• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Clean Totaal duikt in fraude hotelschoonmaak: namen onthult!

Artikelen SieV 28 januari 2015

Clean Totaal duikt in fraude hotelschoonmaak: namen onthult!

Na de recente invallen bij fastfoodketens, waar Clean Totaal reeds eerder over berichtte, was het begin  januari opnieuw raak. Belastingdienst en Inspectie SZW deed inval bij zeven schoonmaakbedrijven en acht hotels. De redactie dook onmiddellijk in de zaak en stuitte op twee betrokken hotelketens te weten PPHE Hotel Group (Park Plaza) en WestCord Hotels. Ook spraken we, in het bijzijn van hun advocaat, met Alfaklok uit Amsterdam, één van de betrokkenen schoonmaakbedrijven. Over verontwaardiging alom en een Code die niet voldoende beklijft.  

 

In Clean Totaal nr. 1 2015 volgt een uitvoerige reportage inclusief de reacties van OSB Platform Hotel, Belastingdienst en Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Inspectie SZW heeft te kennen gegeven dat er geen OSB  en SieV! Keurmerkhouders betrokken zijn bij deze zaak. Hier alvast een paar quotes uit deze onthullende reportage:

 

De Belastingdienst schat het fraudebedrag op 5 miljoen euro. Drie vreemdelingen zijn in voorlopige bewaring gegaan. De politie heeft een persoon meegenomen die gesignaleerd stond en er zijn zeven werknemers aangetroffen die een uitkering genoten. Buitenstaanders stellen dat hotelketens een eventuele boete en imagoschade incalculeren omdat dit namelijk opweegt tegen de lage (onrealistische) inkoopprijzen voor housekeeping.

 

Reacties betrokkenen:

WestCord hotels: “Mochten de bedrijven waar wij zaken mee doen aantoonbaar een andere ethiek er op nahouden zullen wij passende maatregelen nemen. Wij zijn niet op de hoogte van het bestaan van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak. Deze is ons nooit voorgelegd.”

 

PPHE Group (Plaza Hotels):  “Wij zijn ons bewust van een lopend onderzoek waarbij onze housekeepng leverancier betrokken is.

 

Alfaklok Schoonmaakdiensten: ”Zelfs gasten van de hotels moesten zich identificeren, terwijl onze mensen duidelijk herkenbaar zijn aan hun werkkleding. Ook de wijze waarop onze opdrachtgevers gesommeerd werden hun administratie af te geven tart  iedere beschrijving. De officiële richtlijnen met betrekking tot dergelijke invallen zijn in onze ogen met voeten getreden. We worden nu neergezet als  een mogelijk fraudeur, terwijl we eigenlijk gedupeerde zijn.”

 

OSB platform Hotel: ”Het is wettelijk verboden om de schoonmaak per kamer te factureren als hier geen tijdsregistratie onder hangt waaruit blijkt dat schoonmakers betaald zijn voor de gewerkte uren. De sociale partners hebben afspraken gemaakt om schijnconstructies aan te pakken”

 

Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “KHN ziet dat de code verantwoordelijk marktgedrag van en voor facilitaire diensten is. Het is niet logisch om van hotelbedrijven te vragen die code te volgen of te onderschrijven. Wij vinden dat er niets mis met een tarief per kamer. Het is ook dan aan de schoonmaakonderneming de arbeidsuren van hun medewerkers volgens de arbeidsregels te betalen”

 

Lees de complete reportage in Clean Total nr. 1 2015. Vanaf 18 februari bij onze lezers in de brievenbus.

 

Nog geen abonnee? Meld u hier aan en mis niets!

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren