• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Automatisering maakt schoonmaakprofessionals belangrijker dan ooit

Artikelen 15 oktober 2020

Automatisering maakt schoonmaakprofessionals belangrijker dan ooit

Schoonmaak draait om mensen. Vooral nu, tijdens de coronacrisis, maakt de schoonmaakmedewerker het verschil. Dat weten ze bij ICE Robotics maar al te goed. Als producent van slimme reinigingsmachines en –robots lopen zij voorop in de transitie. Op naar de nieuwe standaard in reiniging waar de mens voorop staat. Om een gezond leef- en werkklimaat te creëren en bij te dragen aan de verbetering van de gezondheid wereldwijd.

Op de foto: Rob Stokkel en Roger Giesen van ICE Benelux

Nieuwe standaarden in de schoonmaak (die als vrij conservatief wordt beschouwd) realiseren en die door de coronapandemie in de spotlight staat. Dat klinkt als een grote uitdaging. “En dat is het eerlijk gezegd ook”. Aan het woord zijn managing director van ICE Benelux Rob Stokkel en Salesmanager Benelux Roger Giesen. “De huidige markt is er één van lage marges en veel ad-hoc opdrachten. Je mag blij zijn als je hierin een paar procenten overhoudt. Om de marge te verhogen is het belangrijk om meer service te bieden en de opdrachtgever mee te nemen in de customer journey. Maar waar moet je dan beginnen? Het begint bij transparantie, inzicht en bewezen reiniging. Zo kun je een bijdrage leveren aan de verbetering van de gezondheid van de gebruikers van gebouwen.”

En dat is fijn in een tijd waarin er veel wordt gevraagd van schoonmaakpersoneel. Volgens Stokkel heeft de branche globaal gezien nog steeds te kampen met een tekort aan handjes. “Door de robot als cobot in te zetten, dus naast de schoonmaker, kan de kwaliteit van de schoonmaak omhoog en dat is in het voordeel van de gebouwgebruiker, -beheerder én de schoonmaker. Bovendien is de druk op de schoonmaak nog nooit zo hoog geweest. Dan is het fijn als tijdrovende werkzaamheden uit handen worden genomen door een semiautonoom hulpje.

Proof of Cleaning

Kortgezegd wordt het voor schoonmaakbedrijven dus steeds belangrijker om enerzijds flexibel te zijn en anderzijds een constante hoge kwaliteit te leveren. Proof of Cleaning, zo noemen ze dat bij ICE. Je moet als dienstverlener kunnen aantonen dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd om de gebouwbeheerder te bewijzen dat een schone werk- of leefomgeving wordt gecreëerd. Data is hierin het sleutelwoord. En dat levert niet alleen meerwaarde voor de opdrachtgever, ook voor het schoonmaakbedrijf.

Giesen legt uit: “Alle machines van ICE beschikken over i-Synergy, een platform dat data verzamelt over de machine en de gebruiker. Zo is voor het schoonmaakbedrijf altijd inzichtelijk hoeveel machines er operationeel zijn. Aan de gebouwbeheerder wordt getoond dat er daadwerkelijk is gereinigd. In de laatste tien jaar liep de ontwikkeling en kwaliteit van de schoonmaakmachines veelal parralel aan de behoefte van de markt. Veel meer als verbruiksartikel met het uitgangspunt prijs en dus van overwegend mindere kwaliteit. Tegelijkertijd zijn de schoonmaakcontracten vaak kortlopend. Zodoende worden machines van hot naar her gesleept wanneer een object verloren wordt, zonder dat ze altijd op de (nieuwe) locatie tot zijn recht komen. “Dat levert kopzorgen op voor het schoonmaakbedrijf en is kapitaalvernietiging.”

Flexibel

“Stilstaande machines kosten geld. Daarom bieden wij flexibele vloot oplossingen in een minimale contractduur van drie maanden met twee maanden opzegtermijn. Zo kun je op- of afschalen wanneer nodig.” Overigens stelt Giesen dat er door deze transparante fleetservice ook ruimte komt voor andere businessmodellen. “Uiteindelijk geloof ik dat pay per use de standaard wordt. En dat kan ook door middel van de data die je vergaart.”

Cobot biedt meerwaarde

Schoonmaak blijft een human-driven industry. Alle reinigingsoplossingen van ICE die van de lopende band rollen stellen dan ook de mens centraal. Een sprekend voorbeeld is de stofzuigrobot Whiz, de helpende hand voor schoonmakers die onder grote druk moeten presteren. “Terwijl de Whiz bijvoorbeeld het gangpad uiterst secuur en met dezelfde hoge kwaliteit reinigt, kan de schoonmaker zich focussen op taken die meer waarde toevoegen voor de opdrachtgever. Is hij of zij klaar met de werkzaamheden? Dan wordt de Whiz eenvoudig meegenomen naar de volgende locatie op het object.”

Van reactief naar pro-actief

Inmiddels bewijst de Whiz zijn meerwaarde in verschillende gemeentehuizen, ziekenhuizen en hotels. Want zelfs afdelingen die niet worden gebruikt, vervuilen toch. Daarom rijdt de Whiz bijvoorbeeld ook in afgesloten hotel-vleugels. “Maar het vraagt een andere benadering”, stelt Stokkel. “Werkprogramma’s zijn altijd leidend in de toepassing van een cobot. Daarom is het van belang om de business case vooraf te onderzoeken. Uiteindelijk levert het linksom of rechtsom altijd geld op indien het object en de behoefte aan schoonmaak geschikt is. Bovendien kunnen gebruikers altijd rekenen op de machine. Wij hebben twee data-analisten in dienst die constant monitoren en uitlezen. Als een ampère-verhoging in de motor wordt gesignaleerd, dan gaan we hier pro-actief mee aan de slag. Is de motor aan onderhoud nodig, is er sprake van te zware vervuiling of de verkeerde borstel? Binnen zes uur komen wij gegarandeerd in actie om de klant te helpen met het behouden van de hygiënische omgeving.”

Snel ter plaatse komen als de nood aan de man is, dat is de schoonmaak niet vreemd. En dan wordt er ook wel voor betaald. Maar om tijdens de reguliere werkzaamheden meer marge te behalen is het volgens Stokkel raadzaam dat schoonmaakbedrijven nadenken over pro-actieve dienstverlening. “Al zien we deze ontwikkeling steeds vaker met als gevolg een betere kwaliteit, milieuvriendelijke reiniging en ergonomischer werken. In combinatie met het vastleggen van data maak je processen inzichtelijk en kun je meerwaarde leveren met het beschikbare personeel. Van oudsher is de schoonmaak, als dienstverlener, een van de laatste bedrijfstakken die meebeweegt op wereldwijde trends.” ICE blijkt de kartrekker voor de schoonmaak. “Wij zijn er klaar voor: kom maar op! Wij helpen ondernemers voorwaarts.”

Future proof

Ook al wordt schoonmaak gezien als de sluitpost van economie en moet de industrie zich vanaf de onderkant omhoog knokken. Vergeet niet dat de wereldvraag naar hygiënisch bewezen schoonmaak heel hard groeit vanwege de bewustwording rond Covid-19. De filosofie van ICE heeft het in zich de markt te veranderen. “Net als Tesla, die ook een aanloopfase en een overtuigingstijd heeft gekend. Nou, die tijd zijn we net voorbij. Onze cobot gaat ervoor zorgen dat de markt openstaat voor verregaande digitalisering én robotisering.”

Op dit moment wordt er gewerkt aan meerdere modellen die het cobot-segment van ICE gaan aanvullen. Van groot tot klein, van droge tot natte reiniging. Allemaal vanuit hetzelfde basisprincipe: Gebaande paden? Die creëert ICE Robotics zelf wel.

Meer weten over automatisering of robotisering in de schoonmaak? Vul onderstaand formulier in en Clean Totaal brengt jou in contact met de specialisten van ICE Robotics.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?
1 feb

Loonstijging met 10% in de schoonmaaksector nabij?

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset
31 jan

DKF Group faciliteert medewerkers met gratis 4-in-1 zelftestset

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk
31 jan

UWV: Minder schoonmakers, maar niet minder werk

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging
30 jan

Schoonmakers in Leids ziekenhuis vragen aandacht voor groot verschil in loonsverhoging

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer artikelen

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Prijsindexatie schoonmaak 2023 meer dan 7 procent

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

Nederrijn Inspiratiemiddag voor herhaling vatbaar

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

“Dit is de ontbrekende koppeling tussen contract- en procesbeheer”

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren