• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Frag Holland: Kennis hebben geeft rust

Artikelen 22 januari 2013

Schoonmaakgroothandel Frag Holland ontstond ruim een kwart eeuw geleden toen Frans Schwartzmans bij wijlen Frans Bogaerts -de oprichter van Ecover- vertelde dat hij een schoonmaakgroothandel wilde beginnen. Een naam had hij niet, maar die kwam van een flesje reinigingsmiddel van Bogaerts uit diens pre-ecovertijd: Frag. Sindsdien is het bedrijf door hard werken en een aantal overname’s groot geworden. Clean Totaal spreekt erover met Frans en commercieel manager Sheraad Doekhie.

 
Door Leon van den Berg, lid redactieteam  
 
“Wij zijn een echt no-nonsense bedrijf met hart voor de klant en elkaar”, aldus Schwartzmans. “Ik ben ooit alleen begonnen, maar door veel inzet en ook kennis van zaken is het bedrijf al snel gegroeid. Inmiddels werken hier 45 mensen. De ondertitel van ons bedrijf is ‘alles voor de schoonmaak’. Daarmee is niets teveel gezegd. We leveren ook letterlijk alles daarvoor van papierwaren tot diverse reinigingsmachines en omdat we in diverse prijsklassen werken is het hele assortiment ook bereikbaar voor alle klanten.”
 
“We leveren A-merken zoals Tana Professional, Dr Schnell, Nilfisk, Greenspeed, Vileda, Hagleitner en Satino. Daarnaast bieden we een ruime keuze producten aan binnen ons huismerk FH zoals De FH chemie lijn zowel traditioneel als in de ECO variant en onze eigen machines die merendeels afkomstig zijn van fabrikant Fiorentini.”
 
Kennis, kennis en kennis
“We zijn vooral sterk vertegenwoordigd in een aantal marktsegmenten”, vertelt Doekhie. “We leveren vooral aan zorginstellingen, de thuiszorg en de professionele schoonmaak. Voor het merendeel zijn we toeleverancier van schoonmaakbedrijven die in die sectoren actief zijn, maar in een vijfde van de gevallen leveren we ook direct aan eindgebruikers. Er zijn immers ook organisaties die de schoonmaak hebben inbesteed.”
 
“Onze klanten kiezen eigenlijk om twee redenen voor Frag Holland. Allereerst hebben we heel veel kennis in huis. Je kunt als groothandel dozen schuiven of een echte toegevoegde waarde hebben. Dat laatste kost meer moeite en levert op korte termijn misschien minder op, maar op de lange termijn pluk je er als bedrijf de vruchten van. Onze toegevoegde waarde ligt op kennis, Daar selecteren we ook onze leveranciers weer op. Wij willen dat zij ons blijven voeden met nieuwe inzichten en met goede achtergrondinformatie bij hun producten”.
 
Schwartzmans: “Heel veel schoonmaakbedrijven hebben wel bekwaam uitvoerend personeel, maar de echte kennis is wegbezuinigd. Er is een groot tekort aan vakinhoudelijk onderlegd middenkader. In dat gat springen wij, want wij zijn wel heel bewust bezig met het vergaren en uitdragen van kennis. Daarom worden wij vaak gevraagd om praktijkproblemen op te lossen. Kennis geeft ons een voorsprong en rust.“
 
Eigen TD
Doekhie vervolgt: “Ons tweede sterke punt is dat we een eigen technische dienst hebben. Wij verkopen niet alleen de machines, maar bieden ook reparatie en onderhoudscontracten aan. Alles bij elkaar voor zo’n 5000 machines. We vinden dat een erg belangrijk onderdeel van ons werk, want wat heb je aan een machine als die het even niet doet. Dat kost het schoonmaakbedrijf onnodig geld. Je moet dus zo kort mogelijk stilstandsverlies hebben. Onze technische dienst heeft twee mensen die de coördinatie doen, twee technici in huis en zes mensen die voortdurend onderweg zijn.”
 
“De meeste reparaties doen we op locatie. Wat we niet direct kunnen repareren, wordt naar ons toe getransporteerd en onze afnemer krijgt dan meteen een bruikleenmachine. Als je ziet dat bijna een kwart van onze medewerkers in de service werkt, zie je meteen hoeveel waarde we aan deze service hechten.” Schwartzmans: “We doen het goed en daarom zijn we in het verleden wel benaderd door grote schoonmaakbedrijven die de technische invulling bij ons wilden onderbrengen. Dat hebben we toch maar niet gedaan, want dat past niet in onze bedrijfsvisie.”
 
“Als je voor derden gaat werken raak je de onafhankelijkheid en ook de grip op je eigen bedrijfsvoering gemakkelijk kwijt. Je komt dan snel in een spiraal van afhankelijkheid terecht waarin anderen jouw bedrijfsbeleid bepalen. Daar voelen we niet voor.” Zouden ze wel iets voelen voor een prestatiecontract? Schwartzmans: ”In het verleden heeft Taski dat wel eens geprobeerd. Zij zorgden voor een leaseconstructie waarbij bijvoorbeeld de stofzuiger onderdeel was van een compleet schoonmaakconcept. Dat is mislukt. Voor zo’n machine zijn de investeringen zo laag dat ze meestal al bij aanschaf direct worden afgeschreven.”
 
“Wat je wel ziet is dat voor de duurdere machines de restwaarde wordt gebruikt voor inruil na een vaste periode van inzet. Vaak kunnen zulke machines nog jaren mee. Er is daarvoor een goede tweedehandsmarkt waarin we ook actief zijn. We doen maar heel weinig op het gebied van huren. Daar zit volgens ons ook geen groeicapaciteit.”
 
Overname Van Ginkel
“De groei van het bedrijf is belangrijk. Frag Holland streeft naar continuïteit en werkt daar actief aan. “Onze groei kreeg in oktober 2010 een grote spurt toen we het collega-bedrijf Van Ginkel overnamen”, vervolgt Schwartzmans. “Dit was een groothandel die voor veel klanten werkte in sectoren waarin wij nog niet goed vertegenwoordigd waren zoals scholen, buurthuizen en cafébedrijven. Bovendien was dit bedrijf service-center voor Nilfisk-appartuur sinds Nilfisk in hun nieuwe marktconcept met dealers ging werken.”
 
“Voor ons was het een goede kans om ons werkveld uit te breiden en een nieuw gerenommeerd merk te vertegenwoordigen. De eigenaar en naamgever van het bedrijf kwam volgens afspraak bij ons in dienst en die hebben we alle ruimte gegeven om zijn portefeuille verder te ontwikkelen. Helaas is achteraf gebleken dat we teveel ruimte hebben gegeven en er zaken gebeurden die niet binnen onze bedrijfscultuur pasten. Zo werd klanten voorgespiegeld dat er sprake zou zijn van een fusie en werden afspraken niet altijd nagekomen.”
 
“Inmiddels heeft dit er toe geleid dat we afscheid hebben genomen van de heer Van Ginkel. Persoonlijk betreur ik de gang van zaken om twee redenen. Allereerst is er onduidelijkheid ontstaan op de markt. Daarvan hebben we tot op heden last omdat voor een aantal ex-Van Ginkel klanten nog niet duidelijk is dat dit bedrijf niet meer bestaat. Daarnaast is het voor mij persoonlijk ook een tegenslag. Ik wilde eigenlijk een stapje terug gaan doen, maar nu is dat nog niet mogelijk. Op zich niet zo erg, maar na veertig jaar dag en nacht actief zijn in het vak wil je toch wat meer vrijheid.”
 
Slim naar de markt kijken
Hoe ziet Schwartzmans de toekomst van zijn bedrijf. “Zoals iedereen merken we de invloed van de economie. Het is overduidelijk dat de schoonmaak aan de vooravond van een grote verandering staat. Je ziet de kantorenmarkt, vanouds een belangrijk werkveld van de schoonmaak, inzakken. Steeds meer panden staan leeg omdat er geen huurders meer zijn. Dat gaat niet meer echt verbeteren, want het nieuwe werken zal ervoor zorgen dat het aantal benodigde vierkante meters afneemt.”
 
“Dat betekent dus voor schoonmaakbedrijven minder omzet en dus ook minder afname van materialen. Dat merken wij natuurlijk ook. Als een deel van de markt inzakt, moet je op zoek naar nieuwe markten waarin je nog niet actief bent. Op dit moment is onze omzet nog samengesteld uit voor een derde kantoren, een derde schoonmaakonderhoud en een derde glasbewassing. Die eerste markt krimpt, dus we kijken of we op de andere marktsegmenten kunnen ontwikkelen, met name door te kijken waar nog interessante deelmarkten zijn. Dat was ook deels de achtergrond van onze overname van Van Ginkel.”
 
“Overigens is er ook nog wel iets positiefs te melden in de kantorenmarkt. Je ziet steeds dat de nadruk komt te liggen op dagschoonmaak. Dat maakt de positie van de schoonmaker sterker, want nu zien mensen wat ervoor nodig is om het gebouw optimaal werkbaar te houden. Aan de andere kant legt dat ook een verplichting op aan schoonmaakbedrijven om met de beste materialen te werken. Laten we die nu net leveren”, sluit Schwartzmans lachend af.
 

Op de foto bovenaan: Commercieel manager Sheraad Doekhie (l) en directeur Frans Schwartzmans geven enthousiast richting aan Frag Holland.   

 

www.fragholland.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
witwasbeleid
19 mei

"Nieuwe regels nodig, want witwasbeleid is volledig doorgeslagen"

pensioenamendement
15 mei

Aangepast pensioenamendement nog steeds problematisch

schoon
15 mei

Maak je veel werkuren? Zo hou je je kantoor efficiënt schoon

zorgen werkgevers
12 mei

Zorgen werkgevers over wetsvoorstel loontransparantie

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging
9 mei

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

witwasbeleid

“Nieuwe regels nodig, want witwasbeleid is volledig doorgeslagen”

pensioenamendement

Aangepast pensioenamendement nog steeds problematisch

schoon

Maak je veel werkuren? Zo hou je je kantoor efficiënt schoon

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand