• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Excellerend MKB deel 1: Aalbers uit Bemmel

Artikelen 31 juli 2012

Excellerend MKB deel 1: Aalbers uit Bemmel

Kees Aalbers, directeur van Schoonmaakbedrijf Aalbers in Bemmel is een gelukkig man. Hij werd november vorig jaar tijdens het Business Event Oost Betuwe uitgeroepen tot ondernemer van het jaar. Wat maakt het bedrijf uniek en succesvol in de branche?  

 

Door Leon van Berg, lid redactieteam Clean Totaal

 
Hard werken is Aalbers sr. niet vreemd. “Ik ben echt helemaal van onderaf begonnen. Ik zat eerst ook in een totaal ander vak, als kok in de horeca, maar daar ben ik al snel mee gestopt. Je werkte heel veel uren per dag, maar je verdiende geen stuiver. Als kok had ik het snel gezien en de bediening ging niet omdat ik de muzikale ober werd genoemd. Ik heb altijd trillende handen gehad, dus de gasten hoorden me wel aankomen als ik met een dienblad glazen liep. Via omzwervingen in onder ander commerciële functies bij Baptista en Citin ben ik uiteindelijk als zelfstandig ondernemer begonnen in tapijtreiniging. Het begin was op zijn zachtst gezegd niet gemakkelijk. Het werk kwam gewoon niet goed genoeg naar me toe. Toen ben ik kleintjes gaan plaatsen in de lokale krant en is het langzamerhand gaan lopen. In de rustige tijden ging ik in Bemmel de huizen af met de vraag of ik ramen kon wassen. Uiteindelijk ging mijn werk opvallen en werd ik in contact gebracht met een school in Elst. Ik kreeg de opdracht om daar de vloeren te doen en schoon te maken. Sindsdien is ons marktaandeel op dat terrein steeds verder toegenomen en dat heeft weer geleid tot opdrachten van de gemeente Elst en later van (semi)overheden en het bedrijfsleven.”
 
Personeel is alles
Opeens spreekt Aalbers dus niet meer van ‘ik’ maar van ‘ons’: “Ja, dat klopt. Inmiddels werken we met ruim vierhonderd mensen en zonder hun inzet en betrokkenheid zou Schoonmaakbedrijf Aalbers nooit zo zijn gegroeid. Dat krijg je als ondernemer echter niet zomaar voor elkaar, je moet het vertrouwen verdienen. Dat doe je door je medewerkers als een van de pijlers van je bedrijfssucces te zien en daarnaar te handelen. Wil je een succesvol bedrijf ontwikkelen dan zijn er een aantal voorwaarden. Allereerst moet je er als ondernemer honderd procent -eigenlijk meer- voor gaan. Mijn bedrijf is mijn kindje en daar heb ik alles voor over, niet in de laatste plaats omdat ik het werk zelf ook nog steeds leuk vind. Tijdens de schoolvakanties behandelen wij in verschillende scholen wel 250.000 m2 vloeren. Ik werk dan echt nog zelf met veel plezier mee. Het is dan een beetje een sport wie de meeste vierkante meters doet.“
 
Gezond werken voorop
“De tweede voorwaarde is goed personeel, maar dat krijg je alleen als je zelf ook goed voor hen bent”, vervolgt Aalbers. “Dit betekent bijvoorbeeld zorgen voor de gezondheid. We hebben geen arbodienst, maar wel iedere dinsdagmorgen een eigen bedrijfsarts die een compleet onafhankelijke koers vaart. Natuurlijk hebben we graag dat een zieke medewerker weer snel aan de slag gaat, maar we oefenen daar geen pressie op uit. De bedrijfsarts bepaalt. Wij zorgen we voor de noodzakelijke aandacht. Niet alleen met een belletje hoe het gaat, maar ook met een bloemetje en met hulp waar dat nodig is. Bijvoorbeeld door het vergoeden van een extra behandeling die het herstel bevordert of het bemiddelen om sneller geholpen te worden in de gezondheidszorg. Of je nu gezond bent of ziek, we zorgen ook op andere manieren voor onze medewerkers, bijvoorbeeld met een lekkere Kerststol. We doen het kennelijk goed want uit een onderzoek van studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen blijkt dat 94% van onze medewerkers (zeer) tevreden is. Dat blijkt ook uit ons ziekteverzuim. Dat ligt net onder de 2,2% wat voor de branche uitzonderlijk laag is. Goed werkgeverschap heeft ook nog een ander aspect, een eerlijke betaling. Je kunt als ondernemer beter met minder winst genoegen nemen en je medewerkers goed betalen. Ook dat leidt tot een grotere medewerkerstevredenheid en dus tot een grotere klanttevredenheid omdat medewerkers met plezier en inzet werken.”
 
Er zijn voor de klant
Volgens Aalbers is de derde voorwaarde voor een goed bedrijf dat je de kwaliteit biedt die je belooft en er indien nodig nog een schepje bovenop doet. “Klanttevredenheid is essentieel om je bedrijf uit te bouwen. In de facilitaire wereld kent men elkaar en is je reputatie zo naar de maan. Het betekent ook dat je niet moeilijk moet doen als er eens iets voorvalt. Zo zat laatst iemand van ons met de auto vast in de tuin van een school en dat leverde schade op. We hebben toen zelf dat gemeld en ervoor gezorgd dat dit hersteld werd. Zo kweek je goodwill, al wil dat niet per se zeggen dat je ook altijd bij een bepaalde klant blijft. Heel veel klanten hebben we al tientallen jaren, maar de mentaliteit van jonge facilitair managers is vaak anders. Vroeger was het een kwestie van een werk gegund krijgen en je vervolgens bewijzen. Op die manier haal je aanbestedingen steeds weer binnen. De nieuwe generatie heeft de waarde van leverancierstrouw nog niet geleerd en wil vaak op korte termijn scoren met financieel voordeel.”
 
Zorg voor de omgeving

De vierde voorwaarde is zorg voor de omgeving. Dat uit zich op twee manieren. Allereerst in milieuzorg. “We werken veel met osmosewater en gebruiken zo min mogelijk chemie. Zo maken we gebruik van eigen wasmachines. We gebruiken ook striploze pads voor vloeronderhoud op scholen. Dat scheelt in zes weken tijd 4500 liter stripper en 3000 liter wax. Goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee, want zo besparen we €35.000,-. Ten tweede is een bedrijf in de lokale en regionale gemeenschap geworteld. Dankzij mensen uit die gemeenschap kun je bestaan. Dat betekent dus dat je ook iets terug moet doen We ondersteunen bijvoorbeeld de lokale fanfare, maar ook een gehandicaptenorganisatie en vele andere goede doelen. Soms in geld, zoals het inrichten van een speelplaats bij een school of het aankopen van een leermethode, maar ook in natura. Zo maken wij bijvoorbeeld het Ronald McDonaldhuis in Arnhem kosteloos schoon. Soms blijven we dichter bij huis en ondersteunen we een medewerker of diens vereniging, bijvoorbeeld met paardendekens. Dat onze naam op al deze manieren onder de aandacht blijft, pakt positief voor ons uit. Wij hoeven bijvoorbeeld geen personeel te werven. Ze komen hier vanzelf via medewerkers of via een stage. Vanzelfsprekend investeren we dan weer in onze nieuwe mensen om van hen vakkrachten te maken waarvan onze klanten veel plezier hebben.”

 

Reageren? redactie@www.cleantotaal.nl

 

Lees ook:

Excellerend MKB deel 2: van Alem uit Bemmel

 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren