• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

FNV Gouden Standaard: Alles goud wat er blinkt?

Artikelen 9 december 2011

FNV Gouden Standaard: Alles goud wat er blinkt?
Vrijdag a.s. (16 december) presenteert FNV Bondgenoten het Gouden Standaard contractmodel in haar Schoonmakersparlement. De Gouden Standaard is volgens de vakbond de overtreffende trap op de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Vervolgens zullen drie opdrachtgevers het model gelijk al in de armen sluiten.  Wat behelst de Gouden Standaard? Henk Cornelisse kreeg de primeur.
 
FNV Bondgenoten predikt transparantie en verwacht dit ook van de (schoonmaak) bedrijven. Het kostte in eerste instantie toch tamelijk veel moeilijk om de transparantie over dit onderwerp in een vroeg stadium bij FNV los te peuteren. Maar eerlijk is eerlijk, we kregen uiteindelijk de volledige medewerking. Clean Totaal kreeg zelfs de primeur tot publicatie. De markt is er immers mee gediend om bijtijds op de hoogte gesteld te worden over de condities die aan het Gouden Standaard contractmodel verbonden zijn. Onbekend maakt onbemind. Regeren is vooruit zien!
 
Code Verantwoordelijk Marktgedrag niet afdoende?
De Gouden Standaard is door FNV Bondgenoten (de Vakbond van Schoonmakers) ontwikkelt met als doel om een verdergaande verbetering van de positie van de schoonmaker te realiseren. Dit doel zal door een ieder een warm hart toegedragen worden. Het is alleen spijtig dat dit doel niet bereikt gaat worden door verdere optimalisering van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag die door meerdere sociale partners (incl. FNV Bondgenoten) in het leven is geroepen. De Code is immers een dynamisch document. De Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag profileert zich duidelijk en wint aan kracht. Een aaneenschakeling van initiatieven draagt het risico in zich dat dit de kracht van de Code wegneemt. Dit zou erg spijtig zijn. Alle goede bedoelingen ten spijt.
Ron Meijer, FNV Bondgenoten: “De achterdeur moet dicht. Onmogelijke afspraken compenseren via werkdrukverhoging is passé. De werkdruk op een Gouden Standaard pand gaat niet omhoog. Het Kaf van het Koren scheiden, dat is waar de Gouden Standaard over gaat. Het zijn geen onmogelijke voorwaarden. Drie aspecten zijn groot belang: respect, vakmanschap en het erbij horen”
Waarom geen verankering in de Code Verantwoordelijk Marktgedrag was de logische vraag van uw redacteur. Ron Meijer: “ De Code is een poldermodel. De voorstellen die nu opgenomen worden in het Gouden Standaard model hebben wij destijds ook al ingebracht bij de Code Commissie. De overige partners vonden deze wensen te hard. Wij merken dat de Code meer als schild gebruikt wordt. Opdrachtgevers die de Code ondertekenen komen zelfs de meest simpele afspraken die hierin vastgelegd zijn zoals bijvoorbeeld de juiste communicatie niet na. Het is tijd om een verdere verdieping aan te brengen. De welwillende opdrachtgevers zullen zich in het Gouden Standaard contractmodel herkennen.”
 
Gouden Standaard contractmodel: de inhoud  
Het Gouden Standaard model gaat vooral accenten leggen op het meer nemen van verantwoordelijkheden door de opdrachtgevers.  Er wordt via dit model van de opdrachtgevers verlangd dat zij een actievere rol vervullen met betrekking tot het substantieel contractueel vastleggen van onder meer:
  • Werkdruk (transparantie vierkante prestatie)
  • Stimuleren van het erbij horen (ondermeer: deelname schoonmakers aan Kerst/Sinterklaas feest, bloemetje bij ziekte)
  • Langdurige contracttermijn (minimaal 5 jaar)
  • Dagschoonmaak invoeren
  • Vaste contracten (verlaging inzet uitzendkrachten/beperken tijdelijke contracten)
  • Opleiding (zowel taal als vakmanschap: binnen werktijd. Incl. het opnemen van opleidingsbudget)
  • Horizontale verbreding (andere facilitaire functies)
Ook worden er gezamenlijke acties met het schoonmaakbedrijf vastgelegd over respectvol omgaan en binding met de schoonmakers en opstellen van inhoudelijke rapportages. Opvallend ook het verstrekken van inzicht over welke wijze het vakbondslidmaatschap gestimuleerd wordt. Tja de groei naar de gewenste 25.000 leden moet ergens vandaan komen. (zie: FNV als huwelijkskandidaat)
 
Uiteraard wordt er ook een financiële verbetering voor de schoonmaker opgenomen. Gekoppeld aan het behalen van de juiste opleiding wordt er een gouden standaard toeslag van 3% vastgelegd. Opdrachten die gesloten worden via het Gouden Standaard modelcontract zullen ook in de praktijk zichtbaar zijn. Op de werkkleding van de schoonmaker prijkt namelijk het Gouden Standaard logo.
 
Dit impliceert vervolgens een hogere prijsstelling en rekent definitief af met het laagste prijscriterium, tenzij alle inschrijvers inschrijven op basis van een Gouden Standaard contract, want dan kan daar de laagste prijs vervolgens weer van doorslag zijn…
 
Reactie Code Commissie
Vanzelfsprekend hebben wij ook naar de mening gevraagd van Kees Blokland, voorzitter van de Code Commissie. Hij reageert: “Ik wil op dit moment liever niet inhoudelijk reageren op de Gouden Standaard, maar ik beloof je hier zeer binnenkort op terug te zullen komen.” 
 
Reactie CNV Vakmensen
Ook Jan Kampherbeek, bestuurder CNV Vakmensen, hebben we gevraagd wat hij van de Gouden Standaard vindt. Vooral ook omdat CNV geen rol speelt in deze nieuwe ontwikkeling. Waarom geen gezamenlijk initiatief met partners die aan de wieg hebben gestaan van de Code? Het lijkt erop dat er meer verantwoordelijkheid ten aanzien van schoonmaakmedewerkers bij de opdrachtgevers komt te liggen. Wat daarvan te denken? Heeft CNV ook nog een ander initiatief in petto of kiest zij voor optimalisatie van de Code?
Kamperbeek: “Ik heb geen inhoudelijke mening over de Gouden Standaard, daar weet ik inhoudelijk te weinig van. Alle initiatieven die bijdragen aan verbetering van de sector zijn goed. In het geval van de Gouden Standaard merk ik op dat dit een plan is van het FNV waarbij ze eerst kijken of er partners te vinden zijn alvorens zij hiermede naar buiten gaan. Dat is logisch. De Code is immers ook ontstaan uit een discussie over sociaal duurzaam uitbesteden en is uitgemond in de Code zoals die nu is. Ik zie de Code als een stap naar verbetering van de branche. Als Commissie en als bond zijn we goed bezig met de bekendheid van de Code en de implementatie hiervan. Dit kost uiteraard ook wat tijd. Ik denk niet dat er bij de Gouden Standaard sprake is van verschuiven van verantwoordelijkheden van schoonmaakbedrijf richting opdrachtgevers. Zo moeten we niet denken. Geen gedeelde verantwoordelijkheid maar gezamenlijke verantwoordelijkheid is een betere instelling. Het CNV praat met haar leden en stakeholders over een vervolg op de Code. Voorts kijken wij binnen het CNV hoe we samenwerking binnen de facilitaire diensten kunnen verbreden. Voorlopig doen we dit rustig en achter de schermen”.
Zegt het feit dat CNV niet op de hoogte is van de inhoud van de Gouden Standaard iets over de wijze van samenwerking met FNV Bondgenoten? 
Kampherbeek: “Hiermede suggereer je dat de samenwerking niet goed is? Dat is niet het geval. Het bijzondere van de schoonmaakbranche is dat op de meeste objecten er sprake is van òf alleen CNV leden òf alleen FNV leden. Met Mari Martens (FNV Bondgenoten) hebben we de afspraak om niet gezamenlijk objecten te bezoeken, behoudens enkele zeer grote bedrijven. Zelfs met de inzet van al onze medewerkers kunnen wij namelijk maar een beperkt aantal objecten bezoeken. Het in gezamenlijkheid optrekken zou tot een vermindering van het aantal bezoeken leiden. Wel stemmen we bezoeken met FNV af. Het zal je ondertussen wel opgevallen zijn dat er sprake is van stijlverschillen in de manier van werken van CNV en FNV. Als we echter gelijk waren dan hadden we net zo goed kunnen fuseren, en dat zit er voorlopig niet in.”
 
Reactie OSB
Rob Bongenaar, directeur van de werkgeversorganisatie OSB liet zich ee
rst inhoudelijk door uw redacteur bijpraten over de inhoud van de Gouden Standaard en reageerde vervolgens: “Primair juich ik initiatieven tot verdergaande verbetering van de positie van de schoonmaker toe. Het is ook daarom dat wij in een brede groep de Code ondertekend hebben. De Code werkt inmiddels en werpt haar vruchten af. Ja, er gaan best dan wel eens wat zaken niet geheel in overeenstemming met de Code, maar daar treedt dan de Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag juist met succes tegenop.
Het werkt uitermate verwarrend voor de opdrachtgevers dat er na 3 maanden alweer een nieuw initiatief komt. Voor welk model moeten ze nu kiezen? Ze zijn net gewend aan de Code en nu alweer de Gouden Standaard. Ik zie liever dat wij de ingeslagen weg in gezamenlijkheid via de Code vervolgen. Wij hebben deze immers nog maar kort geleden samen met diverse maatschappelijke partners, inclusief FNV Bondgenoten, vol passie en vertrouwen gepresenteerd. Nu al weer een solo initiatief, hoe goed bedoeld ook, is niet in het belang van de branche.”
 
CAO onderhandelingen
Ondanks dat de vakbondsdelegatie kaarsjes, stokbrood met brie en zelfs rum mee had genomen om een fijne sfeer te creëren tijdens de cao onderhandelingen zijn deze onderhandelingen toch afgebroken. Daar waar FNV Bondgenoten het heeft over “doodnormale” wensen stelt OSB dat er sprake is van een onrealistische houding van de vakbond. OSB stelt dat een loonkosten stijging van 3% het maximaal haalbare is (uitgedrukt in geld: een investering van 50 miljoen) en zij hebben becijferd dat inwilligen van de eisen van de vakbond een loonkosten stijging van 12% impliceert.
Een onoverbrugbaar verschil. Het Schoonmakersparlement zal op 16 december besluiten nemen over de te nemen vervolgstappen. Ook het Gouden Standaard contractmodel zal extra kosten met zich meebrengen bovenop de cao wensen.
 
Het beloven roerige tijden te worden!

In het weekend zal FNV Bondgenoten op www.schoongenoeg.net en www.schoongenoeg.nu de voorwaarden van de Gouden Standaard publiceren.

 

Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van de redactieraad van Clean Totaal.

 

Reageen? redactie@www.cleantotaal.nl

 

Lees ook: Gouden Standaard: Lucthballon??

 

 

 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren