• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Een geschikt onderhoudsplan voor vloerbedekking

Artikelen Reinigingsmiddelen 2 november 2010

Een geschikt onderhoudsplan voor vloerbedekking

 

Door Monique Wekking

 

De diversiteit aan verschillende materialen maakt het omschrijven van dagelijks, periodiek en jaarlijks onderhoud tot een ingewikkelde klus.

 
Degene die verantwoordelijk is voor het opstellen van een onderhoudsplan of schoonmaakbestek voor een kantoorpand, wordt geconfronteerd met allerlei uiteenlopende materialen die schoongemaakt moeten worden. Onder andere het sanitair moet gereinigd worden, de bureaus, de pantry’s, de glasbewassing en natuurlijk ook de vloeren en het meubilair.
 
Ogenschijnlijk simpel probleem
Er wordt een onderhoudsplan opgesteld en vervolgens worden offertes aangevraagd bij een aantal schoonmaakbedrijven. Deze bedrijven geven gelikte presentaties, het onderhoudsplan wordt her en der in overleg nog bijgeschaafd en het contract wordt getekend. Met enthousiasme wordt het nieuwe onderhoudsplan in gang gezet… Helaas volgen er naar verloop van tijd vaak klachten. Met name over de schoonmaak van de textiele vloerbedekkingen heerst ontevredenheid. In de vloerbedekking zijn veel vlekken en looppaden zichtbaar en het schoonmaakbedrijf is na herhaaldelijk proberen – tot frustratie aan toe – vaak niet in staat de vlekproblemen op te lossen. Er ontstaan meer vlekken, vlekken komen terug of looppaden worden steeds sneller smerig. Help, wat nu? Is het onderhoudsplan verkeerd? Hanteren we de verkeerde methode of middelen? Wij worden regelmatig met dergelijke klachten geconfronteerd. Een wanhopige facilitair manager die gewoon een oplossing wil voor een ogenschijnlijk simpel probleem.
 
Geen gelijke behandeling
Een van de oorzaken van het probleem ligt aan het feit dat tijdens het opstellen van het onderhoudsplan voor vloerbedekking geen rekening wordt gehouden met verschillende materialen en constructies. Vloerbedekking wordt gemaakt van synthetische materialen zoals polyamide of polyprop, maar ook van wol of katoen. Soms zijn er in een ontvangstruimte van een kantoor ook nog luxueuze kleden te vinden vervaardigd uit materialen als wol, linnen en soms ook zijde of bamboe. De kleden zijn meestal langpolig, terwijl het projecttapijt in de kantoorruimtes uit korte vezels bestaat. In het onderhoudsplan wordt echter meestal geen onderscheid gemaakt tussen deze varianten. Het tenslotte allemaal textiel, dus men denkt “het zal wel op dezelfde manier onderhouden kunnen worden”. Nou, niet dus!! Graag maken wij de vergelijking met kleding, dat ook van verschillende materialen vervaardigd kan worden. Een wollen trui was je op de hand, een pak breng je naar de stomerij, een katoenen T-shirt gaat in de wasmachine. Beddengoed wordt op 60 graden gewassen, donkere was daarentegen meestal op 30 graden. Deze kennis is bij iedereen bekend, waarom probeert men dan iedere vloerbedekking op dezelfde manier schoon te maken?! Dit is eenvoudigweg niet mogelijk.
 
Juiste keuze essentieel
Er bestaan in de wereld circa 35 verschillende professionele schoonmaaksystemen die gebruikt kunnen worden voor onderhoud van vloerbedekking. Alle systemen zijn goed, echter het type vloerbedekking, het materiaal en de constructie (is het geweven of bijvoorbeeld getuft) bepaalt welk systeem geschikt is voor de situatie ter plekke. Een schoonmaakbedrijf heeft soms maar één, soms enkele systemen in huis, maar zal u altijd proberen te overtuigen dat precies dat systeem het beste is!! Daarnaast is de ruimte waar de vloerbedekking komt te liggen van invloed op de frequentie van reiniging. De ontvangstruimte heeft bijvoorbeeld meer loopverkeer te verwerken dan een werkplek op de vijfde verdieping. Wees tenslotte ervan bewust dat voor verschillende materialen ook verschillende reinigingsmiddelen toepasbaar zijn. Een optimaal schoonmaakresultaat wordt behaald door het systeem en het reinigingsmiddel af te stemmen op het materiaal.
Indien u een optimaal plan opstelt, afgestemd op alle bovenstaande aspecten, dan zal tot uw verbazing vlekverwijdering ineens geen enkel probleem meer zijn, hervervuiling zal niet meer ontstaan en storende looppaden zijn voorgoed verleden tijd. Wat een verademing zal dat zijn! Indien u zelf niet de kennis in huis heeft om het juiste systeem te kiezen voor de vloerbedekking, laat u zich dan door een onafhankelijke partij adviseren. Hiermee kunnen veel problemen voorkomen worden en zal de esthetische uitstraling van uw vloerbedekkingen aanzienlijk verbeterd worden. Want zeg nou zelf, een nette verzorgde uitstraling van het kantoorpand is een visitekaartje voor uw gasten en wie wil dat nou niet?!
 
Monique Wekking (moniquewekking@bondtextile.com) is directeur van Bond Textile Research.
www.bondtextile.com
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren