• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

"Duurzaam ondernemen hoeft niet duur te zijn"

Artikelen Interviews 27 maart 2018

"Duurzaam ondernemen hoeft niet duur te zijn" Hilco Kooistra KBL schoonmaakcentrum

Duurzaam ondernemen, veel schoonmaakbedrijven willen wel, maar weten niet hoe. KBL Schoonmaakcentrum in Noord-Holland informeert, adviseert en innoveert. “Duurzaam én zelfs circulair ondernemen in de schoonmaakbranche is echt veel makkelijker dan het lijkt”, aldus eigenaar Hilco Kooistra.

"Duurzaam ondernemen hoeft niet duur te zijn" Hilco Kooistra KBL schoonmaakcentrum
Hilco Kooistra, KBL Schoonmaakcentrum

De schoonmaakgroothandel uit Broek op Langedijk onderscheidt zich op het gebied van duurzaamheid. Samen met partners als ECMR, Orienza en Satino streeft men naar een duurzame wereld. “Dat is niet zo moeilijk als het lijkt”, aldus Kooistra. “Het is vooral een kwestie van logisch nadenken. Een ‘refurbished’ werkwagen of schrobzuigmachine is echt net zo effectief als een gloednieuwe, alleen wat minder mooi. Maar is dat nou zo erg als er wordt schoon gemaakt na sluitingstijd?”
In het KBL Refurbish Station worden gebruikte werkwagens voorzien van nieuwe wielen, emmers, afvalhouders e.d.. “Al deze vervangende artikelen bestaan voor zover mogelijk compleet uit gerecyclede en recyclebaar materiaal en zijn ook nog eens goedkoper dan een nieuwe werkwagen.”
Circulair ondernemen niet mogelijk
Kooistra streeft naar een 100% circulaire economie, een economie zonder afval. Want in een circulaire economie zijn restproducten uit de ene kringloop waardevol in een andere kringloop. “100% circulair is nog niet mogelijk, maar we zijn al wel hard onderweg.” KBL Schoonmaakcentrum draagt haar steentje bij door lege verpakkingen retour te nemen en leveranciers te eisen om producten anders te leveren.
Kooistra verklaart: “Zo worden de schuursponsjes bij ons in één grote doos geleverd. Niet meer per vijf stuks met een kartonnetje. Dit is vele malen duurzamer. Bovendien kan de doos gerecycled worden tot nieuw papier of afvalbak. Want papier is cellulose, en dat is oneindig recyclebaar.”
Niet duur
Volgens Kooistra is er veel onwetendheid binnen de branche over duurzaamheid: “Het zou vooral duur zijn en vrij weinig opleveren.” Het kost als schoonmaakondernemer veel tijd voor die enkele klanten die duurzaam willen is een veelgehoorde klacht. “Dat is volledig onjuist! Kijk naar de vuilniszakken van Dimensio. Volledig geproduceerd uit gerecycled plastic en niks duurder! Het is eigenlijk ongelooflijk dat niet de hele branche die vuilniszakken omarmt. Waarom zou je niet je steentje bijdragen als het zo simpel kan zijn?”
Ambitieus
In 2020 wil KBL Schoonmaakcentrum een compleet circulair producten- en dienstenaanbod voeren. Kooistra: “Ons circulair kenniscentrum op het gebied van schoonmaakartikelen, -materialen en -machines neemt een sleutelpositie in bij het verder circulair inrichten van de branche. Samen met onze leveranciers, klanten en partners werken we aan een duurzame samenleving en maatschappelijke meerwaarde.”

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren