• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Bad practice award 2014: Voor de Code Commissie!

Artikelen Code Schoonmaak 14 januari 2014

Bad practice award 2014: Voor de Code Commissie!

Na de intrede in juni 2011 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag predikte voorzitter Kees Blokland onder andere vanuit de kansel in het Doperscafé te Amsterdam dat de Code via “name and shame” bedrijven zou kapittelen die de schoonmaakbranche (imago) schade zouden berokkenen. Het tekenen van de Code mocht niet verworden tot een papieren tijger…

 

Door Henk Cornelisse, lid redactie Clean Totaal

 

Neen, want immers door ondertekening van de Code 'Verantwoordelijk Marktgedrag' onderschrijven opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche de visie en uitgangspunten voor verantwoordelijk marktgedrag. Ze moeten leiden tot een duurzame verankering op hoog niveau van professionaliteit, kwaliteit en omgangsvormen in de branche, samengevat als: 'verantwoordelijk marktgedrag'. Hierbij is het samenspel van de verschillende partijen essentieel. Hieraan mag om de kracht van de Code te behouden dan ook geen enkele concessie gedaan worden.

 

Kleurenblind

Via het uitreiken van gele en rode kaarten zouden schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers gestraft worden als zij zondigen tegen de regels van de Code. Aangezien er kennelijk zoveel gezondigd wordt en werd dat er wellicht een lawine aan kaarten te verwachten viel, werd opeens de groene kaart uit de hoed getoverd. Beter voor het imago, zo veronderstelde de Code Commissie. Niet meer straffen wat niet goed gaat, maar juist belonen als een bedrijf eindelijk eens wel netjes doet wat er afgesproken is. Zoals een hond een koekje krijgt als hij gehoorzaamt. De tijger verloor hier al enige tanden.

 

Best en bad practice 2013

Nog zo’n uniek bedenksel wat in 2013 werd geïntroduceerd. Bedrijven die het in de keten correct doen belonen met een best practice award en bedrijven die het slecht doen te kakken zetten met de bad practice award. Ook hier werd de kool en de geit gespaard en ging de bad practice naar een kleine speler (Gemeente Delfzijl) die zondigde tegen een klein regeltje.

Grotere zondes van grotere bedrijven werden afgedaan met de absolutie en een vermanend vingertje. De bad practice award ligt inmiddels dik onder het stof ten burelen van de RAS en heeft de uitverkorene nimmer bereikt.

 

Maar ja, het kan natuurlijk gebeuren dat een bedrijf feitelijk zowel de best als de bad practice toekomt op basis van twee verschillende situaties. Best een lastig dilemma. Bovendien moet de Code wel een goed nieuws show blijven, dus weg met de bad practice award.

 

Aanscherping van de Code

Het goedwillende deel van de schoonmaakmarkt & de werkgevers– en werknemersorganisatie schreeuwen om aanscherping van de Code. Laten we eerlijk zijn: in essentie is de Code een verrijking. Het mag dan wel niet de politiek vermurwen om af te zien van het voornemen tot het inbesteden van de schoonmaak van de rijksgebouwen, maar het kan verder een zuiverende werking hebben. Mits vastgehouden wordt aan het oorspronkelijke uitgangspunt van “name and shame” dan wel verdergaande sanctioneringsmogelijkheden.

 

Clean Totaal Bad practice award 2014

Nu de Code Commissie in het kader van de hiep hiep hoera show de bad practice award niet meer uitreikt ondermijnt zij de kracht van haar eigen Code. De roep om verscherping wordt genegeerd, zo lijkt het. Reden om de Clean Totaal bad practice award 2014 toe te kennen aan de Code Commissie.

 

De jury tekent hierbij aan dat zij stellig hoopt deze award aan de Code Commissie later om te kunnen wisselen voor de best practice award 2015. Dat zou namelijk betekenen dat de Code aangescherpt is en de Code over de kracht beschikt die past bij dit fenomeen.

De eerste belangrijke stappen  hiertoe zijn inmiddels gelukkig gezet in samenwerking met de sociale partners zo lezen we in de brief vandaag van OSB aan de bonden.

 

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren