• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Biofriends innovatief met Finse Reflexsysteem

Artikelen Microvezel 2 juni 2009

Biofriends innovatief met Finse Reflexsysteem
Niet alle revoluties verlopen bloedig. Sommigen zijn zelfs uitermate vriendelijk voor het milieu en de portemonnee. Het overtuigen van een behoudende markt haalt echter wel eens het bloed onder de nagels vandaan van mensen die out of the box-denken. Vernieuwen is volgens Jan van Triest van Biofriends niet gemakkelijk, maar wel erg leuk. 
 
Biofriends hield zich oorspronkelijk bezig met het ontwikkelen van schoonmaakconcepten. Tegenwoordig gaat men zelf de boer op om een revolutionair nieuw schoonmaakconcept op de markt te brengen. Eigenaar Jan van Triest is erg enthousiast over het Finse Reflexsysteem: “Wie de praktijk kent, weet hoe anders dit systeem werkt. Normaal ga je een vuile vloer te lijf met een emmer met sop en een vlakke vloermop. Voor toonbanken moet je een emmer met spons en zeem of een speciale microvezeldoek gebruiken. Andere oppervlakken vragen weer een andere methode Je moet voor iedere reinigingsklus andere middelen gebruiken en dat is vaak een belasting voor de medewerker. Die moet veel kracht zetten om de vloermop het werk te laten doen. Ze moeten ook sjouwen met grote emmers met sop en spoelwater en er moet veel worden gewrongen. Rugklachten en overbelaste polsen zijn het gevolg. Daarnaast is een ruimte tijdens het drogen vaak een langere tijd niet te betreden. Ook de hoeveelheid chemicaliën is moeilijk in de hand te houden. Tenslotte is het de vraag of iets optisch schoon is of dat het echt schoon is.”
 
Kleurrijk schoonmaken
Al deze zaken worden door het universele en complete Reflexsysteem opgelost. Het systeem bestaat uit een vloerwisser, enkele soorten microvezeldoeken in de kleuren blauw, rood, groen en geel. Deze zitten per 10 of 20 in afsluitbare emmertjes/boxen van dezelfde kleur. Het eventueel bijbehorende schoonmaakproduct zit in gelijkgekleurde tapflacons. De hoeveelheid schoonmaakmiddel is per druk op de knop afgestemd op het doel en de emmer. Het enige dat moet worden gedaan is hooguit drie liter water toevoegen. “De vloermop is universeel toepasbaar. Door het smalle contactoppervlak is de druk op de vloer vijftig maal groter dan met een conventionele vlakmop. Men hoeft dus geen kracht te zetten en schraapt het vuil simpelweg in de Reflex doek. Je doet met één Reflex doek veel vierkante meters omdat je die steeds een stukje opschuift en ook nog aan beide zijden gebruikt. Omdat de doeken vochtig zijn, hoeft men niet meer te wringen en is er nauwelijks droogtijd. Is een doek volledig gebruikt, dan gaat deze in de waszak. Aan het eind van de dag gaat hij met alle andere in de bij het systeem leverbare wasmachine. Een onze dopje speciale waspoeder volstaat om zeventig doeken op lage temperatuur te desinfecteren. Zelfs dat waspoedermaatdopje leveren we erbij. Daar kan geen gewone vloer/vlakmop tegenop. De kosten om die te wassen zijn aanzienlijk hoger, tot wel 80%.
 
240 liter sop besparen
Het Reflexsystem werkt prima en dus zou je verwachten dat potentiële gebruikers ervoor in de rij staan. Een misrekening, want de branche is extreem behoudend en reageert volgens Van Triest panisch op innovaties: “Veel mensen geloven het zelfs niet als we het demonstreren. Ze blijven denken dat plenzen et veel water schoonmaken is. Je moet, als klant, een bepaald denkpatroon doorbreken om je vooroordeel opzij te zetten. Je ziet dat met name de retailketens openstaan voor vernieuwingen. Daar slaat ons concept aan. Bedrijven zoals de Hema, Bouwmaat, Intergamma, Servex, Xenos en vele individuele klanten zien de enorme besparingen in tijd, materiaal en personeel die ze met ons systeem bereiken. Daar is schoonmaken ondersteunend om de hoofdactiviteit -verkoop- in een goede omgeving mogelijk te maken. Schoonmaken wordt door het winkelpersoneel gedaan en dat mag er niet teveel tijd aan kwijt zijn, terwijl het resultaat goed moet zijn. Je ziet ook dat bij professionals in de schoonmaak van flatgebouwen er interesse is. Met ons systeem reinigt Ancora bijvoorbeeld trappenhuizen en galerijen in de Bijlmer. Daar ligt nog wel eens urine en dergelijke. Dan gebruik je onze mop als wisser en verzamel je de urine in een droge Reflexdoek. Die doe je daarna direct in de waszak. Met een nieuwe doek ga je verder met schoonmaken. Dat is toch veel hygiënischer dan die viezigheid via de mop en het water over de hele galerij te verspreiden? En dat alles met maar enkele doekjes. Het scheelt ook vele liters water per dag en een heleboel schoonmaakmiddel. Dat gebruik je namelijk bijna niet!’’.
 
 
Angst
De zorg is een heel ander verhaal. Van Triest: “Daar is vernieuwing kennelijk een bedreiging. Je snapt het niet. Ik heb mensen in de weer gezien met een mop in een emmer met smerig water. Dat kan toch niet de bedoeling zijn op een plaats waar hygiëne een topprioriteit moet zijn? Je kunt gewoon aantonen dat dit geen schoonmaken is. Ik ga met ons systeem over een pas gereinigde vloer en de doek komt er pikzwart af. Denk je dat men dan overtuigd is? Niet dus! Ik heb zelfs meegemaakt dat een hoofd schoonmaak kwaad werd. Waarschijnlijk omdat ik zo haar gebrekkige werkmethode blootlegde. Heel teleurstellend dat kennelijk het belang van de patiënt niet vooropstaat! Al even dodelijk voor vernieuwing is dat men in de zorg niets durft te beslissen zonder TNO – rapport. Wij nemen die handschoen op. Binnenkort start TNO in Enschede een vergelijkend methodisch onderzoek. Ik ben er zeker van dat we daarin de traditionele methodieken overtuigend zullen verslaan.”
  
www.biofriends.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Van onze partner The Legal Company

Meld u nu aan voor de ontbijtsessie ‘Flexibele arbeid: een zegen of een plaag?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren