• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

CAO onderhandelaar: Broek tussen de ketting?

Artikelen 22 maart 2012

CAO onderhandelaar: Broek tussen de ketting?
Anton Witte is CAO onderhandelaar namens de werkgevers in de schoonmaak en is werkzaam voor Asito. Naar het thans de schijn van heeft zit hij niet geheel onbevangen in deze onderhandelingen, alle inzet en goede bedoelingen ten aanzien van zijn rol in de onderhandelingen ten spijt. Dit ligt overigens niet aan de persoon, maar wel aan andere hiervoor verantwoordelijken binnen zijn organisatie. 
 
Door Henk Cornelisse
 
Zoals uit bijgaande brief blijkt heeft Asito (een deel van) haar klanten per 01.01.2012 al een prijsverhoging in rekening gebracht van 5.90%. Dit is een zeer onhandige manoeuvre, zeker voor een bedrijf welke de 1e CAO onderhandelaar levert. Natuurlijk begrijp ik dat je het commercieel van belang van een bedrijf gescheiden moet zien van de rol die zij in bestuurlijke zin voor OSB vervullen, maar ook Asito legt in haar brief de link tussen haar bedrijf en de branche.
 
De inhoud van de brief vermeldt ook tekstueel feitelijke onjuistheden. De loonkostenstijging zoals OSB die voorstelt bedraagt geen 5% en de ruim 9% looneis van FNV waarnaar Asito verwijst is ook niet geheel in overeenstemming met de realiteit. Bovendien betreft het de totaal kosten en dergelijke over een CAO periode van 2 twee jaar, waarvan Asito de kosten 2013 op deze wijze van communiceren ook alvast in 2012 door belast. Stel de verhoging zou uitkomen op 3% per 01.01.2012 en 3% per 01.01.2013 dan wordt er al bij voorbaat een 2,9% extra over 2012 binnen geharkt. De 5,9% verhoging gaat immers al volledig per 01.01.2012 in lezen wij.
 
Nog erger wordt om het volgende lezen: “het risico van eventuele meerkosten bij een “duurdere” CAO ligt dus volledig bij Asito”. Asito heeft er derhalve ogenschijnlijk een belang bij dat de kostenstijging met betrekking tot de nieuwe CAO over een periode van 2 jaar de 5,9% niet overstijgt. Immers eventuele meerkosten moeten uit de Asito portemonnee komen. Een portemonnee die hiertoe geen ruimte biedt in deze economisch zware tijd. Een economische situatie die ook geen verdere ruimte toelaat met betrekking tot het CAO eindbod. Vandaar wellicht alvast reserves ingebouwd door de kostenstijging 2013 alvast in 2012 in te rekenen?
 

Kortom, nu Asito een eigen belang lijkt te hebben om de kostenstijging in ieder geval te beperken tot de 5.9% wordt de rol van de door haar geleverde CAO onderhandelaar vergelijkbaar met een koorddanser op het slappe koord. Uiteraard hebben wij in het kader van hoor en wederhoor Asito om een uitleg gevraagd. Helaas zonder resultaat. Ook Anton Witte verkiest het om niet te reageren. 

 

Dit neemt niet weg dat de eerste informele gesprekken tussen CAO partijen om uit de impasse te komen al hebben plaats gevonden en vervolgd worden. Eerder schreven wij al dat partijen over hun schaduw heen moeten stappen. Zeker nu ook over de schaduw van de Asito brief. Partijen kiezen er allen voor om over de inhoud van de informele gesprekken geen mededelingen te doen.
 
Lees hier de brief die Asito naar opdrachtgevers zond.

 

Henk Cornelisse is directeur van Facility Specialists (www.facility-specialists.nl) en lid van het redactieteam van Clean Totaal.

 

Reageren: redactie@www.cleantotaal.nl

 

 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren