we de vervolgstappen bekijken.” Blokland deed een oproep om best en bad practices bij de Commissie kenbaar te maken.

 

De ondertekensessie verliep ietwat rommelig. Een verbeterpunt!

Het totaal aantal ondertekenaars bedraagt nu meer dan 700 waarvan meer dan 550 schoonmaakbedrijven. Hierbij dient in ogenschouw genomen te worden dat OSB bij aanvang van de Code eenmalig voor al haar leden getekend heeft.   

 

Op de foto: De heer Mario Wijnen van Variant Schoonmaak Service ondertent de Code.

 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren