• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Excellerend MKB: Menno Sappé

Artikelen 19 augustus 2014

Excellerend MKB: Menno Sappé

William Pol, directeur en eigenaar van Menno Sappé reinigingsspecialisten, spreekt zachtjes en bedachtzaam, maar weet zeker wat hij wil. Zijn bedrijf moet een voorbeeld zijn voor de branche. Hij werkt actief daaraan. Niet alleen door het zelf ontwikkelen van technieken, maar ook door 100% scholing van het personeel en door samenwerking met andere branches om gezamenlijk een beter product neer te zetten.

 

Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal

 

Toen uw redacteur als kind aan een drukke verkeersweg in Den Haag woonde, kwam er eens in de zoveel tijd een man met een bakfiets en daarop een tank water langs. Meestal maakte hij de zinken vuilnisemmers schoon, maar soms ging hij ook de onderkanten van de lantaarnpalen af. Wie van u ziet ooit nog dat tegenwoordig lantaarnpalen gereinigd worden? Volgens mij  worden ze in mijn huidige woonplaats  vervangen als ze te vuil zijn en de paal aan de onderkant verteerd is door de hondenz…

 

Toch schijnt reinigen wel te gebeuren, anders zouden medewerkers van Menno Sappé daarvoor niet een speciale hoogwerker met borstelmachine hebben gebouwd. Directeur Pol:  “We kregen een aanvraag voor de reiniging van 25.000 lantaarnpalen in 32 gemeenten in een tijdsperiode van zes jaar. Dat kun je met de hand nog wel af, maar het bleek een onduidelijkheid. Het ging om een aantal van 15-20.000 per jaar. Daar kun je niet tegenop wassen met de hand. We zijn bij elkaar gaan zitten in een brainstormsessie en uiteindelijk kwam uit veel ideeën de combinatie van hoogwerker en autowasmachine rollen. Daarvan hebben we er nu twee gebouwd.  Inmiddels is er een groeiende belangstelling uit het hele land. Zo zie je dat een goed idee vanuit de medewerkers die in de dagelijkse praktijk ervaring hebben, goud waard is. Eigenlijk is dat de kern van ons bedrijf; gebruik maken van de kennis, ervaring en ideeën van onze medewerkers om het bedrijf verder te helpen. De andere kant van de medaille is dat je dan ook in medewerkers investeert. Dat doen we volop. Ik kan met trots zeggen dat al onze medewerkers inmiddels goed zijn opgeleid.”

 

Niveau 2, 3 en 4

Maar opleiding is toch niks bijzonders in schoonmaakland. Dat doet toch iedereen omdat het in de CAO staat? Pol: “Ja dat klopt. In theorie krijgt iedere schoonmaker een opleiding. Of dat ook altijd de praktijk is, laat ik maar even in het midden. De vraag is echter wat voor soort opleiding je krijgt. Het gaat dan om een cursus basisvaardigheden. Zonder die opleiding nu direct naar de prullenbalk te verwijzen, vind ik toch dat die onvoldoende is om succesvol in schoonmaak te werken. Wij hebben anders ingezet. Samen met Savantis en Fundeon hebben we een nieuwe training op mbo-2 niveau ontwikkeld. Inmiddels hebben alle medewerkers die training gedaan. Savantis is bekend in onze branche, Fundeon is een gelijksoortige organisatie in de bouwbranche. Onze opleiding is dus veel breder dan het traditionele schoonmaakvak. Zo leren onze schoonmakers bijvoorbeeld niet alleen gevels reinigen, maar ook de beschadigde voegen herstellen. Tijdens de opleiding worden twintig werkvelden aangeboden op het gebied van schoonmaak- en bouwkundige vaardigheden. We verwachten dat iedere schoonmaker daar tien van beheerst. Onze leidinggevenden zijn inmiddels allemaal op niveau 4 opgeleid. Je moet immers niet alleen weten hoe iets gedaan wordt, maar ook mensen op een goede manier kunnen aansturen en motiveren. Vakinhoudelijke kennis is daarvoor niet voldoende. Daar komen echt managementvaardigheden bij kijken.”

 

Pontbaas

Zowel de gerichtheid op opleiding  als de bredere opvatting van schoonmaak komen ergens vandaan. Pol licht dat toe. “Naamgever Menno Sappé deed het schoonmaakbedrijf naast zijn werk als havenmeester. Dat bleek een lastige combinatie. Klanten waren ontevreden over het geleverde werk en de destijds 23 medewerkers waren niet echt gemotiveerd en slecht opgeleid. Sappé heeft mij er toen in 2002 bijgehaald om als interimmanager orde op zaken te stellen. Dat heb ik gedaan en direct daaraan ook een plan verbonden om het bedrijf in de toekomst te laten floreren. Eigenlijk was dat iets teveel van het goede voor Sappé die toen al de pensionering naderde. Hij vroeg me of ik het bedrijf wilde overnemen en zo ben ik er in 2003 blijven hangen en directeur/eigenaar geworden. Sappé is sinds zijn pensioen pontbaas geworden. Ik heb fors ingezet in het ontwikkelen van een goede opleiding voor mijn medewerkers omdat ik geloof dat als medewerkers groeien het bedrijf meegroeit. Ik heb daarin heel veel tijd gestoken, maar ook met een mooi resultaat.

 

Speerpunten

De opleiding op mbo-2 niveau is met een EFS-subsidie van de grond gekomen, staat nu als een huis en mijn medewerkers hebben die allemaal -soms met extra hulp- binnen twee jaar gehaald. We denken ook aan niveau 3, maar Savantis en Fundeon zijn nog niet zo ver. Inmiddels is ons bedrijf fors gegroeid, tot 2009 jaarlijks met dertig procent. Daarna is mede door de crisis de groei gestabiliseerd. We hebben nu 130 mensen in dienst. Opleiding is overigens maar een van onze speerpunten in het bedrijf. We doen als tweede speerpunt ook veel aan preventieve gezondheidszorg. We faciliteren bijvoorbeeld fitness, maar ook hulp bij relatie- of financiële problemen. Het derde speerpunt is marketing omdat we natuurlijk graag uitdragen wie we zijn, wat we kunnen doen voor opdrachtgevers en waarom wij dat vaak beter doen. Tenslotte is automatisering ook een speerpunt. Dat heeft te maken met transparantie. Het is nog niet helemaal doorgevoerd, maar in principe kunnen zowel wij als onze klanten zien waar een schoonmaker bezig is, waardoor eventuele discussies over verricht werk uitblijven.”

100% gediplomeerd bij Menno Sappé!

 

Drie werkvelden

Naast de speerpunten heeft Menno Sappé ook werkvelden. Dat zijn er drie: dagelijkse schoonmaak, Industriële reiniging en Bouwkundige reiniging. “Over dagelijkse schoonmaak hoef ik hier weinig te vertellen”, stelt Pol. “We bieden wel een breed pakket aan waarin we ook periodiek onderhoud,  dakgootonderhoud, rioolontstopping en ongediertebestrijding  aanbieden. De industriële reiniging is hightech werk. We werken vooral in de voedingsmiddelenindustrie, zoals de zuivelindustrie. Zo gebruiken we droogijsstralen om bijvoorbeeld kaasresten te verwijderen en reinigen we silo’s. Bijzonder is dat we daarin nauw samen werken met mensen aan de productielijn. Soms halen die de machine al uit elkaar, zodat wij goed kunnen reinigen. Vervolgens zetten wij die weer in elkaar. We kunnen er bovendien voor zorgen dat noodzakelijke materialen om de productie weer op gang te brengen voor aanvang van de shift klaar staan. De bouwkundige reiniging is echt een bijzonder onderdeel. Natuurlijk doen we onder andere gevelreiniging, maar dan meteen ook de gevelrenovatie en impregneren. We coaten daken, isoleren en renoveren spouwmuren, voeren betonrenovatie uit en vegen schoorstenen. Die bouwpoot hebben we deels ook in een aparte bv ondergebracht: Team 5. Daarin bieden we woningbouwverenigingen complete renovatie van hun woningvoorraad. Daarin doet een aannemer het bouwkundige werk, een installateur de duurzame woninginstallaties, en een schilder zorgt voor strak schilderwerk. Wij doen de gevel- en dakrenovatie en alle noodzakelijke reiniging. Ik geloof dat het aanbieden van een breder pakket aan klanten een absolute meerwaarde heeft op de markt. Voorwaarde is dan wel dat het personeel goed opgeleid is om die brede taak uit te voeren”.

Zo is de cirkel weer rond bij Menno Sappé.

 

www.sappe.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren