Schoonmaak draait om mensen. Vooral nu, tijdens de coronacrisis, maakt de schoonmaakmedewerker het verschil. Dat weten ze bij ICE Robotics maar al te goed. Als producent van slimme reinigingsmachines en –robots lopen zij voorop in de transitie. Op naar de nieuwe standaard in reiniging waar de mens voorop staat. Om een gezond leef- en werkklimaat te creëren en bij te dragen aan de verbetering van de gezondheid wereldwijd.
Op de foto: Rob Stokkel en Roger Giesen van ICE Benelux
Nieuwe standaarden in de schoonmaak (die als vrij conservatief wordt beschouwd) realiseren en die door de coronapandemie in de spotlight staat. Dat klinkt als een grote uitdaging. “En dat is het eerlijk gezegd ook”. Aan het woord zijn managing director van ICE Benelux Rob Stokkel en Salesmanager Benelux Roger Giesen. “De huidige markt is er één van lage marges en veel ad-hoc opdrachten. Je mag blij zijn als je hierin een paar procenten overhoudt. Om de marge te verhogen is het belangrijk om meer service te bieden en de opdrachtgever mee te nemen in de customer journey. Maar waar moet je dan beginnen? Het begint bij transparantie, inzicht en bewezen reiniging. Zo kun je een bijdrage leveren aan de verbetering van de gezondheid van de gebruikers van gebouwen.”
En dat is fijn in een tijd waarin er veel wordt gevraagd van schoonmaakpersoneel. Volgens Stokkel heeft de branche globaal gezien nog steeds te kampen met een tekort aan handjes. “Door de robot als cobot in te zetten, dus naast de schoonmaker, kan de kwaliteit van de schoonmaak omhoog en dat is in het voordeel van de gebouwgebruiker, -beheerder én de schoonmaker. Bovendien is de druk op de schoonmaak nog nooit zo hoog geweest. Dan is het fijn als tijdrovende werkzaamheden uit handen worden genomen door een semiautonoom hulpje.
Proof of Cleaning
Kortgezegd wordt het voor schoonmaakbedrijven dus steeds belangrijker om enerzijds flexibel te zijn en anderzijds een constante hoge kwaliteit te leveren. Proof of Cleaning, zo noemen ze dat bij ICE. Je moet als dienstverlener kunnen aantonen dat de werkzaamheden zijn uitgevoerd om de gebouwbeheerder te bewijzen dat een schone werk- of leefomgeving wordt gecreëerd. Data is hierin het sleutelwoord. En dat levert niet alleen meerwaarde voor de opdrachtgever, ook voor het schoonmaakbedrijf.
Giesen legt uit: “Alle machines van ICE beschikken over i-Synergy, een platform dat data verzamelt over de machine en de gebruiker. Zo is voor het schoonmaakbedrijf altijd inzichtelijk hoeveel machines er operationeel zijn. Aan de gebouwbeheerder wordt getoond dat er daadwerkelijk is gereinigd. In de laatste tien jaar liep de ontwikkeling en kwaliteit van de schoonmaakmachines veelal parralel aan de behoefte van de markt. Veel meer als verbruiksartikel met het uitgangspunt prijs en dus van overwegend mindere kwaliteit. Tegelijkertijd zijn de schoonmaakcontracten vaak kortlopend. Zodoende worden machines van hot naar her gesleept wanneer een object verloren wordt, zonder dat ze altijd op de (nieuwe) locatie tot zijn recht komen. “Dat levert kopzorgen op voor het schoonmaakbedrijf en is kapitaalvernietiging.”
Flexibel
“Stilstaande machines kosten geld. Daarom bieden wij flexibele vloot oplossingen in een minimale contractduur van drie maanden met twee maanden opzegtermijn. Zo kun je op- of afschalen wanneer nodig.” Overigens stelt Giesen dat er door deze transparante fleetservice ook ruimte komt voor andere businessmodellen. “Uiteindelijk geloof ik dat pay per use de standaard wordt. En dat kan ook door middel van de data die je vergaart.”
Cobot biedt meerwaarde
Schoonmaak blijft een human-driven industry. Alle reinigingsoplossingen van ICE die van de lopende band rollen stellen dan ook de mens centraal. Een sprekend voorbeeld is de stofzuigrobot Whiz, de helpende hand voor schoonmakers die onder grote druk moeten presteren. “Terwijl de Whiz bijvoorbeeld het gangpad uiterst secuur en met dezelfde hoge kwaliteit reinigt, kan de schoonmaker zich focussen op taken die meer waarde toevoegen voor de opdrachtgever. Is hij of zij klaar met de werkzaamheden? Dan wordt de Whiz eenvoudig meegenomen naar de volgende locatie op het object.”
Van reactief naar pro-actief
Inmiddels bewijst de Whiz zijn meerwaarde in verschillende gemeentehuizen, ziekenhuizen en hotels. Want zelfs afdelingen die niet worden gebruikt, vervuilen toch. Daarom rijdt de Whiz bijvoorbeeld ook in afgesloten hotel-vleugels. “Maar het vraagt een andere benadering”, stelt Stokkel. “Werkprogramma’s zijn altijd leidend in de toepassing van een cobot. Daarom is het van belang om de business case vooraf te onderzoeken. Uiteindelijk levert het linksom of rechtsom altijd geld op indien het object en de behoefte aan schoonmaak geschikt is. Bovendien kunnen gebruikers altijd rekenen op de machine. Wij hebben twee data-analisten in dienst die constant monitoren en uitlezen. Als een ampère-verhoging in de motor wordt gesignaleerd, dan gaan we hier pro-actief mee aan de slag. Is de motor aan onderhoud nodig, is er sprake van te zware vervuiling of de verkeerde borstel? Binnen zes uur komen wij gegarandeerd in actie om de klant te helpen met het behouden van de hygiënische omgeving.”
Snel ter plaatse komen als de nood aan de man is, dat is de schoonmaak niet vreemd. En dan wordt er ook wel voor betaald. Maar om tijdens de reguliere werkzaamheden meer marge te behalen is het volgens Stokkel raadzaam dat schoonmaakbedrijven nadenken over pro-actieve dienstverlening. “Al zien we deze ontwikkeling steeds vaker met als gevolg een betere kwaliteit, milieuvriendelijke reiniging en ergonomischer werken. In combinatie met het vastleggen van data maak je processen inzichtelijk en kun je meerwaarde leveren met het beschikbare personeel. Van oudsher is de schoonmaak, als dienstverlener, een van de laatste bedrijfstakken die meebeweegt op wereldwijde trends.” ICE blijkt de kartrekker voor de schoonmaak. “Wij zijn er klaar voor: kom maar op! Wij helpen ondernemers voorwaarts.”
Future proof
Ook al wordt schoonmaak gezien als de sluitpost van economie en moet de industrie zich vanaf de onderkant omhoog knokken. Vergeet niet dat de wereldvraag naar hygiënisch bewezen schoonmaak heel hard groeit vanwege de bewustwording rond Covid-19. De filosofie van ICE heeft het in zich de markt te veranderen. “Net als Tesla, die ook een aanloopfase en een overtuigingstijd heeft gekend. Nou, die tijd zijn we net voorbij. Onze cobot gaat ervoor zorgen dat de markt openstaat voor verregaande digitalisering én robotisering.”
Op dit moment wordt er gewerkt aan meerdere modellen die het cobot-segment van ICE gaan aanvullen. Van groot tot klein, van droge tot natte reiniging. Allemaal vanuit hetzelfde basisprincipe: Gebaande paden? Die creëert ICE Robotics zelf wel.
Meer weten over automatisering of robotisering in de schoonmaak? Vul onderstaand formulier in en Clean Totaal brengt jou in contact met de specialisten van ICE Robotics.