• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon

Autodetailer gebruikt stoomreiniger: "Ik zou nooit meer anders willen"

Artikelen Reinigingsmiddelen SieV Stoomreiniging 10 januari 2018

Autodetailer gebruikt stoomreiniger The Clean Experience: "Ik zou nooit meer anders willen"

André Kobes van Cura di Carrozza in Lochem heeft al heel wat dure wagens op zijn autobrug gehad. Als detailer doet hij er alles aan om Jaguars of Porsches briljant te laten glanzen. Met Kobes’ behandelingen lukt dat. Voorwaarde om met high-end-detailing te beginnen, is een brandschone auto. Die bereikt hij met de stoomreiniger van The Clean Experience.
De oorspronkelijk uit Leeuwarden afkomstige André Kobes gooide zo’n twaalf jaar geleden het roer om. Hij zegde zijn baan op, verhuisde, deed marktonderzoek en ging zijn passie voor bijzondere auto’s en detailing achterna. Hij startte Cura di Carrozza op en begon auto’s te poetsen. “Ik richt me met name op de particuliere klant in het hogere segment. Het zijn de mensen die op ieder terrein kwaliteit willen; of het nu gaat om exclusieve horloges, maatpakken of mooie auto’s”, legt Kobes uit. “Mijn behandelingen zijn niet goedkoop, maar wel heel goed. Een auto die hier het pand verlaat, blinkt als nooit tevoren. Zelfs uit de showroom van een autobedrijf krijg je ‘m niet zo mee naar huis.”
FIngerspitzengevoel
Tjibbe de Boer, eigenaar van The Clean Experience (TCE) – leverancier van stoomextractie-stofzuigers – stapte zo’n acht jaar geleden bij Kobes binnen. Ze maakten kennis en het klikte tussen de twee. Al snel begon Kobes met een kleine stoommachine te werken en ondervond hij de voordelen van stoomreiniging. TCE zat ondertussen niet stil. Het bedrijf dat zich sinds 2012 volledig toespitst op stoomreiniging ontwikkelde een nieuwe machine, de TCE C35 stoomextractie stofzuiger en de TCE CW 100. “Machines die we inmiddels veel verkopen aan autodetailers die serieus met hun vak bezig zijn”, legt De Boer uit.
Kobes gebruikt de TCE C35 inmiddels al jaren. “Hij tovert met de machine”, vindt De Boer. Kobes is net zo enthousiast over zijn stoomreiniger als over TCE. “Tjibbe denkt met de klant mee. Ik ben zelf altijd op zoek naar kwaliteit en herken dat bij Tjibbe ook. We zijn serieus met ons eigen vak bezig, gaan uit van onze eigen kracht en denken altijd verder”, is Kobes van mening. “Daarom klikt het denk ik ook zo goed tussen Tjibbe en mij. We denken hetzelfde en willen elkaar verder helpen. Er is tussen ons een goede wisselwerking. Ondernemen heeft uiteindelijk voor een groot deel te maken met een fingerspitzengevoel. Dat zit wel goed tussen ons. ”
Italiaanse fabrikanten
De Boer: “Onze kracht is dat wij op maat leveren. Als een autopoetser zegt dat hij iets specifieks wil, kunnen wij op maat de tools leveren en samenstellen. We spelen daarmee in op de vraag in de markt.” De machines worden in Italië gemaakt. TCE doet zaken met vier fabrikanten. “Wij kunnen lezen en schrijven met hen. We hebben nagenoeg dagelijks contact en inmiddels zijn het zelfs vrienden geworden.”
De TCE35 die in Lochem staat, is een stoomextractiestofzuiger met een vermogen van 9 bar. Het water kan verwarmd worden tot 176 °C. Daarmee maakt Kobes het interieur én het exterieur schoon. “Veel collega’s durven de buitenkant van een auto niet met stoom schoon te maken, ze vinden het veel te riskant. Ik weet echter wat ik doe en zie louter voordelen. Ik gebruik ‘m elke dag, voor alles en geef ‘m echt op zijn sodemieter. Ik heb er echt nog nooit wat mee gehad. Hij blijft dezelfde kracht houden, zakt niet terug en last van interne vervuiling in de machine heb ik niet”, vertelt Kobes enthousiast.
Schoon en droog
De autodetailer vertelt verder: “Een auto schoonmaken op de traditionele manier kost zo’n 150 tot 200 liter water. Ik doe een hele Audi A6 met vijf liter water. En dan hebben we het nog niet eens over de chemische reinigingsmiddelen die normaal gesproken in het milieu terecht komen. Dat gebeurt hier niet. Ik gebruik in principe geen reinigingsproduct, alleen bij extreme vervuiling.” De Boer vult hem aan: “Je kunt met pulsering het door ons ontwikkelde reinigingsmiddel BioSteamClean toevoegen. Dat behoudt zijn kracht tot 300 °C.” Voordeel is dat het losgekomen vuil door de stoommachine opgezogen wordt.

“Ik snap nog steeds niet waarom mijn collega-detailers niet allemaal met stoomstofzuigers werken. Onbekend maakt onbemind”

De routering binnen Cura di Carrozza is door de komst van het apparaat heel simpel geworden. “Ik zet de auto op de brug, demonteer de wielen en begin met de stoomreiniger. Dat is schoon en droog werken. Ik gebruik nog maar 10% van de chemie die ik in mijn beginjaren gebruikte. Door de hoge temperatuur van de stoom gaan de poriën openstaan en laat het vuil los. Resultaat? Een brandschone auto. Ook de motorruimte ontkomt niet aan de stoomreiniger. “Met water loop je risico’s, omdat het in de elektronica terecht kan komen. Door de droge stoomtechniek hoef ik daar niet bang voor te zijn.”
Duurzamer
De droogtijd van een auto en interieur varieert van een kwartier tot drie uur. “Een autopoetser die met de hand of met een sproei-extractie werkt, moet stukken langer wachter. De droogtijd is dan al snel een dag of hij moet kachels neerzetten om dit proces te versnellen”, legt Kobes uit. “Mijn werkwijze is milieuvriendelijker en duurzamer. En misschien nog wel het belangrijkste: het resultaat is top!” Dat resultaat helpt me in het verdere proces. Door het gebruik van stoom wordt de auto namelijk gladder en kan ik veel beter zien waar de imperfecties zitten. Er zitten geen maskeermiddelen meer op de lak.” Werken zonder stoommachine is voor Kobes een no go. “Stoom is zo krachtig en zo geconcentreerd. Ik snap nog steeds niet waarom mijn collega-detailers niet met stoomreinigers werken. Onbekend maakt onbemind. Ik zou in ieder geval nooit meer anders willen.”
The Clean Experience
Tjibbe de Boer begon The Clean Experience (TCE) in 1989. Sinds 2012 richt het bedrijf met haar hoofdvestiging in Barneveld zich volledig op stoomzuigers en waterfilterstofzuigers. Inmiddels heeft TCE drie vestigingen in Nederland en een in België en is TCE marktleider in de Benelux. “Komend jaar verdubbelt het aantal personeelsleden naar tien mensen”, weet De Boer te vertellen. Ook komt er nog een vestiging in het noorden van Nederland bij. “We kiezen voor een stabiele en rustige groei. We investeren veel tijd in onze franchisers en zorgen er voor dat ze allen zeer kundig zijn. We geven acht jaar garantie op onze RVS-boiler en twee jaar fabrieksgarantie. Het draait bij The Clean Experience altijd om kwaliteit.”
Autodetailer gebruikt stoomreiniger The Clean Experience: "Ik zou nooit meer anders willen"

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano
26 jan

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op
25 jan

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

433 schoonmaak-werkgevers missen definitieve berekening NOW
23 jan

433 werkgevers in de schoonmaakindustrie moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?
19 jan

De zool van Adidas Gymschoenen gemaakt van kauwgom residu?

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend
19 jan

Eerste sprekers Hygiëneforum 2023 bekend

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek nano

VSR en Schoonmakend Nederland presenteren onderzoek naar nano op glas en gevels

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Van onze partner Crohill

Smart Cleaning wordt Crohill slimmer schoon

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Duurzaam zeepmerk Seepje haalt €4,2 miljoen aan groeikapitaal op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren