Het CAO overleg is eergisteren (4 april) geklapt. Partijen konden jammerlijk genoeg niet tot overeenstemming komen. Breekpunt is de kwestie van het (gedeeltelijk) doorbetalen van de wachtdagen bij ziekte. Over een pilot en daaraan gekoppeld onderzoek naar een andere vorm van verzuimbeleid zijn OSB, FNV en CNV het namelijk in grote lijnen eens. Het probleem spitst zich nu toe op de fasering waarbinnen dit alles geregeld zou moeten zijn. Het is werkelijk onthutsend dat op basis van dit flinterdunne verschil van inzicht de champagne kurken niet konden knallen en de bitter lemon met bitterballen niet geserveerd konden worden. Onze eeuwige optimist Henk Cornelisse ging te rade bij de voornaamste spelers uit dit Koningsdrama. Verbaas u over de feiten! Henk’s grootmoeder zaliger zou zeggen: “Geef ze allemaal een schop onder de kont.”
Kees Blokland, voorzitter Code Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag, had samen met gerenommeerde opdrachtgevers Nederlandse Spoorwegen, Luchthaven Schiphol en Erasmus Universiteit schriftelijk aan OSB het voorstel gedaan om, binnen de marges van de loonruimte, een pilot te organiseren. Een pilot die behelst dat de wachtdagen (deels) voor rekening van deze opdrachtgevers zouden komen. Gedurende de CAO periode 2012/2013 konden dan de effecten op het ziekteverzuim door het (deels) afschaffen van wachtdagen concreet in kaart gebracht worden. Een prima plan lijkt ons!
Het lijkt mij dat het wel zo correct geweest zou zijn geweest van OSB om de betrokkenheid van dergelijke belangrijke marktpartijen nadrukkelijk te omarmen in plaats van hen niet te willen horen. Deze opdrachtgevers staan trouwens niet alleen. Al in een eerder stadium hebben Telegraaf Media Groep en UWV te kennen gegeven meer te willen betalen voor het doorbetalen van wachtdagen. En hel lijkt ons meer dan aannemelijk dat er meer sympathisanten zijn aan opdrachtgeverszijde. In ieder geval stellen opdrachtgevers zich actief op in het zoeken naar een oplossing!
Rob Bongenaar (OSB): “De pilot en de uitbreiding hiervan betreft in het oorspronkelijke voorstel voornamelijk objecten waar ook gestaakt wordt. De medewerkers op deze objecten hebben dan een onevenredig belang om zich vooral niet ziek te melden. Immers zo kunnen zij de weg plaveiden voor anderen. Bovendien eist FNV garanties van ons dat in ieder geval het afschaffen van de wachtdagen voor haar leden ook na 2014 gehandhaafd blijft. Aan een dergelijke bevoorrechting zullen wij nooit of te nimmer onze medewerking verlenen. Wij wachten eerst de resultaten van het onderzoek naar een andere vorm van verzuimbeleid af en wij zijn bereid aan de uitkomsten hiervan consequenties te verbinden voor de cao 2014. Als Hans Simons (voorzitter) en ik afspraken maken dan komen we dit na. Wellicht is dit in het verleden wel eens mis gegaan, maar onder onze leiding gebeurt dit niet. Het inbedden wachtdagen ook in gefaseerde vorm binnen de CAO 2012/0213 stuit op verzet van onze achterban.”
medewerkers etc. kan ik vooraf geen garantie geven, maar dit lijkt mij wel oplosbaar. Individuele afspraken maken afzonderlijk met duizenden bedrijven lijkt mij een lastig verhaal worden. Ik ben het met je eens dat de verschillen overbrugbaar zijn, dit hebben wij ook in ons persbericht geschreven.”
Op moment is er geen CAO. OSB zal haar leden oproepen de CAO 2010/2011 te blijven eerbiedigen. Kwaadwillenden kunnen binnen bepaalde wettelijke kaders andere arbeidsvoorwaarden hanteren. Zeker niet in het voordeel van de werknemers is mijn vrees. De RAS premie is voor dit jaar betaald, dit heeft vooralsnog even geen consequenties.
Wat doen partijen NS, Schiphol en Erasmus nu zij niet eens in de gelegenheid gesteld zijn hun pilot te mogen toelichten? Is de branche gebaat bij allerlei afzonderlijke afspraken? Hierop zeg ik: neen. OSB zal haar leden raadplegen, maar dit duurt om het georganiseerd te krijgen enkele weken. Kostbare tijd gaat verloren.
Leefde mijn grootmoeder nog maar…
Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van het redactieteam van Clean Totaal.