• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Commotie over schoonmaakcursus HolaPress

Artikelen 4 april 2013

Commotie over schoonmaakcursus HolaPress
“Hoe lang nog teveel betalen voor bedrijfsschoonmaak?“
Zo luidt de spraakmakende uitnodiging tot deelname aan een door HolaPress Congresbureau georganiseerde cursus die op 23 april gehouden wordt in de Reehorst te Eden. Uit een eigen onderzoek zou namelijk blijken dat een gemiddeld bedrijf in Nederland (veel) teveel betaalt voor schoonmaak.
In tijden van de Code en Keurmerken een nogal boude stellingname die voor de nodige emotie en commotie binnen de branche leidde en om navraag schreeuwt.
 
Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal  

 

In haar uitnodiging stelt HoLa dat uit onderzoek zou blijken dat bedrijven betalen voor meer meters dan er in werkelijkheid zijn, er sprake zou zijn van slecht gesloten contracten of dat gewoon niet de prestatie geleverd wordt waarvoor wel betaald wordt. De cursus is bedoeld om inzicht te geven waarop gelet moet worden als de afnemer meer wil hebben of minder wil betalen.      

 
Omdat ook wij niet alles bewaren zochten we onmiddellijk contact met HolaPress om een reactie en met het vriendelijke verzoek ons het bewuste onderzoek toe te mailen. Op dat onderzoek wachten we nu nog steeds. We werden slechts doorverwezen naar hun website, daar zou het “ergens” moeten staan. Maar niet getreurd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
 
Onderzoeksrapport
Het onderzoek waarop HolaPress zich beroept betreft een internet enquête die in 2012 is uitgevoerd door Peter van Oosten van StarConsult uit Roosendaal. De uitslag van deze enquête werd gepubliceerd in Weekblad Facilitair (editie juli 2012). Dezelfde Van Oosten is overigens ook de cursusleider van de eerdergenoemde cursus.
 
De internet enquête leverde 344 respondenten op, aan wie vooraf als dank voor deelname (5)boekenbonnen in het vooruitzicht werden gesteld. Voornaamste uitkomsten/conclusies die Weekblad Facilitair publiceerde zijn:
 
  • Er was bij de respondenten sprake van 82 nieuwe contracten, waarvan 59 tegen een lagere prijs gegund werden;
  • 48 van de 82 nieuwe contracten werden gebaseerd op de Code;
  • 80% van de respondenten is tevreden over haar schoonmaakbedrijf, waarbij het cijfer 6.8 geldt voor de beleving en 6.9 geldt voor de algemene dienstverlening;
  • De Code leidt niet tot een helder aanbestedingstraject;
  • De Code is geen instrument om de negatieve prijsspiraal te doorbreken.

 

Conclusie gerechtvaardigd?

Rechtvaardigt een dergelijke internet enquête de conclusie dat er veel te veel betaald wordt voor de schoonmaak en/of dat er niet de prestatie geleverd wordt die afgesproken is? Immers aan de basis van een lagere prijs kunnen ook andere afspraken ten aanzien van frequenties/contractvorm ten grondslag liggen en zo zijn er meer oorzaken te bedenken. Wij vroegen het aan een aantal (maatschappelijk) betrokkenen.

 
HolaPress
Hoofdrolspeler Ton Rooijakkers (managing director HolaPress Congresbureau) vindt dat je zelfs bij laagste prijs nog teveel betaald: “Sinds 2007 wordt door het weekblad Facilitair en gebouwbeheer een enquête over de schoonmaak gehouden. De laatste was rond zomer 2012. Het resultaat is ook gepubliceerd in het weekblad. Hierin zijn een aantal zaken geconstateerd die, als ik de website van de Code commissie goed lees, ook daar bekend zijn. Anders ga je niet over naar een bad list van bedrijven die de Code wel tekenen maar niet of niet geheel volgen. Op de cursus wordt uiteraard ingegaan op de Code. Een laagste prijs hoeft niet altijd de economisch meest voordelige te zijn, dus nogmaals, lees het in de context. Met de laagste prijs betaal ik nog steeds teveel als het niet de meest economische voor mij is. Met dat in het achterhoofd is de cursus opgezet, de vragende kant inzicht geven in en handvatten om schoonmaakmanagement handen en voeten te geven.”
 
Code Commissie
Kees Blokland (voorzitter) toont zich zeer verontwaardigd en spreekt klare taal:
“Wij storen ons zeer aan deze uitnodiging. De titel is meteen al echt fout, speelt in op een verkeerd sentiment. Ook bij navraag krijgen we alleen zeer onbevredigende antwoorden. Het heeft er alle schijn van dat hier op goedkope wijze een appél wordt gedaan op het gedrag en de attitude die in de afgelopen jaren heeft geleid tot de heilloze prijs- en kwaliteitsspiraal, die aanleiding was voor de stakingen en het Codeproces. Heel storend is ook wat er over de opzet van de ‘cursus’ wordt aangeduid. Het maakt allemaal qua professionaliteit een droeve indruk, en is qua uitstraling voor de branche en de daarin werkzame serieuze professionals uitgesproken negatief, beschamend.
De commissie probeert nog te achterhalen of er iets qua onderbouwing te vinden is, maar op grond van wat we tot nu toe hebben gezien lijkt dit een duidelijke gele kaart waardig.”
 
FNV Bondgenoten
Ron Meyer (bestuurder) belooft een feestje, wellicht al in Eden(?): “De beste cursus voor opdrachtgevers en spreadsheet-managers die denken dat de schoonmaak nóg goedkoper kan, is een groep actievoerende schoonmakers voor de deur. Een betere les is er niet. Wordt gegarandeerd een feest.”
 
CNV Vakmensen
Jan Kampherbeek (bestuurder) kwalificeert de aankondiging van de cursus als onzinnig: “Wat mij betreft zal dit van een tekstschrijver zijn die geen verstand heeft van de branche. Dat lijkt me als organiserende club niet erg slim. De meeste mensen kennen ondertussen de discussie over een te lage prijs en de code. HolaPress kent ze ook. Ik heb vorig jaar een gesprek met ze gehad.
Volgens mij doe je met dergelijke aankondigingen je cursus geen goed. Het lijkt er namelijk meer op dat je géén verstand van de branche heeft dan dat je er wél verstand van hebt. Waar het ons om gaat is het werkelijke handelen van alle partijen die betrokken zijn bij de schoonmaak. Ik neem aan dat mensen hun handelen niet alleen baseren op één cursus van minder dan één dag maar zich wat breder oriënteren. Dan komen ze er ook wel achter dat dit een onzinnige aankondiging is. Als men zijn handelen wel baseert op één cursus van één dag dan hebben we sowieso een probleem.”
 
OSB
Rob Bongenaar (directeur) is zeer teleurgesteld: “OSB is zeer teleurgesteld in de wijze waarop voor deze bijeenkomst wordt geworven. OSB werkt nu al lange tijd samen met andere partijen aan het doorbreken van de negatieve prijsspiraal, zodat er weer oog voor kwaliteit van de dienstverlening en een goede prijs/kwaliteitsverhouding komt. Daar zou een cursus schoonmaakmanagement over moeten gaan! Verder sluiten wij ons volledig aan bij de woorden van Kees Blokland.”
 
Siev!
Sabine Aalbers (bestuurslid) acht de uitingen als schadelijk: “Het enige wat ik hier vanuit SieV! over wil zeggen is dat dit soort uitingen erg schadelijk kunnen zijn voor de schoonmaakbranche. En zoals ik al via twitter voorbij heb zien komen: “Dit is een erg negatieve intentie”.
 
Drie voor de prijs van één
De kosten voor het bijwonen van deze cursus bedragen € 345,- (excl. BTW).  Onderaan de uitnodigingsbrief stelt HoLaPress: “Ben er snel bij,want er zijn slechts 48 plaatsen!”  
Maar dat is nog niet alles want van de organisator mag je er dan ook nog twee andere cursussen, die deze dag op dezelfde locatie gehouden worden, gratis bij uitkiezen. Drie voor de prijs van één!
In de supermarkt laat ik deze acties in de regel aan mij voorbij gaan. Ik heb dan het idee dat ik òf met een dergelijke actie òf de periode hiervoor geflest ben. Heb ik nu altijd teveel betaald, dan wel altijd te weinig gekregen?
In ieder geval heeft het er alle schijn van dat op 23 april meer personen dan alleen de ingeschreven cursisten naar Ede zullen afreizen. Dat wordt gezellig…
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren