• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

FNV: Helderziende gave of strategisch vooruitziende blik?

Artikelen 20 maart 2014

Hago: Binnen enkele dagen nieuwe schoonmaak cao!

Op verkiezingsdag 19 maart belegde FNV Bondgenoten in Pakhuis de Zwijger (Amsterdam) een zogeheten expertmeeting met als thema: “Is het straffen van zieke schoonmakers verzuimbeleid?” Nieuwsgierig als we zijn nam onze eigen expert en verslaggever Henk Cornelisse een kijkje.  

 

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

 

18 maart (afgelopen dinsdag) liep het ultimatum af dat FNV Schoonmaak aan werkgeversorganisatie OSB gesteld had. Bij niet ingaan op dit ultimatum zouden stakingen volgen (en inmiddels wordt er inderdaad gestaakt op Schiphol). Het door FNV gestelde ultimatum had betrekking op het hervatten van het cao overleg met als belangrijkste thema's: het willen praten over het doorbetalen van wachtdagen en het niet korten op het uitkeringspercentage van 100% aan ziekengeld.

 

Toeval of niet, maar daags na het verstrijken van dit FNV ultimatum stond deze bijeenkomst gepland waarvoor de sprekers al weken eerder waren uitgenodigd. Nu is het thema van de bijeenkomst weliswaar breder dan alleen het wachtdagen issue en de volledige doorbetaling bij ziekte, maar toch..

 

Panel

Het expertpanel bestond uit: Jaap Dogger (medisch adviseur Asito), Bart Berkmeer (KLM), Roelof Schellingerhout en Patricia Gielen (ITS), John Maassen (Achmea) en Mark Fleuren (Dexia Arbeid). Het geheel werd aan elkaar gepraat door Hester Konijnenberg (adviseur FNV Bondgenoten). Vanuit FNV namen aan de discussie deel: bestuurders Jet Linsen, Herrie Hoogenboom en de presidente van het schoonmaakparlement, Khadija Tahiri.

 

Voorts waren een tiental schoonmakers aanwezig, voornamelijk afkomstig van Hago. Berust het feit dat het hoofdkwartier van Hago in Heerlen gevestigd is, in welke stad deze verkiezingsdag FNV bestuurder Ron Meyer met zijn partij de victorie kraaide ook toeval? Grootste schoonmaakbond van Nederland hand in hand met grootste schoonmaakbedrijf van Nederland?

 

Nee hoor, want daags later maakte Hago in een bericht gehakt van de aankondiging van FNV om tot stakingsacties over te gaan. Schiphol werd een dag na de bijeenkomst door FNV getrakteerd op een 24 uurstaking. FNV deinst er, zo lezen wij, ook niet voor terug om de de Nuclaire Top in Den Haag in het honderd te laten lopen door ook daar stakingsacties niet uit te sluiten. Obama en Poetin c.s. zijn gewaarschuwd.

 

Stellingen

Kortom, met een zwaar deskundigenpanel van zes personen in verhouding tot een zeer beperkt aantal overige aanwezigen werd van start gegaan met presentaties, gebaseerd op het onderzoek naar het effect van wachtdagen in de schoonmaak. Dit rapport is in Clean Totaal al eerder aan bod geweest.

 

Wij beperken ons in dit artikel tot de hoofdlijnen voor wat de reacties betreft op de stellingen waarover gediscussieerd werd:

  1. Als je financiële prikkels nodig hebt dan ben je niet goed bezig met leidinggeven;
  2. Schoonmaaksector is beter af zonder externe verzuimbegeleiding;
  3. Schoonmaaksector is meest gebaat bij …..?

1 – Financiële prikkels

Nagenoeg unaniem waren de aanwezigen het erover eens dat een juiste communicatie met de direct leidinggevenden van evident belang is, ook in het kader van voorkomen c.q. begeleiden van ziekteverzuim.

 

Maassen (Achmea): “Een goede verhouding tussen schoonmaker en leidinggevenden is beter dan een financiële prikkel. Leidinggevenden moeten bij ziekte de dialoog zoeken en dit moet niet via de ondersteunende stafafdelingen, zoals P&O, verlopen. Ik geloof niet in prikkels, er is immers geen tegengesteld belang. Medewerkers willen zelf ook niet lang ziek zijn, en dan uiteindelijk in de bijstand terecht komen. Inzet op preventie is beter dan inzet op re-integratie.”

 

Dogger (Asito): “Het element wachtdagen heeft te maken met vertrouwen. Niet meer en niet minder. Essentieel is het beperken van langdurig verzuim. Bijvoorbeeld door pijn- of taaltraining. Inzet op preventie is heilloos, met anders werken los je per saldo niet veel op. Het gedrag van mensen verander je niet zomaar.”

 

Berkmeer (KLM): “Ook ik bepleit een goed overleg tussen de leidinggevenden en de uitvoerenden. Ik vraag mij af of de kracht van medewerkers op de werkvloer wel voldoende gebruikt wordt. Zij weten als geen ander wat er speelt. Bij KLM hebben wij op basis van geluiden op de werkvloer de werkroosters aangepast zodat er een betere interactie plaats vindt tussen medewerker en leidinggevenden. Dit is van positieve invloed op het ziekteverzuim.”

 

Schoonmaakparlementslid (FNV): “Ik had op een gegeven moment zoveel klachten dat men mij wilde afkeuren. Zelf heb ik toen gevraagd om een juiste wringer en emmer om mijn polsten en schouders te ontlasten. Die kreeg ik, en ik werk nog steeds! Fijn dat er naar mij geluisterd is.”

 

Dogger (Asito): “Het is eigenlijk een groot schandaal om het te hebben over prikkels. Niemand wil immers langdurig ziek zijn zoals Maassen al memoreert. Dat we het hier nu over hebben is een soort maatschappelijke trend. En wat de cao betreft: ik denk dat het een model wordt van doorbetalen ziekengeld op basis van 90% of zoiets.

 

2 – Werkdruk

Jet Linsen (FNV) vroeg zich af of werkdruk ook een rol speelt als oorzaak van ziekte , waaraan Maassen toevoegde of schoonmaak in de daguren van positieve invloed is op een mogelijke werkdruk.

 

Schoonmaakparlementslid: “Werkdruk dwing jezelf af. Als je het niet redt moet je dit aangeven of anders niet meer taken doen dan je in de beschikbare tijd aan kunt.”

 

Dogger: “Wat is werkdruk? Hier kun je allerlei interpretaties op los laten. Over een definitie hiervan worden we het vandaag niet eens. Als ik kijk naar zo’n mega aanbesteding als bij NS. Dan ben ik blij dat Asito deze niet gegund heeft gekregen. Dit lijkt mij namelijk een aanbieding op prijs te zijn geweest. En een lagere prijs betekent harder werken en meer ziekteverzuim. Leuk prestige object op je referentielijst, maar meer ook niet.”

 

Berkmeer: “Het begrip haast wordt wel eens verward met werkdruk. Haast zit ook in personen zelf, dat mogen we niet vergeten. Bij KLM hebben we ingezet op goede roulatie van taken en mogen de medewerkers tijdens werktijd aan fitness doen. Dat helpt.”

 

Linsen: “Schoonmaak overdag bewerkstelligt een ander onderling gedrag. Het heeft meer een psychologisch effect dan dat het iets met de werkdruk doet. Wel draagt het bij aan het besef bij gebruikers dat ze met mensen en niet kabouters van doen hebben.”

 

Schoonmaakparlementslid: “Werkdruk bij dag of avondschoonmaak verschilt niet. Het is wel prettiger om overdag te werken en soms een praatje met de gebruikers te kunnen maken.”

 

3 – Externe begeleiding

Met deze stelling waren de aanwezigen snel klaar. Voor bedrijven, met name ook in het MKB segment, kan het nodig zijn gebruik te maken van externe begeleiding op het gebied van ziekteverzuim.

 

Fleuren: “Verzuimbegeleiding kent een woud aan regelgevingen en vereist veel deskundigheid. Dit heeft niet ieder bedrijf in eigen huis. Bovendien is er sprake van de nodige bureaucratie. Een extern gespecialiseerd bedrijf kent hierin beter de weg. Nadeel is vaak dat ze een te grote afstand hebben van de werkvloer. Je kunt ook soms een vraagteken zetten bij de manier waarop zij omgaan met zieke medewerkers. Hieraan zal het schoonmaakbedrijf sturing moeten geven.”

 

4 – Schoonmaakbedrijf is best gebaat bij…

 

Bloemlezing:

  • Klachten serieus nemen;
  • Leidinggevenden op de werkvloer moeten achter hun medewerkers staan;
  • Leiding moet niet alleen nemen, maar ook geven;
  • Ontwikkeling moet van beide kanten komen (leiding en medewerkers);
  • Goede communicatie & wederzijds respect;
  • Opdrachtgevers moeten goed betalen om een goed loon te kunnen;
  •  Mini arbodienst binnen de schoonmaaksector oprichten, gericht op langdurig zieken.

Conclusies

 

Linsen: “Er zit goud in de branche. Luister naar de mensen op de werkvloer. De kennis ligt voor het oprapen. Zeg mensen niet wat moet maar wat mag. En om een statement te maken: als je zegt dat je een professioneel schoonmaakbedrijf bent gedraag je daar dan ook na.”

 

Gespreksleider Konijnenburg sloot de bijeenkomst met de conclusie dat vastgesteld kon worden dat prikkels niet werken om ziekteverzuim te beperken. Hiermee indirect doelend op de discussie afschaffen wachtdagen en vasthouden aan uitkeringspercentage.

 

Dit prikkelt uw redacteur om op te merken dat dit weg heeft van “jumping to conclusions.”…

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren