• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Duurzaamheid bij JohnsonDiversey

Artikelen 28 augustus 2009

Duurzaamheid bij JohnsonDiversey
Als je de fabriek van JohnsonDiversey in Enschede wilt bezoeken kan dat pas na een uitgebreide veiligheidsinstructie. Veiligheid staat voorop, niet alleen voor wat betreft mensen, maar ook voor wat betreft het milieu. Plant manager Marc Janssen en Value Chain Leader Pieter Franssen over de plaats van duurzaamheid in het concern van professionele reiniging– en hygiëne systemen dat wereldwijd tot de top behoort.
 
“Duurzaamheid strekt zich niet alleen uit tot de producten, maar tot de hele productie”, steekt Marc Janssen van wal. “De productieteams van de verschillende lijnen komen dagelijks kort bij elkaar om mogelijke problemen in de fabricage te bespreken en waar mogelijk op te lossen of aan een hoger niveau door te spelen. Natuurlijk is dit vooral bedoeld om de productie te optimaliseren, stilstandsverlies te voorkomen en de veiligheid van de medewerkers te bevorderen. Productieproblemen hebben echter ook altijd een milieuaspect. Neem bijvoorbeeld yield waarbij product verloren gaat dat milieuvriendelijk moet worden verwerkt. Of neem energiebesparing. We willen de komende jaren 13,5% minder energie gebruiken en daarvoor moet je de productie steeds slimmer aanpakken.”
 
Molsysteem
“Met het kijken naar het proces kun je vaak mogelijkheden vinden om het milieu te dienen”, stelt Franssen. Als voorbeeld noemt hij de manier waarop wordt omgegaan met productwisselingen. “Bij normale productie spoel je na het mengen van de ingrediënten in de mengketel de leiding naar de afvulunit door met water. Afhankelijk van het product moet dat meermalen gedaan worden. We maken nu het product in de mengketel sterker dan dat het in de fles moet komen. Nadat we het materiaal naar de afvulunit hebben verpompt spoelen we de leiding en komt dat water bij het te geconcentreerde product. Daar gaat het mengen dan verder en worden de verpakkingen afgevuld.” Janssen geeft aan dat dit systeem het productverlies dat normaal op zo’n vijf procent ligt, naar één procent heeft teruggedrongen. “Dat lijkt niet zo veel, maar omdat we relatief kleine batches maken om onze klanten goed te kunnen leveren, tikt een paar procent winst in water- en energieverbruik al snel aan. Deze methode is overigens niet toepasbaar bij de leidingen van de afvulunit naar de verpakking. Die moet nog wel gewoon gespoeld worden, maar daarin passen we het molsysteem toe. Dat is een harde kogel die met waterdruk door de leidingen wordt geperst. Het product wordt dus zo uit de leidingen gedrukt, waardoor materiaalverlies tot een minimum wordt beperkt.”
 
Balans in bedrijfs- en milieudoelstellingen
Een korte rondgang in de fabriek maakt duidelijk dat deze arbotechnisch goed is ontworpen. De mengketels zitten ondergronds zodat de bediening ervan op stahoogte plaats kan vinden. Daardoor is er geen valgevaar. Bovendien zijn er ook strikte veiligheidsmaatregelen. Er wordt gewerkt met chemicaliën dus de vloer is vloeistofdicht en eventueel gemorste materialen worden direct opgeruimd. Daarnaast draagt iedereen buiten de veiligheidskleding ook een veiligheidsbril of zelfs een volgelaatsmasker en waar nodig gehoorbescherming. “We leggen grote nadruk op de manier waarop deze fabriek in de omgeving functioneert. We willen natuurlijk niet geconfronteerd worden met lozingen of andere zaken die milieuschade kunnen opleveren,” stelt Franssen. “Daarom is onze fabriek ook ingedeeld in EX-zones om explosiegevaar door ontstekingsbronnen te voorkomen.” Weer terug in het kantoorgedeelte presenteert hij enige posters waarin de visie van JohnsonDiversey op mens en milieu is verwoord. Kort samengevat komt dit neer op het produceren van veilige, minder milieubelastende en kostenefficiënte reinigingssystemen. Het klinkt allemaal wat hoogdravend, maar Franssen geeft aan dat deze doelen wel in een juiste balans moeten staan met de primaire ondernemingsdoelstelling. Het gaat er dus om, om een juiste balans zien te vinden tussen mens, milieu en continuïteit van onze organisatie.
 
Keten duurzamer
De grondstoffen worden vaak elders betrokken. Gezien de grote nadruk op duurzaamheid, dringt zich de vraag op hoe de toeleveranciers in het duurzaamheidsplaatje passen. Janssen denkt even na: “We kopen vooral in op de kwaliteit van de grondstof in verhouding tot de prijs. Daarnaast nemen we zoveel mogelijk in onze beslissing de milieubelastendheid van de grondstoffen mee. De meeste grondstoffen kopen we bij grote producenten welke hun eigen milieubeleid voeren en vaak ook gecertificeerd zijn. Van dergelijke spelers mag je verwachten dat het wel goed zit met de duurzaamheid.” En hoe zit het dan bij de gebruikerskant? Wordt daar dan duurzaam omgesprongen met de producten van JohnsonDiversey? Janssen en Franssen stellen beiden dat dit afgelopen jaren aanzienlijk is verbeterd: “Het opleidingsniveau van medewerkers is behoorlijk toegenomen waarbij er veel focus is gelegd op ergonomie, en veiligheid van de eindgebruiker. Bovendien dragen wij er ook nog aan bij doordat we bij schoonmaakvraagstukken van de eindgebruiker zelf als adviseur optreden. Op die manier kunnen we niet alleen ervoor zorgen dat de juiste producten worden gebruikt in specifieke situaties, maar kunnen we ook eraan bijdragen dat dit met de juiste dosering en werkmethode gebeurd. Bovendien zijn de meeste producten voor dagelijks gebruik zeer geconcentreerd waardoor minder verpakkingsmateriaal nodig is en dit uiteindelijk ook je logistieke kosten naar beneden brengt. Ook stellen we eisen aan onze vervoerders. Zij moeten een duidelijk beleid hebben ten aan zien van continue vernieuwing van hun wagenpark en voorop lopen in de markt bij het realiseren van vermindering van CO2-uitstoot. Daarnaast nemen we ook verpakkingen retour. Ons product SafePack XL is een verpakkingsconcept voor 200 l vaten. Deze wordt geleverd met onze bestaande producten en is zo ontworpen dat deze met minimale belasting verplaatst kan worden. Wanneer deze leeg is laten we hem weer reinigen en wordt hij weer hergebruikt. Zo houd je de afvalstroom binnen de perken.”
 
Leon van den Berg, hoofdredacteur Clean Totaal
lvandenberg@www.cleantotaal.nl
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Van onze partner The Legal Company

Het bespreken van je liefdesleven met collega’s. Ongewenst? De vertrouwenspersoon is geen overbodige luxe meer.

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren