CSU heeft zich als partner aangesloten bij Stichting Nelis. Deze stichting begeleidt jongeren met een achterstand tot de arbeidsmarkt naar een vaste baan 'Duurzame inzetbaarheid van mensen is voor CSU heel belangrijk', stelt Ayub Sayem, manager P&O van CSU. Aandacht voor 'SROI' – social return on investment – is een van de pijlers in het personeelsbeleid. CSU ondersteunt projecten die het voor mensen gemakkelijker maken in te stappen in de arbeidsmarkt. Dit is een wezenlijk onderdeel van het personeelsbeleid.
Dit artikel wordt u aangeboden door CSU
Zingende glazenwasser
In de twee jaar dat Stichting Nelis bestaat heeft de Stichting zo'n 75 jongeren geplaatst bij bedrijven in de regio Zuidwest-Nederland. Het concept, begonnen in Den Haag is uitgerold naar plaatsen als Leiden, Rotterdam, Zoetermeer, Delft, Leidschendam-Voorburg en Spijkenisse. De stichting dankt haar naam aan de zingende glazenwasser Nelis uit Den Haag. Het was diens kleinzoon Ian Smeyers die zich het lot aantrok van jongeren met iets minder geluk op de arbeidsmarkt. Hij heeft al sinds zijn achttiende jaar een eigen glazenwassersbedrijf en heeft met Stichting Nelis inmiddels een grote bekendheid. Ook de OSB en de RAS hebben zich achter het initiatief geschaard.
Bij CSU ligt het percentage personeelsleden met een SROI-indicatie inmiddels op twaalf procent. Om die reden koos CSU ook voor aansluiting bij Stichting Nelis. Het laagdrempelige werkgelegenheidsproject in Zuidwest-Nederland wil jongeren met een achterstand tot de arbeidsmarkt aan een baan helpen. Via de bemiddeling van de stichting vinden ze werk in de glazenwasserij en de schoonmaakbranche.
'De stichting heeft ons benaderd met het verzoek partner te worden', vertelt Ayub Sayem. 'Zij hebben ons uitgelegd hoe de stichting is ontstaan en wat er voor activiteiten worden uitgevoerd. We waren eigenlijk meteen enthousiast.' Richard van Eeden Petersman is de enige betaalde kracht van de stichting, die geheel op vrijwilligers, sponsors en partners draait. 'We zijn begonnen met jongeren te plaatsen in de glazenwassersbranche. Inmiddels hebben we het werkterrein verbreed naar de schoonmaak. Dit zijn prima branches voor deze jongeren, want het zijn meestal echte doeners. Voor ons is het belangrijk dat we bedrijven hebben die onze jongeren een kans willen geven. Daarom zijn we heel blij met CSU. Grote bedrijven als CSU maken het voor ons gemakkelijker om weer ergens anders binnen te komen. Bovendien is CSU ook écht heel enthousiast over het concept. Kort na ons eerste contact organiseerden we een aantal Zwabbertjesdagen, dagen voor werving en selectie. CSU was er meteen al present met twee rayonleiders.'
Aantal kandidaten
De deelname aan de dagen leverde het bedrijf meteen al een aantal kandidaten op. Ayub Sayem ziet wederzijds voordeel in de samenwerking met Nelis. 'Voor ons begint het met sociale verantwoordelijkheid tonen, dat staat voorop. Maar het is ook een goede manier om gemotiveerde mensen binnen te halen. Vergeet niet dat velen van hen blij zijn weer iets om handen te hebben. De kandidaten die we al hebben binnengehaald, gaan er vól voor.'