• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Cleanfix ziet toekomst in onbemand reinigen

Artikelen 7 december 2011

Cleanfix ziet toekomst in onbemand reinigen

Recentelijk bezocht Clean Totaal de fabriek van Cleanfix in het Zwitserse Henau. Cleanfix is typisch één van die spelers in de reinigingsmarkt waar kwaliteit boven kwantiteit gaat, geheel in lijn met het Zwitserse gedachtegoed. Met een omzet van 75 miljoen Euro en 160 werknemers is het bedrijf een relatief kleinere speler in een zwaar bevochten markt. Hoe onderscheidt Cleanfix zich in al dit geweld?        

 

Door Koos van der Lei, uitgever Clean Totaal     

 
Cleanfix Reinigungssysteme AG begon in 1976 onder de naam Siprotech AG ooit met de productie van tapijtreinigers. Al snel werd het assortiment uitgebreid met reinigingsmachines die in eerste instantie voornamelijk onder private label weggezet werden. Enkele jaren geleden heeft Cleanfix er echter bewust voor gekozen het eigen merk prominent op de kaart te zetten, daarbij oude contacten niet uit het oog verliezend. Interclean 2004 was hiervoor het grote startschot. Het was hetzelfde jaar dat Cleanfix Benelux B.V., een 100% dochteronderneming van Cleanfix Reinigungssysteme AG, werd opgericht.
 
Onze gids, algemeen directeur Roland de Korte, leidt ons rond door het complex. “We produceren onze éénschijfsmachines en stofzuigers nog steeds in grote getale voor de grote merken en zijn daar uiteraard trots op. Het zegt veel als dit soort spelers op jouw technologie vertrouwen in volumemarkten. En ja, het is soms vervelend als we in de markt moeten concurreren met ons eigen product in een “ander jasje” maar die situatie komt veel meer voor in de branche. Cleanfix is gegroeid zoals het gegroeid is, het is onderdeel van het marktverhoudingen geworden. Bovendien, als relatief kleine speler in de markt kunnen we ook niet zonder de private label volumes wat zo’n 35% van onze totale productie uitmaakt. Ik denk trouwens dat het voor alle partijen een win-win situatie is.”
 
Flexibel

Bijna alle onderdelen van een Cleanfix machine worden in-house gemaakt. Het bedrijf beschikt naast spuitgiet- en rotatiegietmachines ook over een uitgebreide metaalbewerking afdeling. In de meterslange paternosterkasten liggen meer dan 6.000 onderdelen met de grootst mogelijke precisie opgeslagen.

De Korte: “We zijn een product- georiënteerd bedrijf, dat valt niet te ontkennen. Nog recentelijk hebben we voor meer dan een miljoen euro geïnvesteerd in een gloednieuwe spuitgietmachine en onze rotatiegietmachine is de grootste in Europa. Onze onderdelenservice hebben we prima op orde, ik durf te stellen dat we hiermee met de besten mee kunnen in de branche.” Cleanfix produceert in badges van één week. De Korte: “Dat houdt in dat we op maandag de productie bepalen voor de hele week en op vrijdag uitleveren. Het werken met een weekplanning maakt ons, als organisatie, enorm flexibel. Dit jaar nog waren we wereldwijd de enige die bij machte was een order voor 300 schrobzuigmachines binnen anderhalve week uit te leveren. Daar ligt een deel van onze kracht.”    

 
Betrokkenheid
Wandelend door de fabriek voel je de betrokkenheid van de medewerkers waar nergens teveel van rondlopen. De liefde voor het product en de passie waarmee gewerkt wordt is bijna jaloersmakend. Over sereniteit gesproken: hier kun je van de vloer eten. Geen doos staat scheef, alles oogt super geordend. De Korte: “Het kennisniveau van onze medewerkers is hoog en het verloop gering. We werken met een zo plat mogelijke structuur zonder onnodige tussenlagen om zo efficiënt mogelijk te opereren. Medewerkers hebben veel eigen verantwoordelijkheid en dat spreekt aan, de Zwitserse mentaliteit doet de rest. Feit is dat het hier niet goedkoop produceren is. De lonen liggen verhoudingsgewijs hoog en de sterke Zwitserse franc werkt momenteel zeker niet in ons voordeel. Maar gezien de volumes die wij draaien, de kwaliteit en de flexibiliteit die wij nastreven is dit een prima plek. In China lukt dat echt niet.”           
 
Service 
Hoe indrukwekkend ook allemaal, feit blijft dat ook reinigingsmachines steeds meer verworden tot een commodity-product. Het technisch onderscheidend vermogen tussen merken onderling wordt steeds kleiner. De Korte: ”Waarheid als een koe. Poetsen is poetsen en of dat nu gebeurt met een rode of groene machine, of het knopje nu linksvoor of rechtsachter zit, dat is voor het schoonmaakbedrijf minder belangrijk. Als het apparaat an sich maar goed presteert, dat is een absolute voorwaarde. En snel weer functioneert na een storing. De marges zijn flinterdun en tijd is geld. Ik denk dat wij als Cleanfix qua prijs-kwaliteitverhouding het beste bieden in de markt. Zeker ook in de after-service. Je ziet hoe we hier produceren en onze onderdelenvoorraad op orde hebben. Hetzelfde vind je op kleinere schaal bij ons in Oirschot (Cleanfix Benelux, red). Dat hebben schoonmaakgroothandelaren ook in de gaten en daardoor worden we een steeds aantrekkelijkere partner in de distributieketen. En dat enthousiasmeert merken we.“
 
Innovatie
Wat mogen we in de toekomst van Cleanfix verwachten? De Korte: “We concentreren ons op het verder perfectioneren van het huidige productengamma. Aan de bovenkant van de markt, richting de zwaardere machines, zal geen uitbreiding van het assortiment plaatsvinden. Waar we heilig in geloven is het concept van onbemand reinigen. We timmeren driftig aan de weg met onze Robo-40 die helemaal zelfstandig werkt. Ideaal voor grotere open oppervlakten vanaf 600 m2 zoals sporthallen. We hebben er inmiddels wereldwijd een paar honderd van verkocht. Maar daar stopt het wat ons betreft niet met schoonmaakinnovatie. Met een Zwitserse IT-partner zijn we meer Robo-40-achtige concepten aan het uitdenken en testen. Interclean 2012 zal te vroeg zijn maar hou ons wat dat betreft maar flink in de gaten.”
 
www.cleanfix.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning
15 mrt

Op de hoogte van de laatste trends met Captains of Cleaning

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder vergunning
15 mrt

Vluchtelingen Oekraïne mogen langer werken zonder werkvergunning

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren