• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

D-day voor kabinet en schoonmaak CAO!

Artikelen 29 maart 2012

Schoonmaak CAO: OSB regeert
Vandaag is het D-day voor het kabinet in Nederland. Wat prevaleert het landsbelang of partijbelang? Houdt het kabinet stand of valt het? Ook het informele schoonmaak CAO overleg bevindt zich in een cruciale fase. Komen de contouren van de nieuwe schoonmaak CAO in zicht of valt het doek?
 
Door Henk Cornelisse, redactieteam Clean Totaal
 
De voornaamste discussiepunten zijn naar mijn inschatting de wachtdagen problematiek en de verrekening inzake kostenstijging pensioenlasten. Er zijn hiervoor diverse scenario’s denkbaar. De wil dient er te zijn om creatief en oplossingsgericht te zijn. Komt hier namelijk een voor alle partijen aanvaardbaar compromis uit dan is de rest een kwestie van techniek. Modellen zijn denkbaar waarbij de kosten beheersbaar blijven, een kwestie van uitruilen. Eerdergenoemde percentage van 9-12% over 2 jaar zijn niet langer actueel.
 
Al eerder schreven wij: partijen zullen over hun schaduw moeten heenstappen. Elkaar succes gunnen om juist daardoor in gezamenlijkheid succesvol te zijn. Niet het eigen (partij)belang, maar het belang voor totaal schoonmaak Nederland. Niet in de laatste plaats het belang van de schoonmaakmedewerkers hierin.
 

De retoriek was niet altijd even subtiel maar zelfs stevig, het wederzijds vertrouwen tussen CAO partners heeft een knauw opgelopen. Organizing is een model waar wij in ons land erg aan moeten wennen. FNV heeft de neiging dit tot het uiterste, ja zelfs soms te ver, door te voeren. Dit roept irritatie op. Aan de andere kant weten zij hun achterban goed te mobiliseren. OSB is minder creatief en zette de situatie op scherp door haar “eindbod”. Waar twee kijven…

 

Even terugblikkend in de tijd kunnen wij constateren dat bijvoorbeeld de uitzending van Zembla qua toonzetting ook erg pittig was, maar samen met de staking 2010 er wel toe geleid heeft dat er bijvoorbeeld een nieuw concept Hago Next uit ontstaan is. Dezelfde staking heeft ook mede aan de basis gestaan aan het tot stand komen van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Hiervoor mogen wij ook zeker FNV/CNV erkentelijk zijn. Er is een gezegde: “je moet door de hel om de hemel te bereiken”. Het vervolg initiatief met betrekking de overtreffende trap in de vorm van de Gouden Standaard is een voorbeeld waarbij FNV vervolgens doorschiet in haar bedoelingen.
 
Terug naar de finale informele CAO overleg fase. Het kan leiden tot een twee (of zelfs meer) jarige CAO, hetgeen de absolute voorkeur geniet. Immers alsdan hebben partijen compromissen gesloten, binnen de financiële bandbreedtes. Kan ieder zich weer op de business concentreren.
 
Bij het vooruitschuiven van de kwesties wachtdagen en/of pensioenlasten verdeling is een alternatief in de vorm van een CAO voor één jaar denkbaar. Dit geeft wat tijd voor verder onderzoek met betrekking tot de hoofdpijn dossiers, maar dan begint het hele circus over enkele maanden opnieuw. Niet bepaald een aanlokkende gedachte.
 
Nog minder prettig vooruitzicht is het dat er geen CAO komt of uitsluitend een CAO tussen OSB/CNV. Er staat dan een woelige tijd te wachten met complicaties voor onder andere RAS, pensioenlasten., algemeen bindend verklaren. Als FNV er vervolgens in slaagt wel andersluidende afspraken met opdrachtgevers te maken dan kan dit ook complicaties opleveren tussen OSB en sommige leden.
 

Kortom ik wens de partijen veel wijsheid, ratio en de wil om eruit te komen toe. Lees eerst samen voor het overleg anders even een stripboek van Lucky Luke: hij schiet namelijk sneller dan zijn schaduw. Doen jullie dit ook, en raak!

 

Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van het redactieteam van Clean Totaal.

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel
31 mrt

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!
31 mrt

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

EW leuke, inspirerende manier aan de slag voor goede doel
30 mrt

EW’ers gaan op leuke, inspirerende manier samen aan de slag voor het goede doel

De Kunst van Kunststof wassen
30 mrt

De Kunst van Kunststof wassen

Clean Totaal - Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie
30 mrt

Hoe is er eigenlijk schoongemaakt tijdens de coronapandemie?

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clean Totaal - Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Sneller intreden statushouders gaat vooralsnog niet bijster snel

Piet Adema: “Miljoenennota goed voor schoonmakers, zorgwekkend voor ondernemers” Adema: 'We moeten de branche aantrekkelijker maken voor jongeren' Schoonmakend Nederland: Goed dat ‘Breed Offensief’ behandeld gaat worden "Inbesteden schoonmaak onverstandige keuze van gemeenten" OSB: Overheid, houd u aan het contract!

Piet Adema maakt rentree als voorzitter Schoonmakend Nederland

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Van onze partner The Legal Company

Een liegende schoonmaker: een succesvol ontslag op staande voet

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren