In haar uitnodiging stelt HoLa dat uit onderzoek zou blijken dat bedrijven betalen voor meer meters dan er in werkelijkheid zijn, er sprake zou zijn van slecht gesloten contracten of dat gewoon niet de prestatie geleverd wordt waarvoor wel betaald wordt. De cursus is bedoeld om inzicht te geven waarop gelet moet worden als de afnemer meer wil hebben of minder wil betalen.
- Er was bij de respondenten sprake van 82 nieuwe contracten, waarvan 59 tegen een lagere prijs gegund werden;
- 48 van de 82 nieuwe contracten werden gebaseerd op de Code;
- 80% van de respondenten is tevreden over haar schoonmaakbedrijf, waarbij het cijfer 6.8 geldt voor de beleving en 6.9 geldt voor de algemene dienstverlening;
- De Code leidt niet tot een helder aanbestedingstraject;
- De Code is geen instrument om de negatieve prijsspiraal te doorbreken.
Conclusie gerechtvaardigd?
Rechtvaardigt een dergelijke internet enquête de conclusie dat er veel te veel betaald wordt voor de schoonmaak en/of dat er niet de prestatie geleverd wordt die afgesproken is? Immers aan de basis van een lagere prijs kunnen ook andere afspraken ten aanzien van frequenties/contractvorm ten grondslag liggen en zo zijn er meer oorzaken te bedenken. Wij vroegen het aan een aantal (maatschappelijk) betrokkenen.