• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Eerste Code Seminar in teken van verbinding

Artikelen Code Schoonmaak 31 januari 2012

Eerste Code Seminar in teken van verbinding
 
Donderdag 26 januari jl. vond, onder aanvoering van Grote Verbinder Kees Blokland, het eerste seminar plaats van de Commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Plaats van handeling was het Geldmuseum te Utrecht. Hoe treffend kan het zijn in tijden van flinterdunne marges.
 
Door Koos van der Lei
 
De opkomst was zeker bemoedigend. Naar schatting zo’n 100 genodigden hadden de moeite genomen af te reizen naar het Geldmuseum om door voorzitter Blokland bijgepraat te worden over de laatste stand van zaken rondom de Code en haar Commissie. En van diverse pluimages! Opdrachtgevers, schoonmaakbazen, schoonmakers, vakbondvertegenwoordigers, allen vonden een plekje in de zaal waar, mede door het ontwapenende optreden van de voorzitter, een sfeer van verbroedering heerste.
 
Het kan dus wel!
“We zijn er nog lang niet”, opende de voorzitter om mogelijke euforie voortijdig de kop in te drukken. “Er zijn belangrijke stappen gezet en niemand kan meer om ons heen. We hebben de eerste successen geboekt. Ashram College, Gemeente Utrecht en Rijksuniversiteit Groningen, het heeft allemaal aangetoond dat het landschap veranderd maar er is nog een lange weg te gaan. We gaan door met seminars, opleidingen en het  informeren van inkopers over de Code”.
Blokland stelde vast dat er aan de kant van de werkdruk nog steeds dingen gebeuren die niet kunnen en mogen en dat de span-of-control in de schoonmaak totally out-of-control is. “Eén leidinggevende op 200 medewerkers is geen uitzondering en waar dat toe leidt hoef ik u niet uit te leggen”, aldus Blokland. Verder meldde de voorzitter dat de klachtencommissie op stoom komt en dat iedereen vooral uitgenodigd wordt misstanden te melden. Daarnaast gaat de Commissie opleidingen in elkaar timmeren hoe de Code toe te passen in de praktijk. Uiteraard is het niet alleen kommer en kwel in de schoonmaak! Blokland refereerde aan Hago Next, de overheid en zijn voormalig werkgever de NS waar met een andere bril tegen de schoonmaak aangekeken wordt.
Ergo: het kan dus wel!
 
Sociale innovatie
Inspirerend was de voordracht van Willem Lageweg, voorzitter van MVO Nederland waarbij alles draaide om het thema “sociale innovatie”.
“De visie op ondernemen is snel aan het veranderen”, zo stelde Lageweg. “Als we kijken naar de drie P’s (People, Planet, Profit, red.) dan is er al massaal aandacht voor Planet maar People zit eraan te komen. Ook in de schoonmaak! Er hangt een zwaluw in de lucht, krokussen komen uit de grond, de nieuwe medewerker dient zich aan en gaat zijn beste beentje voorzetten voor bedrijven die durven  sociaal te innoveren.”      
Lageweg refereerde aan het SPICE model dat staat voor het totale krachtenveld tussen Society, Partners, Investors, Consumers en Employees. Uit onderzoek van OESO is gebleken dat bedrijven die volgens het SPICE model werken significant beter presteren. Lageweg noemde IKEA en Google als voorbeelden maar ook Vebego om haar integrale mensvisie. “Innovatief denken en sociale innovatie is dus een lonende zaak en dit geeft het hele concept als vanzelf vleugels”, aldus Lageweg. Hij gaf vakbonden het advies niet alleen de klassieke methode van actie voeren te hanteren (“herrie maken”) maar meer te denken vanuit de SPICE gedachte.
En de volgende uitspraak van Lageweg konden de aanwezigen met gepaste trots toch maar mooi in de zak steken: “Met haar Code is de schoonmaakbranche een lichtend voorbeeld voor andere branches. Het staat symbool van het nieuwe denken vanuit een multi-stakeholders concept. Ik wil jullie daar een groot compliment voor geven. De schoonmaakbranche zit in de voorhoede. Zelfs de verzekeraars heb ik erop attent gemaakt die nog een forse draai moeten gaan maken.”
Wauw…
 
Communiceren!
Daarna volgde op het podium een ontwapenend vraag-antwoordspel tussen voorzitter Blokland en Khadija Tahiri Hyati, beter bekend als de voorzitster van het FNV Schoonmakersparlement. Khadija is een kordate praktijkvrouw die er geen gras over laat groeien. Ze werkt met veel plezier voor Hago als leidinggevende in het BovenIJ  ziekenhuis in Amsterdam. Ze merkt dagelijks op de werkvloer dat zij en haar collega’s niet altijd met respect behandeld worden. En dat doet, terecht, pijn. “Wat moeten we doen om dit te veranderen?” vroeg de voorzitter concreet waarop Khadija klip en klaar antwoordde: “Communiceer, informeer en spreek ons aan. Praat met ons”! Blokland haakte hier op in en vond het inderdaad ook vreemd dat in zijn tijd bij de NS machinisten wel aangesproken werden maar schoonmakers zelden. Kennelijk toch een aantal drempels. Enkelen uit de zaal reageerden dat schoonmakers zelf ook meer kunnen communiceren in plaats van met het hoofd gebogen hun werk doen.  

Ook roerde Khadija het gevoelige punt van het opleiden van medewerkers aan. Ze wond er geen doekjes om dat in haar beleving de schoonmaakbazen het er wat dit betreft ernstig bij laten zitten.

In het publiek vroeg iemand zich vervolgens af of er in Nederland wellicht een “schoonmaakkaste” bestaat, een soort onderkaste van paria’s. Pijnlijk maar wel zeer treffend. Conclusie die de zaal  gezamenlijk trok was dat er in ieder geval meer, veel meer opgeleid moet worden in de schoonmaakbranche. SVS opleidingsdirecteur Charles Scholten reageerde: “Wellicht moeten we de accenten wat meer van het technische aspect verschuiven naar het aanleren van communicatieve vaardigheden.”

Persoonlijk vond ik het hoogtepunt van dit vraag-antwoord intermezzo het ontroerende gedicht dat dichter Blokland speciaal voor Khadija gemaakt had en in alle kwetsbaarheid voordroeg.

 
Gedicht voor Khadija:
             
ik heb een droom
niet ver en
niet voorbij de horizon
niet groot en
niet een zwaar gewicht
 
ik heb een droom
dat op een dag
de schaduw onder
de hoge bomen
wordt verlicht
 
ik heb een droom
ik kan het bijna
met mijn handen raken
zo helder
is het zicht
 
ik heb een droom
het geld is keurig
nageteld er is genoeg
respect het werk
wordt in zijn eenvoud
mijn gedicht
 
 
Ondertekenen

Als laatste betrad Doekle Terpstra,voorzitter Raad van Bestuur Hogeschool InHolland, het podium om het belang van de Code te benadrukken. Terpstra, haalde nog een “P” van stal namelijk die van Pneuma (geest, adem). “Pneuma moet in de ziel van de organisatie zitten en zo ontstaat op alle niveaus van een organisatie een gezamenlijke verantwoordelijkheid”, aldus Terpstra. Me dunkt dat er nogal wat pneuma te verzetten is bij InHolland maar dit terzijde.

Het was merkbaar dat bij een aantal aanwezigen in de zaal de concentratiespanne ten einde was. Hoog tijd voor actie. Een nieuwe schare dopelingen besteeg het podium voor een ondertekeningceremonieel. Voor alle volledigheid noemen we ze hier: 365 BV, Brouwer Clean Consult, Hogeschool Inholland, Hogeschool van Amsterdam, KSB Diensten BV, Ned Cleaning Services NCS, Opleiding Facilitaire Diensten Groep BV, Oude Avenhuis&Van Dijk B.V., Savantis, SecNed BV, SPF Beheer, Stichting RAS, Universiteit van Amsterdam en Verhoeven & Partners Facility management BV. Voorafgaand aan het seminar hadden nog getekend Essent, Enexis, ABN Amro en Gemeentelijk vervoersbedrijf GVB. Volgens de Commissie komt het totaal aantal ondertekenaars hiermee op bijna 600.

 

Na het slotwoord van de voorzitter snel door naar de hapjes en drankjes. Eind goed al goed. Hoewel, in ruil voor het gedicht wil ik de voorzitter nog graag een tekst meegeven: “Het eind
e van een zaak is beter dan haar begin”(Prediker 7:8). Kees: succes!    

 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 

Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal 

 

                             

 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren