• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Code slaat vleugels uit naar andere sectoren

Artikelen Code Schoonmaak 4 februari 2013

Bad practice award 2014: Voor de Code Commissie!
Het succes van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche is binnen andere sectoren niet onopgemerkt gebleven. Momenteel wordt er op hoog niveau overleg gevoerd om de Code ook te implementeren binnen de dienstverlenende branches catering, beveiliging en uitzend.
 
Door Henk Cornelisse
 
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag heeft binnen de schoonmaaksector een vliegwiel in gang gebracht met betrekking tot het optimaliseren van goed opdrachtnemerschap, goed werkgever/ werknemerschap en goed makelaarschap. Met als resultaat hiervan een hogere mate van betrokkenheid, respect, professionaliteit, maximale transparantie en afrekenen met het laagste prijs criterium. Instrumenten om de branche voor alle betrokken partijen binnen de schoonmaakbranche gezond(er) te maken.
 
Hoog niveau
De voorzitter van de Code Commissie Kees Blokland bevestigt de redactie het overleg met andere sectoren: “Het klopt dat wij momenteel met de bonden FNV, CNV en de Unie maar ook met Hans Simons (voorzitter OSB), mw. Laetitia Griffith (voorzitter VPB Vereniging Particuliere Beveiligingsbedrijven), Aart van der Gaag (voorzitter ABU) en Teun Verheij (voorzitter Veneca) in overleg zijn. Doel hiervan is om de Code ook binnen deze sectoren van kracht te laten worden. Er is redelijk veel enthousiasme om dit op korte termijn te realiseren. Maar er moeten nog de nodige bruggen geslagen worden. Iedere partij ziet in ieder geval de enorme toegevoegde waarde van de Code in. Wij inventariseren de wensen vanuit iedere deelnemende sector. Belangrijk aandachtspunt is om ook de intermediairs uit de diverse sectoren hierin te betrekken.  De Code wint door deze verbreding verder aan kracht. Het is een uniek proces om dit nu samen te bouwen.”
 
Uiteraard zullen op onderdelen wat details in de huidige tekst van de Code aangebracht moeten worden. Hier is inmiddels een schrijversteam mee bij aan de slag gegaan.
Blokland: “Nadat de teksten gereed zijn volgt consultatie van de achterban van de verschillende bonden en vervolgens de tekensessie. Wij zijn zeer ambitieus in onze doelstellingen en hopen al eind juni te kunnen tekenen, zodat de verbreding van de Code per 1 juli 2013 ingaat. Maar voor dit gerealiseerd is zal er nog flink wat werk aan de winkel zijn. De wil is aanwezig bij de betrokken partijen. Nu komt het aan op de juiste vertaalslagen te maken”, aldus een immer diplomatieke Blokland. Vanuit opdrachtgeverzijde wordt het initiatief inmiddels omarmd door onder meer het UWV, Rijksoverheid, NS en Schiphol.
 
Zijn de partijen allemaal even enthousiast over dit initiatief? 
We deden een rondje langs de velden.
 
Veneca (Vereniging Nederlandse Catering organisaties)
Mw. Jos van Straten (algemeen secretaris): “Zeker! Ook in de catering is het noodzaak de negatieve prijsspiraal een halt toe te roepen. Door de crisis wordt er teveel op laagste prijs gegund. Dit is in onze ogen niet langer verantwoord. Van groot belang is dat wij de kwaliteit kunnen blijven leveren. Dagelijks worden er door onze leden twee miljoen maaltijden verzorgd. Dit betekent dat honderden miljoenen mensen per jaar door ons geserviced worden. Door toepassing van het laagste prijs criterium kunnen arbeidsomstandigheden/voorwaarden onder druk komen te staan. Of concessies  gedaan zullen worden aan de kwaliteit. Dit is niet wenselijk. Ik zie vanuit onze branche veel raakvlakken met de schoonmaak vooral op het gebied van aanbestedingen. De huidige tekst van de Code blijft wat ons betreft nagenoeg ongewijzigd. Er zullen hier en daar wat puntjes op de i gezet moeten worden.”
De Veneca heeft overigens slechts 10 leden, dus draagt qua ledenaantal niet substantieel bij. Samen zijn deze leden echter wel goed voor een jaaromzet van 1.2 miljard, oftewel 90% van de totale cateringmarkt.
 
ABU (Algemene  Bond Uitzendondernemingen)
Het standpunt van ABU bij monde van persvoorlichter Hans van de Berg (namens Aart van der Gaag) is wat korter geformuleerd maar in essentie niet minder positief qua toonzetting: “De ABU staat zeer positief ten opzichte van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. In de eerstvolgende bestuursvergadering van ABU zal het bestuur uitgebreider kennis nemen van de Code en tevens worden vastgesteld op welke wijze de code kan worden toegepast in de uitzendsector.”
De ABU heeft 480 leden en deze maken voor 65% deel uit van de totale uitzendomzet van 11,4 miljard. Jaarlijks zijn er 750.000 uitzendkrachten actief.
 
VPB (Vereniging Particuliere Beveiligingsbedrijven)
Ondanks onze herhaalde verzoeken en het aangeven van de deadline voor het schrijven van dit artikel reageerde de beveiliging branche niet. Zelfs de telefonische toezegging om te reageren werd niet na gekomen. Waarschijnlijk hebben ze het bij VPB te druk met afhandelen van alarm meldingen. De VPB heeft 59 leden met een omzet van 1,2 miljard.
 
OSB
Hans Simons (voorzitter OSB): “Zeker positief. Tussen de branches is al langer overleg. Wij hebben een zogeheten gemeenschappelijke service agenda en ervaren nagenoeg dezelfde uitdagingen en problematiek. Het is goed om dit met elkaar te delen. Zo hebben we onder meer in het verleden gezamenlijk een ‘bidbook’ aangeboden aan de Minister van Economische Zaken. De Code is uiteraard geen geestelijk eigendom van OSB. Wij delen onze expertise op dit vlak graag met de andere sectoren. Daarom ook hebben wij Kees Blokland gevraagd naar verbindingen te zoeken. Uiteindelijk dienen wij het algemeen maatschappelijk belang. Een betere relatie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Meer wederzijds begrip. Meer respect voor de medewerkers. Dit heeft zeker uit zijn positieve uitwerking op de schoonmaakbranche. Voor veel van onze leden, met name zij die multi-diensten aanbieden, zal verbreding van de Code toegevoegde waarde betekenen.”
 
CNV
Jan Kampherbeek (bestuurder): “Wij vinden de verbreding van de werkingssfeer van Code een prima idee en doen ook vol overtuiging mee aan dit overleg. Wat ons betreft haken de sectoren Groenvoorziening en Taxi’s ook aan. In ieder geval ook de intermediairs die bij de verschillende sectoren betrokken zijn. Bij de schoonmaak is deelname van intermediairs al het geval. Ik zie een aantal zaken liever in de afzonderlijke CAO‘s goed geregeld worden dan nu via de Code.”
 
Voorts merkt Kampherbeek op: “Ik merk bij sommige deelnemers dat het accent aangaande de verbreding van de Code momenteel op de commerciële aspecten gelegd wordt. Met commercie is niets mis, maar we dienen uiteraard een breder belang. Aandacht voor de betrokken medewerkers en rekening houden met hun positie. Als de Code breder wordt zal er ook nog goed nagedacht moeten worden over de controle op naleving. Met de Code schoonmaak doen we daar nu de nodige ervaring mee op. Het blijkt toch echt veel werk en aandacht te betekenen. Een Code zonder controle op naleving heeft echter geen zin. Dan wordt het slechts een onderdeel van een verkooppraatje. Samenwerking tussen de diverse sectoren is prima en kan ook betekenen dat er flexibiliteit ontstaat in de inzet van en de carrière mogelijkheden voor de medewerkers. Als CNV vinden we dan ook dat er meer verbanden moeten komen tussen de verschillende facilitaire sectoren. Drempels moeten worden weg genomen om voor de mensen van de ene sector naar de andere over te stappen.”
 
De droom van Kampherbeek tot één facilitaire CAO zou hiermee weer een stap dichterbij komen.
 
FNV
Ron Meijer (bestuurder) is kort in en bondig in zijn reactie: “Een Code is alleen verstandig als er een actieve, zo nodig corrigerende, vakbond op de werkvloer bestaat. Als die er niet is, is een Code symboolpolitiek zonder consequentie. Een schild voor de kwaliteit en de mensen op de vloer verwordt dan tot een loze reclameleus voor bedrijven.”
 
Drie musketiers
Het is een positieve ontwikkeling als de drie andere branches de Code omarmen . Één voor allen, allen voor één. Samen sterk. Deze verbreding van de Code kan in potentie bijdragen aan verdere optimalisering van de opdrachtgever – opdrachtnemer verhouding, maar ook aan die tussen werkgever en werknemer. Het gezonder maken van de marktverhoudingen.
 

Dit impliceert wel dat er sprake zal zijn van een behoorlijk beroep doen op de Code Commissie. Essentieel hierbij is dat de Code Commissie meer mogelijkheden krijgt om corrigerend c.q. sanctionerend op te treden. Dit zal op de één of andere manier goed verankerd moeten worden. Want met het zwaaien met gele kaarten raakt niemand van onder de indruk.

 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren