• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

CleanDeal: Online schoonmaakartikelen kopen?!

Artikelen 16 maart 2013

CleanDeal: Online schoonmaakartikelen kopen?!

Op 15 januari is de onlinewinkel CleanDeal gelanceerd, een webshop voor de schoonmaakbranche in de Benelux met meer dan 1250 verbruiksartikelen. Clean Totaal spreekt over dit opmerkelijke initiatief van de Vebego-groep met webshop manager Dirk Biesmans.

 
Door Leon van den Berg, redactielid Clean Totaal
 
Een webwinkel? Wie in de branche zit daar op te wachten, want die zijn er toch al? Dat is toch de eerste reactie die bij je opkomt als je voor het eerst van CleanDeal hoort.

 

Webshop manager Biesmans: “Inderdaad, er zijn groothandels die materialen op de elektronische snelweg aanbieden, maar dat is dan meer een aanvulling op het eigen fysieke verkoopkanaal. Daardoor is het aantal artikelen nogal beperkt en is de logistiek niet helemaal ingericht op onlineverkoop. CleanDeal komt niet als aanvulling van een bestaand verkoopkanaal, maar vervangt dit volledig. Dit uit zich in een omvangrijk assortiment van verbruiksartikelen, (online) adviesmogelijkheden, leveringszekerheid en een distributie die helemaal is gericht op snelle en tijdige levering. En dit met de scherpe prijsstelling die hoort bij internet.”

 
Online generatie
Volgens Biesmans komt CleanDeal niet zomaar uit de lucht vallen. “We zijn er sinds maart 2012 mee bezig en hebben de introductie goed voorbereid. Het basisidee is dat we willen inspelen op de klant van de toekomst. Als je in je dagelijkse omgeving kijkt, zie je dat mensen steeds vaker aankopen doen wanneer het hun het beste uitkomt. De ene keer is dit op kantoor, de andere keer vanop de bank. Ze hebben voor veel zaken geen behoefte meer aan een fysieke winkel. Hoe jonger men is, hoe sterker de focus op online is voor alle aspecten van het leven.”
 
Biesmans: “Belangrijk is hierbij dat wat mensen thuis gewend zijn, zij ook in de professionele omgeving verwachten en dat is de verbinding tussen BtoC (Business to Consumers, red) en BtoB (Business to Business, red). Nu zijn er onder verantwoordelijken voor inkoop nog veel mensen die gericht zijn op persoonlijk contact en graag zaken doen met een vertegenwoordiger of via een fysiek verkooppunt. Onder de jongere generatie is die behoefte er straks niet of nauwelijks meer. Als je dan niet klaar bent om die groep te bedienen, dan mis je de boot. Het door ons gekozen tijdstip voor deze marktintroductie is niet willekeurig. Er is sprake van omslagpunten naar online bestedingen. In Nederland is dat in 2011 gebeurd, in België afgelopen jaar.”
 

Kijken en leren van BtoC-sector

Biesmans vertelt vervolgens over hoe men het idee van CleanDeal heeft vormgegeven. “We zijn om ons heen gaan kijken naar succesvolle online aanbieders zoals bol.com, Zalando, H&M, een wijnexporteur, etc.. Daarbij hebben we bewust gekeken naar sectoren buiten de schoonmaak en die in de BtoC-sector veel omzet maken. We hebben met ze gesproken en inzicht gekregen in de kritische succesfactoren, maar ook in de valkuilen. Een algemene waarschuwing is dat je bij de volledige inzet op online-verkoop rekening moet houden met onverwachte en soms onaangename verrassingen.”

 
Biesmans: “Zo worstelen nogal wat onlinewinkels met onverwacht hoge kosten door de gratis retourservice. Ook zijn er problemen met verschillen in wetgeving in de Europese landen, waardoor bijvoorbeeld in het geval van de wijnhandel de transportkosten naar Zweden extreem opliepen. Dit omdat zij de Zweedse hoge accijns omzeilden en daardoor veel meer bestellingen uit dat land kregen dan gedacht. Het kenmerk van deze zaken is dat je ze niet voorziet, terwijl je in de voorbereiding probeert op alles voorbereid te zijn. Ik ben er vrij zeker van dat wij dus ook nog wel iets op ons bord zullen krijgen.” De reacties uit de markt zijn er inmiddels al. De eerste klanten zijn heel enthousiast, omdat de prijzen in België een stuk lager zijn en de Nederlandse klant daarvan profiteert.”
 
Geen kapitaalgoederen 
Vooralsnog richt CleanDeal zich op de Benelux om alles hanteerbaar te houden. Biesmans: “We sluiten niet uit dat we verder expanderen op de Europese markt. Daar spelen we nu al op in met het aanbieden van bekende A en B merken, ons eigen huismerk chemie en tot nu toe drie taalversies Nederlands, Vlaams en Frans. De eerste twee talen kennen grote verschillen in zoekwoorden en dat moet je niet onderschatten.”
 
Blijft men alleen leveren aan de zakelijke markt? Dat onderscheid is volgens Biesmans op internet moeilijk vol te houden. “We richten ons in eerste instantie op de professionele markt en bieden daar verbruiksartikelen aan. Bewust hebben we niet gekozen voor opname van kapitaalgoederen zoals machines. We verwachten niet dat die voorlopig massaal online zullen worden verkocht. Vaak willen gebruikers immers een machine testen voordat ze tot aankoop overgaan en de aankoop vergt veel gespecialiseerde kennis van de verkoper.”
 
Biesmans: “Vooralsnog vinden we 1250 verbruiksartikelen wel voldoende, maar we sluiten niets uit. Ook niet dat particulieren bij ons kopen. In het traditionele professionele verkoopkanaal moet iemand die iets wil kopen vaak vrij veel moeite doen om toegang tot de winkel te krijgen. Dat is op den duur niet vol te houden en daarom hebben we dit pad verlaten. We richten ons in hoofdzaak op de professionele markt en timmeren nog niet aan de weg in de particuliere markt. Dat zie je bijvoorbeeld aan de prijzen exclusief BTW. Als particulieren per se willen, kunnen zij echter wel bij ons kopen maar dan wel op eigen risico. De particuliere markt kent bijvoorbeeld voor de chemie andere etiketteringseisen en aanvullende eisen, zoals kinderveilige sluitingen. Dat bieden wij in de startfase nog niet aan. Er is echter zeker belangstelling voor professionele schoonmaakmiddelen bij particulieren. Ze zien de schoonmaker zulke middelen gebruiken en daarmee problemen oplossen die ze thuis niet de baas kunnen met gewone middelen.”
 
Loopt CleanDeal dan niet het risico van wanbetaling? Volgens Biesmans valt dat mee. “Dat speelt als men op rekening koopt, en dat zal bij particulieren zelden gebeuren. Die zullen veel eerder dan bedrijven via iDeal of met de creditcard betalen.”
 
Geen verzendkosten
De online winkel richt zich wel op de schoonmaak, maar zeker niet alléén op schoonmaakbedrijven. Biesmans: “Schoonmakers hebben niet het alleenrecht op schoonmaak. We zien bijvoorbeeld ook kansen bij horecaondernemers of grootkeukens. Deze bestellen echter vaak kleinere hoeveelheden. Daar is onze levering ook op afgestemd: wij leveren van volledige pallet tot één losse can. Hoe groter de bestelling hoe goedkoper het artikel wordt. Daarbij leveren wij gratis bij bestellingen vanaf € 20,-, daaronder bedragen de kosten € 4,95.”
 
In tegenstelling tot veel aanbieders heeft CleanDeal geen eigen distributienetwerk. “De voordelen daarvan wegen niet op tegen de nadelen”, aldus Biesmans. “Wij verzenden uitsluitend via DHL. Dat heeft een goed georganiseerde distributie met scores van meer dan 99% tijdige levering. Daardoor kunnen we waarmaken wat we beloven: voor 21.00 uur besteld, de volgende werkdag in huis. En daarmee bedoelen we niet enkel op het hoofdkantoor of magazijn, maar indien gewenst direct de werkplek. Er is zelfs desgewenst een andere afleverdatum te kiezen en bij echte spoedzaken kunnen we tegen meerkosten uiteraard een spoedzending verzorgen.”
 
Deskundigheid

Hoewel er sprake is van verbruiksartikelen, is er wel degelijk vakkennis in huis. “We zijn geen dozenschuivers”, stelt Biesmans. We zijn bereikbaar gedurende de tijden dat de schoonmaker werkt en objectleiders bestellen, dus van 07.00 tot 21.00 uur. Daarvoor hebben we een callcenter waarin medewerk
ers werkzaam zijn die zelf werkervaring in de schoonmaak hebben. Die hebben bovendien een back-up van mensen met specialistische vakkennis. Zo kan de klant bijvoorbeeld een probleem voorleggen door via mail een foto te sturen. Op basis daarvan krijgt hij een onafhankelijk advies.”

 

Biemans: “Naast het callcenter hebben we ook een chatbox. De ervaring is dat daarmee nog sneller een antwoord is op eenvoudige vragen. Tenslotte kan ook nog gebruik worden gemaakt van e-mail. Alle communicatiekanalen zijn nodig, want zo kunnen wij iedereen die van schoonmaak houdt optimaal ondersteunen.”

 
www.cleandeal.eu
 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren