• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Gebroeders van Dijk over hun Exclusiva

Artikelen Microvezel Reinigingsmiddelen 10 oktober 2009

Gebroeders van Dijk over hun Exclusiva
De branche staat onder druk en in de komende tijd zullen veel bedrijven waakzaam moeten zijn. Dat zal ook gelden voor de sector in de schoonmaakbranche. Exclusiva groeit echter tegen de klippen op. Volgens de broers Simon en Jaap van Dijk die het bedrijf al veertig jaar runnen, heeft overleven alles te maken met jezelf voortdurend waarmaken.
 
Exclusiva ontstond in augustus 1969, toen Jaap van Dijk een groothandel startte in automaterialen en auto onderhoudsmiddelen. In 1971 trad zijn broer Simon van Dijk toe. In 1973 brak een oliecrises uit toen de Arabische Staten Westerse landen die Israël steunden in de Jom Kipoer oorlog boycotten.De olieproductie daalde, de prijs steeg explosief, waardoor vooral de automotivebranche sterk werd getroffen. Jaap: “Wij realiseerden ons toen dat we ons niet moesten beperken tot één branche en hebben onze activiteiten over meerdere branches verdeeld. De huidige crisis bewijst de juistheid van deze keuze. Ook nu weer krijgt de automobielbranche gevoelige klappen, maar wij merken daar weinig van.” Simon vult aan: “Het huidige omzetaandeel van automotive is nog maar zo’n tien tot vijftien procent, niet omdat dit aandeel fors gedaald is, maar omdat het vrijwel gelijk is gebleven, terwijl de omzet uit andere werkvelden fors is gestegen. Overigens is het wel zo dat garagebedrijven tegenwoordig minder afnemen omdat ze het totaalonderhoud zoals het poetsen uitbesteden.”
 
Wat is nog exclusief?
Exclusiva heeft een breed aanbod. Het is uitgebreid met producten voor de horeca en de industrie, schoonmaakbranche, instellingen, voedingsmiddelenindustrie en de professionele wasserijsector. Daarvoor zijn accountmanagers aangesteld die deze sectoren onder hun beheer hebben. Jaap: “De wasserijbranche is een nieuwe loot aan de stam. We hebben het niet alleen over industriële textielwasserijen. We moderniseren bijvoorbeeld ook wasserettes op campings. Daar installeren we apparatuur die automatisch het benodigde wasmiddel doseert. Op die manier wordt efficiënter met het product – in dit geval Ariel – omgesprongen, wat natuurlijk ook milieutechnisch interessant is. Tweeëntwintig vertegenwoordigers waaronder vijf accountmanagers zijn dagelijks op weg in het land. Niet alleen om te verkopen, maar ook om de problemen van klanten op te lossen; volgens Simon een belangrijke kracht van het bedrijf. “De branche is behoorlijk aan het veranderen. Exclusieve groothandelaren met specifieke import & export hebben een ander karakter gekregen. Wij zijn meer totaalleverancier geworden in schoonmaakproducten en reinigingsmiddelen, materialen en machines.”Jaap vervolgt: “Exclusiviteit is een loos begrip geworden. Is de exclusiviteit alleen nog een kleur van een machine? Daarmee kun je jezelf niet meer onderscheiden.“ Overigens betekent dit niet dat we helemaal geen exclusieve zaken meer hebben. Jaarlijks struinen we wereldwijd beurzen af om nieuwe, gepatenteerde producten te vinden en die exclusief in onze collectie op te nemen. De export is niet in verhouding met de verkoop op nationaal niveau, het verschil tussen de importeur en de distributeur is grotendeels weggevallen. Er is een andere marktbenadering.”
 
Geen dozenschuiver
“Ons sterke punt is niet alleen de breedte van ons assortiment,” stelt Jaap. “Een breed assortiment kan ook betekenen dat je het voortbestaan vooral dankt aan ‘dozen schuiven’. Je levert het product weliswaar goedkoop, maar hebt geen toegevoegde waarde als leverancier. Juist dat laatste is waar de klant om vraagt. Je merkt steeds vaker dat klanten eigenlijk geen zin hebben om met leveranciers te praten. Dat komt omdat de meeste verkoopgesprekken tegenwoordig alleen maar gaan om de prijs. Natuurlijk kunnen wij ook voor een goede prijs leveren, maar onze kracht zit niet alleen daarin. Die zit hem naast de breedte van ons assortiment ook in de fijnmazige eigen distributie waardoor we op het juiste moment op de juiste plaats kunnen leveren; indien gewenst zelfs tot in de werkkast. Zo nemen wij de zorg voor de interne distributie bij de klant uit handen. Een volgend sterk punt is vraaggericht werken. Vaak komen klanten bij ons terecht omdat ze een schoonmaakprobleem hebben waar ze niet uitkomen. We luisteren dan naar het probleem, analyseren het en geven aan hoe dit probleem kan worden verholpen. Daarbij staat voor ons niet de meest winstgevende oplossing primair op de voorgrond. Sommige dingen zijn bijvoorbeeld goed op te lossen met eenvoudige middelen en dat adviseren wij dan ook. Het feit dat we al zo lang in het vak zitten is bijna een garantie dat we altijd een oplossing voor een schoonmaakprobleem hebben.”
 
Inruilmachines
Een ander voorbeeld van vraaggericht werken is het aanbieden van occasions en reparatie. Simon: “We hebben vaak inruilmachines. Die lopen we technisch helemaal na. Soms maken we van een aantal machines weer één goede die nog jarenlang meekan. Daarvoor hebben we onze eigen technische dienst die ook reparaties uitvoert. In economisch lastige tijden is het aanbod van deskundige reparatie van machines en de tweedehandsmarkt een interessant alternatief voor onze klanten. Er is minder geld voor investeringen, zodat machines langer in bedrijf worden gehouden of ter overbrugging een gebruikte machine wordt gekocht.” Jaap vult aan: “Denk ook eens aan startende ondernemers. Die kunnen voor weinig geld een goede gebruikte machine kopen, In de toekomst kunnen zij altijd een nieuwe aankoop bij ons doen. Dat gebeurt meestal ook en zo is er voor beide partijen winst en ontstaat vaak een langdurige relatie.”
Concentratie op lijnen is nog een laatste sterk punt van Exclusiva. Jaap: “Je moet niet zwalken. We kiezen bij voorkeur voor een aantal merken als Hefter, CoP, CTM, MP Machines en Tana met ecolabel. Daarnaast kopen we in het groot materialen onder private-label in, zoals microvezelsconcepten en hygiënepapier. Deze lijnen promoten we. Alle andere middelen en materialen hebben we op voorraad omdat klanten daarom vragen. Ook machines kopen wij in het groot in. Wij bieden veel keus met een uitgebreid assortiment en dan is er wel eens een machine bij, waarvan de verkoop stagneert. Ten slotte vat Simon de visie van het bedrijf en daarmee de meerwaarde van Exclusiva samen: “Wij zijn een no-nonsense bedrijf en luisteren oplossingsgericht naar klanten. We zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.”
 
Nieuwbouw en verhuizing

De Amsterdamse vestiging beslaat 10.000 m2. Inmiddels barst men daar echter uit de voegen. Omdat het huidige industriegebied binnen afzienbare tijd een herstructurering zal ondergaan, denkt Exclusiva na over een nieuwe en grotere vestiging. Er wordt ook concreet al uitgebreid. In Zwolle zal in 2010 een nevenvestiging ontstaan. Die is nodig door de overname van Beniers dat in Dedemsvaart gevestigd is. Exclusiva koos voor nieuwbouw in Zwolle om de klanten in noord Nederland beter te kunnen bedienen. Het nieuwe pand ligt op een perceel van 2500 m2. De distributie blijft in Amsterdam.

 

www.exclusiva.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

De Kunst van Kunststof wassen
13 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren