• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

FutureFM: "Schoonmaak wordt minder belangrijk in toekomst"

Artikelen 24 maart 2017

FutureFM Yuri van Geest Gom schoonhouden

Tijdens FutureFM, georganiseerd door Gom Schoonhouden in de Stadsschouwburg te Utrecht, kregen meer dan 150 aanwezigen een blik naar de toekomst in hun schoot geworpen. Volgens futuristen Yuri van Geest en Richard van Hooijdonk zullen de technologische ontwikkelingen voor grote veranderingen in het facilitair werkveld en schoonmaak zorgen.
De middag werd geopend door Maarten Bouwhuis, bekend van o.a. BNR Nieuwsradio. Bevlogen zoals hij is, wist Bouwhuis de vaart tussen de verschillende sprekers er in te houden en hij introduceerde Buzzmaster. Een Wi-Fi systeem waarmee lezingen interactief worden gemaakt. Aanwezigen konden middels een selfie inloggen en vragen stellen aan de sprekers én vragen van sprekers beantwoorden. Zo bleek onder andere dat 72% van de aanwezigen verwachtte dat we nooit een tijdperk zonder schoonmaakmedewerkers zullen betreden.
“Meer tijd voor innovaties zou best mogen”
Directeur van gom Schoonhouden Albert van der Meulen beet het spits af na de introductie. Volgens Van der Meulen zijn oplettendheid en nieuwsgierigheid naar trends en ontwikkelingen cruciaal om in de toekomst succesvol te zijn. “Veelal wordt onze agenda geregeerd door de dag van vandaag. Daardoor kijken we te weinig naar de toekomst. Tijd voor innovaties vrijmaken, dat zou best eens mogen. Bedrijven moeten continu alert zijn op veranderingen.”
Singulariteit
Volgens futurist Yuri van Geest zorgt singulariteit voor veranderingen die wij als mensheid nog niet eerder hebben gezien. “Singulariteit is het combineren van de nieuwste technologieën en innovaties. Neurotechnologie, sensoren, drones, robots, nanocoatings, blockchains, AI, oftewel kunstmatige intelligentie. We hebben in ons bestaan nog nooit zoveel innovaties bij elkaar gezien. Als je innovaties combineert, dan kom je tot waanzinnige nieuwe vindingen.”
Volgens Van Geest kunnen we in de toekomst met veel minder werknemers af. “Er komen meer sensoren, meer algoritmes, die worden allemaal aan het internet gehangen en dat is soms beangstigend.” Van Geest laat een video zien waar hij in een zelfrijdende Audi RS7 over het circuit jaagt. “De eerste ronde is doodeng. Je hebt geen controle en de auto remt op het allerlaatste moment en ik doe niets. Het was het eerste moment in mijn leven dat ik mij ‘outdated’ voelde. De auto reed tot in perfectie over het circuit. Als mens deed ik er niet meer toe. Maar geloof mij, na drie rondes wil je niets anders meer. En zo is het met de meeste technologie.”

Inspirerende start van Yuri van Geest tijdens Gom event. @gomschoonhouden pic.twitter.com/7UqKafA0HY

— Marco Konter (@MarcoKonter) March 23, 2017

Mensen zijn flexibeler
De mens zal niet verdwijnen. Van Geest: “Mensen zijn flexibeler. Hebben common sense, boerenverstand. Waar zijn mensen goed in? ‘Mens-zijn’. Oftewel empathie, beleving en creativiteit wordt steeds belangrijker. Repetitief werk zal door robots worden overgenomen en dat is niet erg. Er komen banen in empathie, cultuur, kritisch nadenken en creativiteit voor terug. Om mensen mee te laten komen, moeten we ze flexibel naar de wereld leren kijken. Wat dat betreft waren de recente bezuinigingen op kunst en cultuur oliedom.”
80% van banen beïnvloedt door technologie
Van Geest ziet veel kansen in de implementatie van nanotechnologie: “Nanocoatings bestaan al jaren en kunnen alles afweren. Binnenkort gaat Schiphol er ook op over. Schoonmaak wordt dan minder belangrijk, met nanocoatings gaan materialen zichzelf reinigen.”
“80%, en dit is echt waar, 80% van alle banen gaan in de nabije toekomst beïnvloedt worden door technologie. Denk aan banen in de bouw, retail, logistiek, maar ook schoonmaak. Er zullen ook mensen uitvallen, mensen die geen deel meer kunnen uitmaken van onze maatschappij op het gebied van werk.” Op een vraag vanuit de zaal reageert Van Geest als volgt: “We zullen een basisinkomen moeten invoeren voor mensen die uitvallen, dat is onze zorgplicht. Daarnaast zullen we moeten investeren in trainingen en we moeten het eerlijke verhaal vertellen. Ja, technologie neemt banen over, maar er komen ook nieuwe banen voor terug.”
Hanzehogeschool wil feedback
Na Van Geest was het de beurt aan Janine Brons, klantmanager van de Hanzehogeschool te Groningen. Brons ging in gesprek met spreekstalmeester Bouwhuis: “De 17 ‘schools’ van de Hanzehogeschool zijn mijn klanten. Elke school heeft een andere schoonmaakstandaard. Bij de creatieve opleidingen hoef je echt niet binnen te lopen als er nog wordt gewerkt. In het conservatorium liggen in bepaalde ruimtes soms doeken op vreemde plekken. Als schoonmaker blijf je daar van af, want dat beïnvloedt de akoestiek.” De grootste verandering die Brons op korte termijn door wil voeren is real-time feedback. Brons besluit: “Dan weet ik altijd wat mijn klanten willen. Zo kunnen we nog beter op de verschillende wensen inspelen.”
Als persoon verbonden met het internet
Richard van Hooijdonk, futurist net als Van Geest, heeft een chip in zijn arm laten implementeren. Zo is hij als persoon met het internet verbonden. Van Hooijdonk roept bedrijven op om ‘jonge gasten’ aan te nemen: “Jongeren snappen de ontwikkeling, jongeren zien technologie als water.” Bedrijven creëren volgens de futurist meerwaarde door jongeren te koppelen aan ouder werknemers met ervaring en een netwerk, het zogenoemde “reversed monitoring”.
Experimenteer met de toekomst
“Plaats teams van jongeren aan de rand van de organisatie en laat hen je organisatie kapot concurreren. Zo kun je als bedrijf je eigen processen aanvallen in plaats van start-ups, die dat vaak vanuit het niets doen, en je ineens zonder werk zit”, aldus Van Hooijdonk.
Directeur van Gom, Albert van der Meulen besluit FutureFM: “Heb een open mind en blijf meedoen. Durf fouten te maken, het is denken-doen, denken-doen om innovatie te bewerkstelligen.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren