• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Ex Hago directeur Ruud Danklof volgt z'n hart

Artikelen Interviews 26 april 2016

Ex Hago directeur Ruud Danklof volgt z'n hart

Wat beweegt iemand om een glanzende carrière bij het grootste schoonmaakbedrijf van Nederland op te geven voor een totaal andere toekomst bij een veel kleiner familiebedrijf? Ruud Danklof maakte zo’n carrière move. Van Hago, waar hij algemeen directeur was, naar de Weerter Schoonmaak Centrale Groep (WSC Groep), recent omgedoopt tot Blankers Schoon. Een stap waarbij hij niet over één nacht ijs is gegaan.

 

Door Leon van den Berg, lid redactie Clean Totaal

 

Danklof had in eerste instantie helemaal geen toekomst is de schoonmaak gekozen. Hij begon ooit op de mavo en de middelbare detailhandel school. Zoals veel scholieren kwam hij zo bij Edah en Albert Heijn terecht waar hij twee jaar bleef plakken. uiteindelijk volgde hij een hbo-opleiding voor facilitair management, waarbij hij onder andere werkzaam was bij van der Valk. Via diverse stages kwam in de schoonmaak terecht. Na zijn dienstplicht startte hij als trainee bij Facilicom (een prima leerschool), daarna Abilis-Tecso en tenslotte bij Hago. Bij die laatste werkgever begon hij als operationeel manager. Hij klom op tot regiodirecteur en werd vervolgens algemeen directeur. En toen… begon het toch te kriebelen.

 

Geen bevlieging

“Ik was in een kleine 15 jaar behoorlijk doorgegroeid en wie weet wat de toekomst nog zou brengen. In een Vebego-bedrijf worden je kansen geboden en als je die grijpt is er ruimte om te groeien”, zo stelt Danklof.  “Ik stuurde in mijn laatste functie een grote groep mensen aan, vergaderde veel en was verantwoordelijk voor de lange termijnontwikkeling. Echter ik ben vooral een doener, heb een hands on mentaliteit en dat kon ik in mijn functie toch te weinig kwijt. Ik miste ook het directe contact met de werkvloer en klanten. Dit ondanks het feit dat Hago een zeer open organisatie is. Het was een lastige zoektocht en beslissing, maar uiteindelijk vond ik toch dat ik nog een nieuwe stap moest zetten. Ik wilde helemaal zelf verantwoordelijk zijn en ondernemen. Toen ik mijn plannen om te vertrekken aankondigde, werd eerst nog gedacht in termen van midlife crisis, maar toen men door had dat ik het serieus meende heeft men mij wel op alle mogelijke manieren ondersteund.”

 

Contact met werkvloer

Hoe kwam je bij Blankers terecht en was dat ook een logische keuze? Danklof: “Als je eenmaal de beslissing hebt genomen om een nieuwe weg in je carrière te volgen, komen er veel zaken op je pad. Ik heb dan ook met diverse bedrijven gesproken, maar juist als je iets nieuws wilt, moet er ook een klik zijn met het bedrijf dat je koopt. Dat was bij WSC zoals Blankers Schoon toen nog heette, eigenlijk direct het geval. Weert ligt heel centraal in de regio en bedient zowel Noordoost Brabant als Limburg. Dat past bij mijn eigen achtergrond. Mijn vader is een Brabander, mijn moeder komt uit Limburg, dus ik ken de beide provinciale culturen van binnenuit. Weert is een prima uitvalsbasis om in beide provincies actief te zijn. Bovendien sprak de open sfeer in het bedrijf mij aan en was het met ruim 170 mensen ook niet te groot, zodat ik daadwerkelijk contact met de werkvloer zou hebben. Bovendien was het in oorsprong een familiebedrijf met een focus op de lange termijn en met een klantenbestand dat zeer stabiel bleek. Alle elementen om in te stappen waren dus aanwezig.”

Dat het contact met de werkvloer geen loze kreet is, blijkt wel als uw redacteur binnenkomt. Danklof is dan net bezig om met een andere medewerker twee koelkasten te versjouwen. “Ja, dat hoort er ook bij. Leiding geven is niet alleen achter je bureau zitten, maar ook de handen uit de mouwen steken”, stelt Danklof met een brede glimlach.

 

Blankers weer terug

Toen Danklof het bedrijf overnam, was het feitelijk geen familiebedrijf meer. “Het bedrijf werd exact 50 jaar geleden opgericht door opa en oma Blankers. Helaas overleed opa te jong en zijn zonen Rinus en Buus hadden de zaak overgenomen. Zij hebben er 37 jaar hun beste krachten aan gegeven en hebben in 2003 de zaak verkocht. De naam Blankers verdween officieel en het bedrijf werd WSC genaamd. Overigens was dat maar een cosmetische verandering, want in de wandelgangen bleven medewerkers, klanten en conculega’s het gewoon over Blankers hebben. Toen ik dus het bedrijf overnam heb ik direct die naam weer teruggebracht en er alleen ‘schoon’ aan toegevoegd om aan te geven dat wij breder werkzaam zijn in de reguliere- en specialistische schoonmaak, glasbewassing en facilitaire dienstverlening. De beide broers Blankers vinden deze naamswijziging prachtig, ze vinden het ook mooi dat een van hun zonen hier werkzaam is en de leiding heeft over de glazenwassers.”  

 

Evenwichtsbelang

Een bedrijf van deze grootte overnemen doe je niet even. Wat was de rol van Vebego hierin? “Zij zijn mede investeerder. Ik heb geïnvesteerd in het bedrijf en doe dat nog steeds. Vebego heeft een evenwichtsbelang, en zij hadden voldoende vertrouwen om deze stap met mij te zetten. Dat hadden ze waarschijnlijk ook wel gedaan met een minderheidsbelang, maar daar zag ik geen reden toe. Het mooie is dat Vebego zich opstelt als investeerder, maar ook als betrouwbare partner. Er is geen invloed op de bedrijfsvoering en strategie, maar ik kan voor advies of een mening bij de bestuurders terecht. Dat is fijn als je nog grote dromen hebt voor de toekomst.” Is die toekomst de zaak opbouwen en over zo’n tien jaar met winst verkopen om rustig te leven? Danklof barst in lachen uit: “Nee, als ik met 55 had willen stoppen, dan had ik gewoon mijn pad moeten volgen. Ik ben bezig met de lange termijn en investeer daarin. We zijn tenslotte een familiebedrijf. Ik ben nu 48 en wil hier in verdere werkzame leven mooie dienstverlening organiseren met mooie mensen en klanten, kortom Dankbaar werk.”

 

www.blankersschoon.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken.

Van onze partner The Legal Company

Spannende tijden voor zelfstandigen in de schoonmaakbranche: de laatste stand van zaken

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren